Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Kamera v současném filmu / Úvod k tématu

téma: Kamera v současném filmu / Helena Bendová komentáře (2)

Kamera v současném filmu / Úvod k tématu

Obrazová složka filmů se v posledních letech vyvíjí nejen v závislosti na proměnách technologických, ale sledovat můžeme i změny ryze estetické. Ačkoli škarohlídi čas od času přicházejí s věštbami o vyčerpanosti kinematografie, kdy tu prý "už všechno bylo", podrobnější pohled právě třeba na způsoby práce s kamerou odhaluje, jak se známé postupy dále precizují, transformují a nuancují, aby ve výsledku napomáhaly vytvářet zcela svébytné a originální vizuální styly, odpovídající tomu kterému dílu či režisérovu přístupu.

V rámci tématu přinášíme především několik konkrétních analýz filmů z hlediska práce s kamerou (analýza obrazového stylu filmů maďarských tvůrců Bély Tarra a Benedeka Fliegaufa, text o filmu Nobuhiro Suwy Perfektní pár snímaném jednou z nejdůležitějších kameramanek současnosti Caroline Champetierovou a zamyšlení nad kamerou ve film Bohdana Slámy Štěstí). Krom toho v tématu naleznete dvě studie zkoumající shrnujícím způsobem práci dvou význačných kameramanů (Janusze Kaminského a Masaki Tamuru) a dva texty obecnější: jednak článek o "spontánních filmech" stříhaných přímo v kameře a jednak text o estetických i technických specifikách steadicamu.

Přečteno 6974x

Článek vyšel v časopise Cinepur #46, červenec 2006.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
1.5 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

EGOD  (12.1.2007 12:29)

Že by se zase ozval někdo z ASOCIACE ZA PRÁVA CHUDÁKŮ KAMERAMANŮ? I lidé jako Nykvist, Storaro, Tissé nebo Kaufman (ale konec konců i Khondji, Doyle nebo Jeff Cronenweth) museli(/musejí) naplnit mnohdy velmi omezující (omezující pro kameru jako - ZDŮRAZŇUJI - jednu ze složek celku) koncepci svých režisérů a vida je! Někdo halt talent má a někdo ne...pak nepomůže ani sebelepší technika, "profesionalita" a dokonce ani (podle Vás asi "panspasitelský") filmový materiál!

marcello  (12.1.2007 01:30)

jak mohou současní kameramani obohacovat filmovou řeč? Tlačeni ze všech stran střeštěnými nároky klientů - reklamních agentur - na kterých jsou životně závislí? Když pak má mladý kameraman možnost točit hraný film použije zažitá klišé a výtvarnou stránku ze své reklamní praxi. Zkrátka nemá na čem ,,vyrůst" Dnes není možné aby vyrostli noví ,,Nykvistové". Řemeslná stránka se sice vylepšuje a cizeluje - ale je to už jen forma - dekadence - tedy úpadek - skvěle nasvícené naaranžované záběry, tisíce druhů jízd a pohybů kamery, záběry za pomocí steadicamů. Ale k čemu to všechno je, když obsah pokulhává někde vzadu za formou. A Co všestranný tlak té odporné digitalizace a HDV? Kamery za několik milionů - bez dynamiky, přizených barev, hloubky prostoru? Devalvace výtavrné stánky do efektních záběrů.

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #122

#122

duben 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Steven Soderbergh / Experimentující samouk v Hollywoodu

Skici teorií her / Od procesu civilizace k elektronickým fikčním světům

Ukradené obrazy / Exkurz k teoretickým počátkům genderového zkoumání filmu

Editorial č.60 / Hranice interpretace

Neostré hranice filmového herectví / Obecné vymezení a jejich meze


RUBRIKY

anketa (24) / český film (80) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (96) / fenomén (72) / festival (80) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (116) / komiks (10) / kritika (785) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (708) / objev (3) / pojem (36) / portrét (10) / profil (104) / reflexe (24) / report (106) / rozhovor (158) / scénář (4) / soundtrack (43) / téma (885) / televize (99) / tisková zpráva (1) / událost týdne (231) / video (2) / videoart (16) / videohra (60) / web (42) / zoom (156)

Cinepur #46 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #46, červenec 2006

Z obsahu tištěného čísla:

Samaritánka (Pavel Sladký, minikritika)

Otevřený dopis Víta Pancíře ministerstvu kultury (Vít Pancíř, glosa)

Cannes 2006 / Cesta tam a zase zpátky (Přemysl Martinek, glosa)

Krajina střelců / Klasická krajina postmoderního westernu (Magdalena Bittnerová, zoom)

Perfektní pár / Blízkost a vzdálenost, důvěryhodnost a osamění (Dominika Prejdová, téma)

Tajemství slov / Slepé uličky dobrých úmyslů (Lucie Čihánková, kritika)

+ více...