Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Kamera v současném filmu / Úvod k tématu

téma: Kamera v současném filmu / Helena Bendová komentáře (2)

Kamera v současném filmu / Úvod k tématu

Obrazová složka filmů se v posledních letech vyvíjí nejen v závislosti na proměnách technologických, ale sledovat můžeme i změny ryze estetické. Ačkoli škarohlídi čas od času přicházejí s věštbami o vyčerpanosti kinematografie, kdy tu prý "už všechno bylo", podrobnější pohled právě třeba na způsoby práce s kamerou odhaluje, jak se známé postupy dále precizují, transformují a nuancují, aby ve výsledku napomáhaly vytvářet zcela svébytné a originální vizuální styly, odpovídající tomu kterému dílu či režisérovu přístupu.

V rámci tématu přinášíme především několik konkrétních analýz filmů z hlediska práce s kamerou (analýza obrazového stylu filmů maďarských tvůrců Bély Tarra a Benedeka Fliegaufa, text o filmu Nobuhiro Suwy Perfektní pár snímaném jednou z nejdůležitějších kameramanek současnosti Caroline Champetierovou a zamyšlení nad kamerou ve film Bohdana Slámy Štěstí). Krom toho v tématu naleznete dvě studie zkoumající shrnujícím způsobem práci dvou význačných kameramanů (Janusze Kaminského a Masaki Tamuru) a dva texty obecnější: jednak článek o "spontánních filmech" stříhaných přímo v kameře a jednak text o estetických i technických specifikách steadicamu.

Přečteno 7114x

Článek vyšel v časopise Cinepur #46, červenec 2006.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
1.5 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

EGOD  (12.1.2007 12:29)

Že by se zase ozval někdo z ASOCIACE ZA PRÁVA CHUDÁKŮ KAMERAMANŮ? I lidé jako Nykvist, Storaro, Tissé nebo Kaufman (ale konec konců i Khondji, Doyle nebo Jeff Cronenweth) museli(/musejí) naplnit mnohdy velmi omezující (omezující pro kameru jako - ZDŮRAZŇUJI - jednu ze složek celku) koncepci svých režisérů a vida je! Někdo halt talent má a někdo ne...pak nepomůže ani sebelepší technika, "profesionalita" a dokonce ani (podle Vás asi "panspasitelský") filmový materiál!

marcello  (12.1.2007 01:30)

jak mohou současní kameramani obohacovat filmovou řeč? Tlačeni ze všech stran střeštěnými nároky klientů - reklamních agentur - na kterých jsou životně závislí? Když pak má mladý kameraman možnost točit hraný film použije zažitá klišé a výtvarnou stránku ze své reklamní praxi. Zkrátka nemá na čem ,,vyrůst" Dnes není možné aby vyrostli noví ,,Nykvistové". Řemeslná stránka se sice vylepšuje a cizeluje - ale je to už jen forma - dekadence - tedy úpadek - skvěle nasvícené naaranžované záběry, tisíce druhů jízd a pohybů kamery, záběry za pomocí steadicamů. Ale k čemu to všechno je, když obsah pokulhává někde vzadu za formou. A Co všestranný tlak té odporné digitalizace a HDV? Kamery za několik milionů - bez dynamiky, přizených barev, hloubky prostoru? Devalvace výtavrné stánky do efektních záběrů.

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #127

#127

únor 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Steven Soderbergh / Experimentující samouk v Hollywoodu

Skici teorií her / Od procesu civilizace k elektronickým fikčním světům

Ukradené obrazy / Exkurz k teoretickým počátkům genderového zkoumání filmu

Editorial č.60 / Hranice interpretace

Neostré hranice filmového herectví / Obecné vymezení a jejich meze


RUBRIKY

anketa (25) / český film (92) / český talent (34) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / distribuce (1) / dvd (121) / editorial (101) / fenomén (73) / festival (91) / flashback (1) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (120) / komiks (10) / kritika (832) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (756) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (113) / rozhovor (165) / scénář (4) / soundtrack (48) / téma (919) / televize (107) / tisková zpráva (1) / událost týdne (251) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (65) / web (42) / zoom (160)

Cinepur #46 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #46, červenec 2006

Z obsahu tištěného čísla:

Poznámky k Metzler film lexikonu a jeho české úpravě (Jaromír Blažejovský, kniha)

Hory mají oči / Trailer na americkou noční můru (Kamil Fila, kritika)

Petr Marek / "Video je ze zásady ironické a film je hezoučkej" (Edita Langpaulová, rozhovor)

Vizualita a moc / práce steadicamu (Geuens Jean-Perre, téma)

Ještě, ještě k... Válce světů (Jindřiška Bláhová, glosa)

Perfektní pár / Blízkost a vzdálenost, důvěryhodnost a osamění (Dominika Prejdová, téma)

+ více...