Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Editorial č.39
editorial / Helena Bendová
V editorialu tohoto čísla se vrátím ke čtenářské anketě, kterou jsme na přelomu roku uspořádali prostřednictvím dotazníku zaslaného předplatitelům a vyvěšeného na našich webových stránkách za účelem dozvědět se, co na Cinepuru jeho čtenáři oceňují či kritizují. Odpověděla nám zhruba dvacetina našich čtenářů, kterým tímto mimochodem ještě jednou děkujeme.
Cinepur připravují především studenti, absolventi a pedagogové oboru filmová věda (doplnění sem tam nějakým filmovým tvůrcem, studentem FAMU či filosofem), z čehož plynou některá pozitiva, ale také určitá rizika, na která poukázaly i výsledky ankety. Na jedné straně byl Cinepur v anketě oceňován za snahu o hloubku a jinakost pohledu na film, za využívání rozdílných přístupů k filmu a jeho nahlížení v širších souvislostech, za odbornost a zároveň určitou "mladost" a otevřenost. Na straně druhé jednoznačně nejčastější výtkou byla "suchopárná akademičnost" - přílišná složitost a odbornost některých textů projevující se jejich stylistickou zašmodrchaností a nadužíváním cizích slov. Jak výstižně poznamenal jeden respondent: "Není umění dokazovat velkou znalost cizích slov, ale spíše napsat složitý obsah srozumitelným způsobem."
Naším cílem rozhodně není vytvářet časopis s přemoudřelými texty a "trochu úsměvným elitářským přístupem", jak stálo v jednom dotazníku. Naopak bychom rádi, kdyby Cinepur byl čtenářsky přístupný, a kdyby se mu tak dařilo přispívat k utváření zdejší filmové kultury, kterou v neposlední řadě tvoří filmoví diváci. Do budoucna bychom proto chtěli nejen o něco důsledněji dohlížet na to, aby texty občas nesklouzávaly do jakési odbornické, sebestředné uzavřenosti, ale také časopis trochu zpestřit a oživit, aniž bychom ovšem polevili v základním důrazu na fundovanost a reflexivnost cinepurního psaní. Spojení těchto dvou pólů – "rozumového" analytického a "vášnivého", cinefilně-kritického psaní, či jinak řečeno delších reflexí a kratších, k diskuzi provokujících textů - je tím, oč se nejen už pár let snažíme, ale proč nás také většina čtenářů čte: nejoblíbenějšími rubrikami jsou podle ankety na jedné straně historicky a analyticky zaměřené rubriky téma a profil a na straně druhé aktuálně a kriticky zaměřená rubrika kritik. Mezi konkrétní kroky směřující k určitému oživení časopisu, pro něž jsme se rozhodli, náleží mimo jiné rozšíření rubriky kritik o minirecenze a zavedení nové rubriky věnované komiksu, coby v kontextu časopisu "odlehčující", ale zároveň výtvarně a scenáristicky velmi zajímavé umělecké formy blízké filmu. Snaha lehce expandovat za hranice tištěných stránek a učinit Cinepur více interaktivním ve vztahu ke svým čtenářům nás pak vede k tomu, že by měla být brzy spuštěna nová podoba našich webových stránek (www.cinepur.cz), kde by se mělo mimo jiné objevit více online textů ze starších čísel. Stejně jako minulý rok i letos připravujeme jednu ze sekcí Letní filmové školy nazvanou Cinepur´ Choice, v jejímž rámci chceme prezentovat několik výjimečných děl především současné kinematografie vztažených k tématu "nové cesty narace", které bude zároveň hlavním tématem červencového čísla.
Přečteno 10900x
Článek vyšel v časopise Cinepur #39, duben 2005.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
1.8 /11
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Steven Soderbergh / Experimentující samouk v Hollywoodu
Skici teorií her / Od procesu civilizace k elektronickým fikčním světům
Ukradené obrazy / Exkurz k teoretickým počátkům genderového zkoumání filmu
Editorial č.60 / Hranice interpretace
Neostré hranice filmového herectví / Obecné vymezení a jejich meze
RUBRIKY
anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #39, duben 2005
Z obsahu tištěného čísla:
Mike Leigh (Pavel Bednařík, profil)
Kartografie telereality / Rozhovor s Francoisem Jostem (Vít Janeček, téma)
Klan létajících dýk (Tomáš Ruta, kritika)
Konečné horizonty televize (Vít Janeček, téma)
Million Dollar Baby (Helena Bendová, kritika)
2046 (Zdeněk Holý, kritika)