Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č.49

editorial / Zdeněk Holý

Editorial č.49

Byly to příjemné Vánoce strávené nicneděláním u TV obrazovky, kdy jsem si z DVD pouštěl TV seriál z produkce kabelové TV HBO Řím. Dříve seriály vyžadovaly pravidelného a věrného diváka, který je ochotný po určitou dobu (většinou sedm dní) vydělovat ze své mentální kapacity kousek energie, aby udržel svůj zájem o seriál. Takovým jsem zpravidla nebyl, a tak jsem se vlastně stal divákem TV seriálů až v momentě, kdy si je můžu pustit najednou. Ale ať už se jedná o Řím nebo třeba o Ztracené, nejde jen o celkovou dostupnost, co nově láká k jejich sledování. Je to i proměna seriálů, které se stávají čím dál uvědomělejšími, komunikují s diváky na nové, řekněme vyšší bázi, kdy přímo oslovují divákovy konvence a očekávání. Zatímco tvůrci Ztracených hrají se svými diváky hru na napětí (jak dlouho se dá protahovat, stupňovat či proměňovat), Řím spolupracuje s novým diváckým vztahem ke starým civilizacím, které podobně jako současné cizorodé kultury mají právo na vlastní hodnoty. Římu však nejde o historickou rekonstrukci, autentických dobových odkazů využívají tvůrci např. k tomu, aby si čas od času pohráli s diváckým smyslem pro korektnost.

Dramatické TV formy dlouhou dobu stály mimo zájem umělecké kritiky a esteticky zaměřených teoretických spekulací. Ani Cinepur se jim vyjma jednoho specializovaného čísla příliš nevěnoval. Jsme rádi, že po vlaštovce v podobě článku o herectví v seriálu 24 hodinminulém čísle se v tomto čísle současné, především americké seriálové tvorbě věnuje rozsáhlý článek Jisté tendence současného televizního seriálu. Doufejme, že ve snaze psát analyticky o televizi nezůstaneme sami. Bohužel deníky přinášejí informace především o českých seriálech, a to povětšinou v zcela nepokrytém propagačním duchu. Časopisy jako Týden či Respekt, jejichž kulturní rubriky ovládá generace lidí vyrostlá na normalizačním undergroundu, zase mají sklon paušálně odsuzovat TV jako produkt masové kultury. O rozšířené nevraživosti vůči televizi asi nejlépe vypovídá nepochopitelně vyhrocený název rubriky v Týdnu "Proč nezrušit televizi". Bylo by škoda, kdyby estetické hodnoty současné dramatické TV produkce byly podobně jako u mnoha kinematografických proudů reflektovány a objevovány až po desetiletích, a to v akademickém prostředí, aniž by se tak jejich reflexe dostala k těm, kteří by ji měli mít k dispozici, tj. k současným televizním divákům.

Takže vedle přání mnoha příjemných televizních zážitků je na místě popřát do nového roku i hojnost pěkných článků o televizi.

Přečteno 6398x

Článek vyšel v časopise Cinepur #49, prosinec 2006.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.1 /8

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál

Editorial 122: Underground

Editorial 121: Autor ve 21. století

Editorial 120: Muž ve filmu

Editorial 119: FAMU

Editorial 118: Neonoir

Editorial č. 117 / Cine latino


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Zamést si před vlastním prahem

Panství Downton / Jak si užít nostalgii a neurazit liberální cítění /

Top of the Lake / Režisérská pečeť v seriálu

Osmdesát dopisů / Estetická krása plahočení

Ostrava Kamera Oko


RUBRIKY

anketa (24) / český film (85) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (814) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (737) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (242) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)

Cinepur #49 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #49, prosinec 2006

Z obsahu tištěného čísla:

Editorial č.49 (Zdeněk Holý, editorial)

Galina Kopaněva / "zasvěcovat do filmového umění, které mizí z povědomí" (Kamila Procházková, rozhovor)

Re-007, aneb bondovsky nebondovské Casino Royale (Radomír D. Kokeš, zoom)

Situace filmové výuky v rámci francouzského vzdělávacího systému (David Čeněk, téma)

Nejlepší filmy roku 2006 (Redakce, anketa)

"Film aktivně" (Linda Arbanová, téma)

+ více...