Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č.67

Editorial č.67

editorial / Zdeněk Holý / 31. 1. 2010 / komentáře (18)

Ať otáčíte časopisem, jak chcete, jeho druhou, obrácenou stranu nalézt nemůžete. Sice si takto můžete úspěšně ověřit, že opravdu existujeme jen ve třech rozměrech, do čtvrtého či jiného rozměru však téma tohoto Cinepuru nezmizelo. A nechybí jen téma. Po dvou samostatných ročnících festivalu Cinepur Choice jsme se rozhodli jeho existenci pozastavit. Na vině jsou finanční, organizační, ale i koncepční nedostatky. První dvoje si čtenář jistě dokáže snadno představit, proto se zastavím u třetího.

Cinepur Choice se dostal na rozcestí. Buď dělat opravdu malý festival pro několik zájemců o vyhraněné formy filmového umění, nebo se proměnit v tradičnější festival s otevřenější dramaturgií. Druhá varianta pro nás měla menší význam. Jednak velkých festivalů je tu požehnaně, jednak organizování takové akce by zastínilo samotnou existenci časopisu, museli bychom vytvořit paralelní organizační strukturu, a tak vlastně institucionálně i obsahově vzdálit festival od časopisu. Nicméně ani to není do budoucna vyloučená možnost.

První varianta, alespoň pro mě, byla lákavější, ale znamenala by zrušit souběžné větve festivalu v Brně a Olomouci a v Praze festival pořádat v nějakém středně velkém sále. Proč vlastně takto vyhraněná dramaturgie a s ní spjatý tak úzký divácký okruh? Od pořádání první Cinepur Choice na LFŠ se změnila realita filmových festivalů v ČR. V roce 2004 Cinepur na LFŠ uváděl filmy v té době v Čechách takřka neznámých tvůrců, jako byli Claire Denisová, Apichatpong Weerasethakul nebo Pedro Costa. Od té doby se jejich díla stala pravidelnou součástí programu ostatních českých festivalů. Mezi festivaly přibyla konkurence, která rozšířila záběr festivalových dramaturgů i k divácky náročnějším filmům. Nejnáročnější snímky však dodnes české filmové festivaly neuvádí. Příkladem mohou být minimalistické filmy, které ačkoli jsou esteticky jedinečné, i mezi vzdělanějším a filmově citlivějším publikem mají jen mizivý úspěch (stačí se podívat na ČSFD, jak české publikum přijalo snímky uváděné na loňském Cinepur Choice, např. Kulkou do hlavy).

Na Cinepur Choice v tuto chvíli zůstaly jen ty nejodvážnější, ale často divácky nevděčné snímky. Rádi bychom je uváděli dál, ale popravdě není jednak moc pro koho, jednak takový výběr vytváří falešný obraz když ne přehlídky, tak časopisu. Cinepur se celou dobu své existence věnuje esteticky hodnotným filmům, přičemž jejich hodnotou není to, že patří k nějakému proudu nebo druhu kinematografie, dokážeme ocenit jak artový film, tak mainstream, jak evropskou kinematografii, tak Hollywood, jak populární žánry z Asie, tak sociálně kritické filmy z Jižní Ameriky. Festival, který se pomalu stával známější než samotný časopis, tak dramaturgií zaměřenou na vyhraněné umělecké formy vytvářel povědomí, které časopisu zcela neodpovídalo.

Pro tento rok však Cinepur Choice nezmizí úplně. Jednu jeho sekci, retrospektivu Michaela Hanekeho, uvede distribuční společnost Artcam od 2. do 7. února v Kině 35 Francouzského institutu v Praze. Velký rozhovor s režisérem nad jeho aktuálním filmem Bílá stuha naleznete v čísle 67.

PS: Jako malou kompenzaci za to, že tentokrát chybí téma, jsme pustili do světa dvě mutace obálky – a je na vás, která krajina z Pandory se vám zalíbí víc.

Přečteno 5381x

Článek vyšel v časopise Cinepur #67, leden 2010.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.4 /8

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

Zdeněk H.  (2.3.2010 06:46)

ČSFD určitě není ukazatelem u mainstreamové produkce, na to je vzorek publika příliš rozdílný. Nicméně lze předpokládat, že na CC nechodili běžní uživatelé tohoto portálu, ale ti co mají zájem o filmové umění. Některé přezdívky i identifikuji.

tomáš weinreb  (2.3.2010 00:13)

Vy jste už podle mě všichni zbláznili. Jak někdo kdo se věnuje filmu, muže operovat názorem na csfd. Tento náhodny divácké web umí jen kladně ohodnotit tzv. klasiku mrtvých autorů, pak kladně ohodnotit jen řemeslo, nejlépe holywoodu. K soudobému filmu se vyjadřuje více než idiotsky a naivně. Víte kolik znám lidí, kteří se zajímají dloudobě a nepovrchně o film a nikdy by je nenapadlo hodnotit filmy škálou od 1-5. Je to rakovina, a spolu s érou festivalové "art" soutěživé produkce, jen filmu ubližují. Lidi už filmy snad ani nevnímají, svébytně neprožívají, neanalyzují, jen pouze známkují často nepoměřitelné. Jak muže cinepure brečet nad nářky csfd. Serte na ně. fuck off známkování filmů. Za pravopisní chyby neručím

tomáš weinreb  (2.3.2010 00:11)

Vy jste už podle mě všichni zbláznili. Jak někdo kdo se věnuje filmu, muže operovat názorem na csfd. Tento náhodny divácké web umí jen kladně ohodnotit tzv. klasiku mrtvých autorů, pak kladně ohodnotit jen řemeslo, nejlépe holywoodu. K soudobému filmu se vyjadřuje více než idiotsky a naivně. Víte kolik znám lidí, kteří se zajímají dloudobě a nepovrchně o film a nikdy by je nenapadlo hodnotit filmy škálou od 1-5. Je to rakovina, a spolu s érou festivalové "art" soutěživé produkce, jen filmu ubližují. Lidi už filmy snad ani nevnímají, svébytně neprožívají, neanalyzují, jen pouze známkují často nepoměřitelné. Jak muže cinepure brečet nad nářky csfd. Serte na ně. fuck off známkování filmů. Za pravopisní chyby neručím

Zdeněk H.  (6.2.2010 12:06)

Alexi, něco s LFŠ připravujeme, ale přímo Cinepur Choice v podobě realizované Studiem 19 to asi nebude. I když návratu na LFŠ po odchodu Jiřího Králíka nic nebrání. CC a LFŠ se rozešly právě kvůli nemožnosti dohodnout se s tehdejším ředitelem na další spolupráci.

alex_from_paranoid_park  (6.2.2010 11:36)

Při probíhající retrospektivě Michaela Hanekeho vychází najevo, že právě Kulkou do hlavy je zřejmě hojně inspirováno právě Hanekeho 71 fragmenty..., když ještě znáročňuje jejich metodu. Díky za to (za objev), hlavně, že Hanekeho díla můžu vidět v klidu na plátně! a ani nevadí, že se nehrajou chronologicky po sobě (alespoň v Brně), stojí to za to. A proč se CCH nemůže (nechce) vrátit na LFŠ?

Eodeon (Adam Kotaška)  (6.2.2010 00:43)

Kulkou do hlavy byl přeci fenomenální film! A dalo se čekat, že odezva bude právě tak rozporuplná, jak je zjevné z ČSFD. To není důvod ke smutku, ale k radosti. Není to totiž žádný propad, ale průměr, daný takřka výhradně extrémními hodnoceními z obou pólů stupnice. To podle mě svědčí spíš o tom, že u nás máme publikum i pro takto náročné filmy, i když jen skromné počtem, a je určitě pochopitelné, že přizpůsobit jim celý festival by znamenalo o to víc ztížit návratnost investice. Já jen doufám v organizátory, že si s tím poradí, a dalších ročníků, kde budeme moci vídat nejnáročnější filmy jakou jsou třeba ty od Rosalese, Guerína, Greena, Alonsa, Benninga nebo Serry. V každém případě děkuji za minulé ročníky!

kolaso  (3.2.2010 16:11)

To pevek: Tiro en la cabeza

Zdeněk H.  (3.2.2010 16:09)

to Miloš K: Viz např. profil Bebáček, který, pokud mám správné zdroje, patří studentce vyššího ročníku oboru FV.

pevek  (3.2.2010 16:09)

Jen tak pro zajimavost: titul "kulkou do hlavy" se mi na csfd nepodarilo nalezt. Jak se to jmenuje v originale?

Miloš K.  (3.2.2010 11:39)

Nevím, jestli je většina uživatelů ČSFD "vzdělanější a citlivější" než jiné publikum. Jejich ohlasem bych se v tomto případě ale určitě neřídil.

Mbuna  (3.2.2010 09:47)

Ja nevim, jestli tady bude ;) Jeste ceka ve fronte asi 5 clanku...

Charles Taylor  (3.2.2010 09:36)

Sartori, dočkej času, jako husa klasu. Nemůžem přece na web nafrkat všechny věci na jednou.

Sartori  (2.2.2010 22:40)

Z jakého důvodu nebyla zveřejněna glosa "Utopie a vrčící kopírky"? Ať už šlo o záměr a snahu zamést kauzu NFH vs. její odpůrci na chvíli ze stolu, nebo o opomenutí, bylo by myslím dobré glosu zde na webu přece jen zveřejnit.

admin  (2.2.2010 15:58)

Tak ja vam to vysvetlim ;)) Jak to byva, ...vice hvezd, vice bodu. Narozdil od predchoziho fungovani Cinepuru, kde to bylo jako ve skole, tohle je trochu vic tak, jak se hodnoceni obvykle pouziva. Chtel jsem to skrz hvezdickovani trochu vylepsit a ucinit kompatibilni s ostatnimi weby. Omlouvam se vernym hlasovatelum za tak vyraznou zmenu, ale snad si na ni vsichni zvyknem a budem radi, ze to tak mame. Sam jsem ze cvicnych duvodu odhlasoval asi 20 clanku a je mi fajn. Predchozi body zustaly zapoctene.

idiot Lars  (2.2.2010 15:51)

já bych se zas rád ujistil, jak je myšlena (změněná?) stupnice hodnocení - když "super", tak dát nejvíc (hvězd), tedy, čím vyšší výsledek, tím líp? (já vim..ale asi se mi to musí vysvětlit jako malému ve školce:)

admin  (2.2.2010 12:24)

zajimave, testovano na vsech moznych i nemoznych platformach a funguje. dekujeme za upozorneni a podrobnosti pokud chcete, prosim do posty... martin@blazicek.net

ondra  (2.2.2010 12:09)

krapet "user unfriendly", ten novy format. nevim jak ostatnim, ale me u jinych online clanku prakticky nejde zadat komentar

Oto Horák  (1.2.2010 22:23)

Ve stručnosti: Myslím, že podoba festivalu Cinepur Choice z prvních dvou let (samostatné) existence byla šťastná: komorní akce zahrnující 10 filmů (nebo i jen 8) poskládaných tak, aby se nepřekrývaly (to jest, aby je člověk mohl vidět všechny a porovnat). Minulý ročník už byl horší, neboť retrospektiva Claire Denisové kolidovala s ostatním programem. Pokud se jako častý divák pamatuji, návštěvnost zas tak špatná nebyla - zejména vzhledem k tomu, o jak výlučné snímky mnohdy šlo. Je pravda, že některé festivaly rozšířily svou nabídku, nicméně si myslím, že několik filmů z minulých let Cinepur Choice by se na jejich program dostávalo jen obtížně. Jako zásadní problém bych ani neviděl, že časopis Cinepur se kromě stylově vyhraněných a "extrémních" snímků pochopitelně věnuje i mainstreamu - u kterého se snaží o méně obvyklý úhel pohledu -, a festival Cinepur Choice nikoliv, neboť na "divácké" filmy se chodí do multiplexů. Pořádat v nabitém pražském kalendáři velký festival a vzdálit jej od časopisu, by nebyl dle mého názoru šťastný krok.

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #114

#114

prosinec 2017



DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 113: Werner Herzog

Editorial 112: České filmové obrození?

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Editorial 110

Jak přežít sezonu cen

Editorial 107

Editorial 106 – Nebát se podívat jinak na Karlovy Vary a FAMU

Editorial 105 / Když se mýlí Tarantino a spol.


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Zamést si před vlastním prahem

Panství Downton / Jak si užít nostalgii a neurazit liberální cítění /

Top of the Lake / Režisérská pečeť v seriálu

Osmdesát dopisů / Estetická krása plahočení

Ostrava Kamera Oko


RUBRIKY

anketa (22) / český film (71) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (88) / fenomén (67) / festival (56) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (110) / komiks (10) / kritika (713) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (613) / objev (3) / pojem (36) / portrét (5) / profil (96) / reflexe (24) / report (95) / rozhovor (151) / scénář (4) / soundtrack (35) / téma (836) / televize (85) / tisková zpráva (1) / událost týdne (193) / video (2) / videoart (16) / videohra (52) / web (40) / zoom (149)

Cinepur #67 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #67, leden 2010

Z obsahu tištěného čísla:

Kondicionál CGI (Zdeněk Holý, horizont)

Luc Besson / Podzemka (Kamila Boháčková, dvd)

Avatar / Stejný, a přece jiný (Radomír D. Kokeš, kritika)

Adrian Wood / Ne že by to neexistovalo, jenom jsme to ještě nenašli (Lucie Česálková, rozhovor)

Zombieland / Všichni jsme sirotci v Zombielandu (Antonín Tesař, kritika)

3 sezóny v pekle / Reklamní dekadence (Viktor Palák, kritika)

+ více...