Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Jak hrozná doba! Jak krásná léta! / Ostalgie jako vzpomínání na normalizaci

téma: Ostalgie / Jaroslav Pinkas / 7. 12. 2011

Ostalgie je všudypřítomná. Stačí jen zběžný pohled do televizního programu – míra normalizační produkce je završena. Milujeme ji, takže není co řešit! Normalizační seriály se objevovaly na televizních stanicích už od konce minulého století, ale opravdový boom spustila v roce 2009 vzniknuvší televize Barrandov. Žádné tabu před ní neobstálo, žádná stoka pro ni není dost špinavá, aby v ní nezalovila a neobjevila nějaký skrytý klenot (v listopadu 2011 např. seriál Muž na radnici). Barrandov spustil jakousi přílivovou retro vlnu, které se rády a ochotně poddaly i ostatní televize. V následujícím textu se pokusím fenomén ostalgie uchopit z trochu jiného pohledu než Martin Franc, který ji definuje jako „pozitivně zabarvený vztah k některému jevu z oblasti konzumu nebo přímo konzumnímu zboží spojovaného s érou zařazení země do tzv. sovětského bloku…“. Ostalgii vnímám jako specifický způsob vztahování se k minulosti založený nejen na sentimentálním vztahu k věcem, ale i na specifickém vymezení se vůči minulosti. Vymezením založeným na programovém vytěsnění neurotizujících vzpomínek. Ostalgie je růžový plášť, který si společnost obléká, aby zakryla své, poněkud nevábné, spodní prádlo. Vzpomínání na normalizační minulost se odehrává na mnoha úrovních, na veřejných fórech (politika, média) i v soukromí. Zaměřil bych se především na mediální reprezentace vzpomínání. Velmi hrubě bychom je mohli rozdělit na „popkulturní“ a „veřejnoprávní“.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #78

Článek vyšel v časopise Cinepur #78, prosinec 2011.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Bob Rafelson / Pošťák vždy zvoní dvakrát (Jana Bébarová, mimo kino) • Jeskyně zapomenutých snů / Záhady tohoto a jiných světů (Lucie Česálková, kritika) • Pavel Jech / Znervóznit lenost (Magdalena Bittnerová, glosa) • Půlnoc v paříži / Nesnesitelná lehkost šarmantního bytí (Eliška Děcká, kritika) • Kar-wai Wong / Šťastni spolu (Matěj Nytra, mimo kino) • Jak hrozná doba! Jak krásná léta! / Ostalgie jako vzpomínání na normalizaci (Jaroslav Pinkas, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1102) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (288) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)