Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Pohádky pro děti, či pro dospělé? / Zamyšlení nad některými paradoxy dnešní animované tvorby

téma: Filmové dětství / Tomáš Stejskal / 29. 1. 2012

Dětství nelze vnímat jako pevně daný biologický a psychologický stav. Jde do značné míry i o sociálně konstruovanou kategorii, různé teorie a definice tohoto období života lidského se vzájemně odlišují a konec konců není možné jasně nadefinovat ani věkové hranice, které ho vymezují, natož jeho „pravou“ povahu. Zkušenost dítěte v rámci dané kultury je silně podmíněna právě samotnými společensko-kulturními pojetími dětství. V rámci filmového bádání nicméně přinejmenším převládá shoda v tom, že děti jsou filmy ovlivněny intenzivněji než dospělí. Dopadá na ně silněji vizualita filmového média a silnější je i emocionální pouto s postavami. Dětský divák je kategorie důležitá především pro cenzory či distributory a přidružené ziskuchtivé jedince (otázka ratingu u velkofilmů je především otázkou reklamy a merchandisingu, jímž se vydělávají ty opravdu velké peníze), problematika dětského filmu zaujímá určité místo i u filmových teoretiků, ale na úrovni kritiky a „běžné“ recepce filmu úvahy o specifičnosti dětských děl či rozdílných nárocích dětských diváků příliš prostoru nemají. Vše se nejčastěji omezuje na obsah, a to navíc především negativně: na obsah nepovolený či nevhodný. V tomto článku se chceme pokusit načrtnout některé aspekty historie animovaného filmu coby typického „dětského žánru“ – od Disneyho po Pixar –, zproblematizovat některé vžité představy zejména o pixarovkách a snažit se nezapomínat přitom právě na dětského diváka. V dnešní době totiž stále více (přinejmenším implicitně) platí, že animovaný film je tím lepší, čím více pobaví dospělého. Ale co děti? Mají si kde hrát?

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #79

Článek vyšel v časopise Cinepur #79, leden 2012.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Hysterka v lese? Genderové stereotypy schované za bukem (Eliška Děcká, téma) • Steve McQueen / Smutné krásné tělo (Sylva Poláková, profil) • Od chodící šunky k lesbickému polibku / Tomboy a jeho filmový svět (Veronika Klusáková, téma) • Das wanderne Sternlein / Na okraj vítězného filmu Marka Thera (Matěj Nytra, mimo kino) • Paf na PAFu (Šárka Gmiterková, report) • Institut dokumentárního filmu mezi moři, ale hlavně festivaly (Michal Procházka, glosa) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nikdo není bez viny / Zkouška dospělosti

Osamělá pouť perverzním rájem / Stát pevně

Na efemérních křídlech nezávislosti / festival Sundance

Sieranevada / Pohádky, rituály a rostoucí hlad

Sní androidi o erotických ovečkách? / Ex Machina


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (114) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (286) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)