Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

The Travel Film Archive

The Travel Film Archive

web / Ivo Michalík / 8. 1. 2016

Správci Travel Film Archive jej v prvé řadě označují jako užitečnou pomůcku při shánění (audio)vizuální ilustrace historických přednášek zaměřených na témata ze všech koutů světa. Konkrétní specifikaci pak spatřují v definování obsahu jako kolekce cestovatelských, naučných a průmyslových filmů. Při bližším seznámení s rozsahem a možnostmi spektra nabízených filmů se však nabízí uchopení archivu v daleko širším kontextu. Spektrum záznamů ohraničují roky 1900 a 1970, ale nalezneme zde i starší pokusy o zachycení více či méně netradičních událostí, například shoty Thomase Edisona. Vyhledávání konkrétního přednáškového backgroundu nebo zajímavosti vychází z několika základních kategorií. Mimo pochopitelného zeměpisného určení (dle světadílu, státu, ale i měst – předválečná Paříž, poválečné Německo atd.) nebo jmen více než 30 zásadních filmařů tohoto typu produkce se jako užitečnou jeví především selekce na základě hlavního tématu snímku. Zde se nabízí opravdu rozsáhlá škála možností, jelikož můžeme čerpat z pohyblivých obrázků zachycujících soudobý stav či vývoj určitého dopravního prostředku, lidské dovednosti, sportovního odvětví nebo třeba environmentální oblasti, vše na ploše rozličných částí zeměkoule. Konkrétní filmaři (tento termín však může být zavádějící) se mezi sebou liší jak zájmem o odlišnou geografickou oblast, tak formou, jakou své snímky zprostředkovávali. Za průkopníka cestovatelského filmu bývá považován jednoznačně Burton Holmes. Jeho tvorba zachycuje proměny mnoha odvětví (na území Anglie, Francie, Rakouska, ale i Japonska) od počátku minulého století do zhruba první poloviny 20. let. Holmesův žák a kameraman André de la Varre se po osamostatnění zaměřil na méně probádané oblasti, nejčastěji na africkém kontinentě. Produkce tematických cestovatelských sérií, známé jako Cinerama’s South Seas Adventure, Carla Dudleyho (ve 30. letech byl najímán jako scenárista hollywoodských filmů) se zase opírá mimo jiné o státy Australského svazu. Eugene Castle se naopak zasadil o zpopularizování cestovatelských filmů na obrazovkách rané televize a jeho společnost Castle Films byla až do 50. let největším producentem takto orientované tvorby. V podobném výčtu by se samozřejmě dalo pokračovat, ale zásadní poznatek z celého archivu vychází z uvědomění si, že cestovatelská tematika nemusí být omezujícím způsobem úzce orientovaná. Ve skutečnosti může The Travel Film Archive sloužit jako základní platforma pro množství filmovědných disciplín – od pochopitelné historiografie přes sociologii po stále nedostatečně reflektova(tel)nou filmovou antropologii.

Konkrétní snímky jsou čerpány převážně ze serverů youtube.com a flickr.com, ale i ze soukromých sbírek zasvěcených badatelů v této oblasti. Užitečným aspektem sledování nabízených záznamů (pohybujících se svou délkou převážně od několika sekund po desítky minut) se stává skutečnost, že web sice samozřejmě nabízí registraci, ale prohlížení jeho obsahu jí na rozdíl od mnoha podobně laděných serverů není podmíněno. Za zmínku jistě stojí fakt, že celé penzum snímků je předloženo zdarma. Registrovaní návštěvníci serveru pak mají možnost objednávat on-line klipy nebo DVD a stahovat videa pro editaci ve vyšším rozlišení.

http://pop.travelfilmarchive.com

Přečteno 3304x

Článek vyšel v časopise Cinepur #80, březen 2012.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #114

#114

prosinec 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Movieurope.com

Netflix: globální, nikoliv český

The Travel Film Archive


DALŠÍ Z RUBRIKY

Nejvíc nominací na Zlaté glóby získala romance Tvar vody

Pokračování seriálu Sedmilhářky bude režírovat Andrea Arnold

Berlinale zahájí animovaný Psí ostrov Wese Andersona

Editorial 114: Visegrádská animace

Loutka stále žije! / Příklady z české a polské animace

Oči kočky, úsměv pantera / Smyslnost, melancholie a úzkost v soudobé maďarské animaci

Polsko: Na hraně emocí i žánrů

Chvála soudržnosti i rivality / Současný stav visegrádské animace


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Naděje na konci světa lidí / Válka o planetu opic

Ztraceni v Evropě / Král Belgičanů

Google Earth a fotogeničnost špíny / Lion

Rodinné štěstí / Různé generace, stejné chyby

Realita / Nevyzpytatelný mechanismus světa


RUBRIKY

anketa (22) / český film (71) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (88) / fenomén (67) / festival (56) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (110) / komiks (10) / kritika (713) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (613) / objev (3) / pojem (36) / portrét (5) / profil (96) / reflexe (24) / report (95) / rozhovor (151) / scénář (4) / soundtrack (35) / téma (836) / televize (85) / tisková zpráva (1) / událost týdne (192) / video (2) / videoart (16) / videohra (52) / web (40) / zoom (149)

Cinepur #80 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #80, březen 2012

Z obsahu tištěného čísla:

ProSlovakia, AudioVízia a napokon Lóve / Stav slovenskej kinematografie po založení Audiovizuálneho fondu (Michal Klembara, téma)

Děti moje / Tišivá hra na bolístky (Daniel Řehák, kritika)

Rozchod Nadera a Simin / Snoubení smutku a krásy (Jan Kolář, kritika)

Když vyrovnanost přináší vzrušení / Berlinale 2012 (Viktor Palák, report)

Stud / Variace pro devět těl a několik klišé (Jan Kolář, kritika)

Co k sobě patří, nechť v jedno sroste! / Velká maďarská filmová reforma (Géza Csákvári, téma)

+ více...