Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Movieurope.com

Movieurope.com

web / Matěj Nytra / 17. 8. 2016

Specializovaných platforem pro sledování filmů současné evropské produkce bychom prozatím nenašli mnoho. Zatímco však exkluzivní francouzský web Universciné, lákavý svou pravidelně doplňovanou nabídkou nejnovějších festivalových titulů, ale také filmové klasiky, je zpřístupněn výhradně domácím divákům a nabízí zčásti i snímky mimoevropské, na adrese www.movieurope.com si především fanoušek skandinávské kinematografie snadno objedná přístup k některému z balíčků národní tvorby a může sledovat desítky filmů bez geografického omezení v průběhu celého měsíce. Tento projekt byl iniciován dánským sdružením FIDD, na němž spolupracuje 160 nezávislých produkčních skupin ze 17 evropských zemí, včetně proslulé společnosti Zentropa, založené Larsem Von Trierem a producentem Nielsem Aalbækem Jensenem, jenž právě platformu Movieurope řídí. Systém objednávky balíčků má za cíl především potlačit jednorázový výběr – často již známých a propagovaných – filmů věhlasných autorů (jako právě von Triera, Susanne Bier, Thomase Vinterberga či Baltasara Kormákura, jejichž filmy zde také najdeme), jak bývá obvyklé. Místo toho se divákovi nabízí kompletní sada, v níž nechybí dokumenty či krátkometrážní snímky, jež na své zahraniční (ale někdy i domácí) publikum teprve čekají. Byť často samozřejmě může jít o sázku naslepo. Projekt má evidentně i své slabší stránky: obsahy balíčků aktuálně sedmi (vesměs severských) zemí jistě nelze v mnoha ohledech považovat za reprezentativní vzorek dané kinematografie. Z žánrově i esteticky rozmanité současné švédské tvorby jsou zde kupříkladu k dispozici snímky spíše podružného významu, Finsko či Rakousko jsou zastoupeny prakticky jen dokumentaristikou. Řadě filmů zatím také chybí anglické titulky. Lákavou a vhodně naplněnou je však jistě islandská sada či velkorysý dánský balíček, v němž je možné sledovat téměř dvě stovky titulů. Kromě zásadních snímků natočených podle manifestu Dogma 95 a žánrově různorodých filmů z pozdější doby tu lze najít také některé dokumenty Jørgena Letha, bezmála kompletní von Trierovu filmografii (10 snímků) i trierovské dokumenty ze zákulisí natáčení The Humiliated (1998), Von Trier’s 100 Eyes (2000) a Dogville Confessions (2003). Nechybí tu ani zčásti autobiografická tragikomedie Raná léta – Erik Nietzsche, část 1 (2007) natočená podle von Trierova scénáře, připomínajícího tvůrčí začátky na kodaňské filmové škole. Projekt Movieurope plánuje též rozšíření o kolekce z tradičních filmařských velmocí – Francie, Německa, Itálie, Španělska či Polska. I proto bude určitě zajímavé sledovat, v jaké kondici se v příštích, pro vývoj digitální internetové distribuce zásadních letech bude nacházet.

V roce 2013 byla platforma Movieurope kvůli nízké návštěvnosti (<10 uživatelů denně) uzavřena.

Přečteno 2477x

Článek vyšel v časopise Cinepur #81, květen 2012.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #112

#112

srpen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Movieurope.com

Netflix: globální, nikoliv český

The Travel Film Archive

Voyo.cz: ztraceno v seznamu


DALŠÍ Z RUBRIKY

V Locarnu vyhrál čínský dokument o ženě s Alzheimerem

Zprávy z Netflixu: Bratři Coenové přichází, Disney odchází

Divák platí, aby přijímal / Rozhovor s Bertrandem Bonellem

Ghost in the Shell / Neodpustitelný upgrade

The Get Down / První selhání Netflixu

Twin Peaks / Vytěžování minulosti a narušování času

Poetizace krutosti / Sibiřský deník

Frankensteinovo monstrum / Vetřelec: Covenant


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Neutečeš

Tři vzpomínky / Přibarvení ztraceného času

LEFFEST 2015 / O hostiteli a hostech


RUBRIKY

anketa (22) / český film (64) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (118) / editorial (86) / fenomén (66) / festival (53) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (694) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (577) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (94) / reflexe (24) / report (92) / rozhovor (149) / scénář (4) / soundtrack (32) / téma (825) / televize (80) / tisková zpráva (1) / událost týdne (183) / video (2) / videoart (16) / videohra (50) / web (38) / zoom (147)

Cinepur #81 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #81, květen 2012

Z obsahu tištěného čísla:

Ové Pictures / Přesně jak nás to baví (Eliška Děcká, profil)

Cart Life / Náš zákazník, náš pán, náš život (Jaroslav Švelch, videohra)

Prelinger Archives (Matěj Nytra, web)

Krnovské KRRR! Posedmé…„svobodně“ (Radomír D. Kokeš, report)

Dvakrát a dosť…? / Remake ako odraz povahy súčasného amerického filmového priemyslu (Jozef Mergeš, téma)

Filmové festivaly by měly být co nejvíce odděleny od tvorby / Rozhovor s ředitelem Filmové společnosti Lincolnova centra Richardem Peñou (Jakub Felcman, téma)

+ více...