Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Digitalizace / Úvod k tématu

téma: Digitalizace / Jan Kolář / 22. 9. 2012

Film je od svého vzniku definován dynamikou mezi intencemi jednotlivých tvůrců a technologickým pozadím média, jež jim je umožňuje vyjádřit. Filmaři jsou závislí na finančních možnostech produkčních společností; na citlivosti materiálu, kvalitě objektivů a hmotnosti kamer; na idealismu, chytrosti a odvaze distributorů; na kapacitních možnostech sítě kin, strategii televizních dramaturgů a poskytovatelů home videa; na obětavosti promítačů, citlivosti domácích obrazovek a míře rozšíření nejrůznějších typů přehrávacích přístrojů. Digitalizace filmu – odklon fotografických obrazů, jež vznikají chemickou reakcí při kontaktu světla a filmového pásu, k záběrům generovaným komputačním procesem – nepřináší jen filosoficky znepokojivou skutečnost, že filmové obrazy už v budoucnu nebude možné považovat za světelné otisky reality. Spolu se změnami ve způsobu natáčení filmů, souvisejícím přechodem od 35mm kopií k projekcím z digitálních nosičů i mnohem snadnější šiřitelnosti snímků, jež se proměnily v soubory dat, se zdá digitalizace proměňovat celou povahu filmu jako média a kinematografie jako průmyslu. Projeví se tyto – pro návštěvníky kin zatím nepozorovatelné – změny i v povaze filmu coby umění? Právě těmito otázkami začíná úvodní reflexe Dennise Vettera, mladého filmového kritika, dramaturga festivalu japonských filmů a promítače z Frankfurtu nad Mohanem, který ve svém textu kombinuje nostalgii po klasické „materiální“ kinematografii s výčtem negativ, jež zatím digitalizace přinesla: narušení zaběhaných standardů filmové distribuce a dramaturgie, omezení nezávislosti a manévrovacího prostoru malých kin, posun k větší sterilitě a neosobní automatizaci filmových představení i další prohloubení propasti mezi filmovým publikem a filmovými profesionály. Joachim Lepastier v následujícím příspěvku analyzuje efekt, který odlišné charakteristiky záběrů z digitálních kamer – chirurgicky ostré detaily, kovově chladná barevnost a ploché světlo, které je zaplavuje – ovlivňují naše vnímání historických filmů. Od malířsky komponovaných výhledů do uplynulých dob, jež připomínaly z podvědomí vyvolanou vzpomínku, nabízejí současné RED kamery obrazy, jež stírají rozdíl mezi kostýmními dramaty a televizním zpravodajstvím. V rozhovoru Jakuba Felcmana se pak (nejen) k digitalizaci vyjadřuje jeden ze spoluautorů vizuální podoby francouzské Nové vlny – belgický kameraman Willy Kurant, který v něm upozorňuje na nebezpečnou tendenci současné kameramanské „digi-generace“ příliš se spoléhat na postprodukční úpravy nasnímaného materiálu. Článek Ondřeje Šíra naproti tomu rozebírá digitalizaci z hlediska provozovatelů malých jednosálových kin, pro něž tento proces na jednu stranu představuje v podstatě jedinou možnost další existence, ale zároveň mnohým z nich hrozí tím, že je zbaví tradiční pozice lokálních kulturních center. Téma uzavírá text Přemysla Martinka, který digitalizaci využívá jako záminku k úvaze nad budoucností domácí kinodistribuce i české kinematografie a její veřejné podpory.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #83

Článek vyšel v časopise Cinepur #83, září 2012.

V tomto čísle mimo jiné najdete... The Amazing Spider-Man / Anorak Petera Parkera (Šárka Gmiterková, kritika) • Tváře – Galerie Rudolfinum / Tvář jako živý (elektronický) obraz (Magda Španihelová, videoart) • Karlovy Vary 2012 / Spoléhání na reputaci (Michal Procházka, report) • Slaměný vdovec (Jana Bébarová, dvd) • Abraham Lincoln: Lovec upírů / Smítko prachu jako spektakulární podívaná (Petr Hamšík, kritika) • Underground Film Journal (Matěj Nytra, web) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Řeči, řeči, řeči / Kniha obrazů

American Honey / Leporelo sociální lyriky

Saulův syn / Holocaust na výbornou

Steve Jobs / (Sebe)prezentace ve třech jednáních

Dheepan / Obrazy k neuvěření


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (814) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (743) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (244) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)