Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

The Sociological Cinema

The Sociological Cinema

web / Matěj Nytra / 24. 2. 2018

Film a audiovize mají za sebou v roli nástroje výuky humanitních i přírodovědných oborů dlouhou historii. Projekt strukturované databáze The Sociological Cinema však snahu proměnit studijní metody posunuje o stupeň dál: jak tvrdí autoři webu, založeného v roce 2010, cílem je připravit sadu volně přístupného a konkrétním způsobem využitelného audiovizuálního materiálu rozličného žánru a usnadnit a zároveň i zpestřit praxi výuky. Pedagog nebude muset trávit hodiny před seminářem hledáním šikovného videa na YouTube, The Sociological Cinema už tuto práci odvedl za něj.

Sociologové a spolužáci z univerzity v Marylandu, Valerie Chepp, Paul Dean a Lester Andrist, již za svůj projekt letos obdrželi i Merlotovu Classics Award, přitom nespoléhají jen na vlastní nápady a krom oborových specialistů web otevírají každému, kdo se míní podělit o vlastní zkušenosti a tipy pro práci s názorným, ilustrativním materiálem. Snadno lze do seznamu (a složek dle témat z oblasti sociologických konceptů, pojmů nebo všeobecných kategorií) zavést vlastní audiovizuální tip, připojit odkaz na volné sledování, opatřit video klíčovými slovy a především sepsat průvodní text, jenž shrnuje či analyzuje videomateriál a uvádí jej do sociologického kontextu. A tak zde nalezneme krátké animované shrnutí problému Is Homosexuality A Choice?, úryvek z přenosu zahajovacího ceremoniálu londýnské olympiády je využit k rozpravě nad prezentací třídního systému a jiných socioekonomických konceptů, k uvažování nad kontrastem duševního světa chlapců a dívek vybízí dokument ze série ABC News The Secret Life of Boys.

Nechybí zde také materiály vhodné pro diskusi nad politologickými či ekologickými problémy, otázkami genderových stereotypů či v rámci postkoloniální perspektivy. Ať už jsou to hudební klipy, angažovaná videa Greenpeace, vtipně a v kostce pojatá The History of Copyright nebo videosumáře foucaultovských pojmů. K analýze slouží také vybrané sekvence ze seriálů jako jsou The Wire nebo samozřejmě South Park. Vědomí, že názorná ukázka funguje při semináři jako spouštěč aktivity, láká uživatele a spolupracující pedagogy k vytváření stále obsažnější sociologické platformy, jež je navíc otevřena i širšímu auditoriu. Ostatně pochází-li sem tam nějaký materiál z popkulturní oblasti (jako když jsou Klub rváčů nebo Uprchlík využity pro diskusi nad tématem maskulinity a „falešný“ trailer na Osvícení ve stylu rodinné komedie slouží k výkladu o kulturních tropech), je atraktivní charakter zajištěn. Je ovšem patrné, že právě odtud může v určité míře hrozit zjednodušování, jež by bylo pro obor už kontraproduktivním výsledkem. Pedagog i student sociologie by však měl být schopen tuto otázku vyhodnotit sám.

adresa: www.thesociologicalcinema.com
odkazy na videa volně přístupná na platformách YouTube, Google Video aj., řazená dle délky, tématu či sociologické koncepce v 60 kategoriích
blog s oborovými studiemi, eseji a strukturovanými přednáškami
systém komentářů a diskusí

Přečteno 7649x

Článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

Streamování za lepší planetu

Takový normální seriál / Lajna

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně


DALŠÍ Z RUBRIKY

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu

MUBI: Now Showing

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Movieurope.com


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (108) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1092) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)

Cinepur #84 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012

Z obsahu tištěného čísla:

Film a internet / Úvod k tématu (Jan Kolář, téma)

Maja Miloš (Jan Kolář, rozhovor)

Constant Dull44rt / Konstantní přísun internetového umění (Marie Meixnerová, téma)

Dva nula / Hej hej, góla dej (Tomáš Stejskal, kritika)

Skyfall / Krásný starý exponát (Vít Schmarc, kritika)

Codes & Waters / Nevtíravý vizualista Andreas Müller-Pohle (Matěj Nytra, mimo kino)

+ více...