Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Svět jako interaktivní fantazie / Web série a pavučiny internetového vyprávění

téma: Film a internet / Máté Pálos / 24. 11. 2012

S masovým rozšířením užívání internetu na denní bázi se významně proměnily možnosti, jak získat přístup k těm kulturním statkům, jež lze snadno přetlumočit do počítačového jazyka, neboli které jsou rychle a snadno digitalizovatelné (otřepaným příkladem jsou třeba prudké změny v oblasti hudebního průmyslu a poslechu hudby). Nárůst doby strávené před počítačem zapojeným do sítě však zároveň umožnil i vznik nových zábavních formem, které s webovým prostředím ideálně korespondují a které jsou nadto rychle dosažitelné a snadno konzumovatelné. Typickým příkladem takového jevu, přizpůsobujícího tradiční filmové formy internetovým specifikům, jsou fiktivní, mocně serializované filmové narativy v délce 2-8 minut na epizodu, distribuované prostřednictvím stránek sdílejících videa – webové seriály. Pozice a funkce, kterou webový seriál (neboli web series, někdy také streamy či webtelevision) zaujímá na současném mediálním poli není zdaleka jednoznačná; sérii totiž ve skutečnosti nelze vždy zřetelně odlišit od reklamního filmu, virálu (viz The Hire, který vznikl na objednávku BMW) a na monitory mobilů či počítačů se často sveze s vlnou vysokorozpočtových filmových či televizních sérií (Battlestar Galactica, Hrdinové, Ztraceni) v podobě exkluzivních bonusů pro fanoušky či za účelem rychlého shrnutí těchto příběhů. Zdá se být ale zřejmé minimálně to, že jde o mnohem víc, než o pouhý alternativní způsob šíření televizního obsahu, a to i přesto, že množství seriálů, které lze vyhledat na netu, představuje jen jakousi doplňkovou službu následující po jejich televizním odvysílání. Posledních pět let pak svědčí o tom, že mohou jednak zprostředkovávat vzkaz, obsah a hodnotový žebříček odlišný od toho televizního, jednak je lze interpretovat – s přesahem mimo fenomén samotný – jako důsledek mediální konvergence, jež produktivně slučuje nejrůznější formy sdílení.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #84

Článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Film a internet / Úvod k tématu (Jan Kolář, téma) • Luck / Trocha toho štěstíčka (Jana Jedličková, televize) • Cesta tam a zase zpátky / Vidding mezi internetem a (kino)sálem (Kristýna Pleskotová, téma) • Divoši / Stone konečně „stoned“ (Ondřej Pavlík, kritika) • Norman a duchové / Nápaditá noc loutkových mrtvol (Daniel Řehák, kritika) • Dubajská iluze / Jihlava - Mezi moři (Janis Prášil, report) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1102) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (288) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)