Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Geraldine Chaplin / Život v líbezném stínu

rozhovor / Šárka Gmiterková / 4. 6. 2013

Poprvé stála před kamerou, když jí bylo osm. Mihla se tehdy ve snímku svého otce Charlieho Chaplina Světla ramp (1952). Kromě tohoto uvedení do světa filmového herectví a specificky chaplinovské fotogeničnosti (vysoké lícní kosti, pronikavé oči a křehká fýzis) měl ale otec na další kariéru Geraldine Chaplin skoro nulový vliv. Jde přitom o kariéru pozoruhodnou, již otevřela v roce 1965 role Toni v Doktoru Živagovi Davida Leana a jež se rozprostírá přes několik dekád a kontinentů. V 70. letech ji do velkých rolí obsazovali američtí režiséři, zejména Robert Altman (Nashville, 1975, Svatba, 1978) nebo Tom Gries (Havajané, 1970). Dařilo se jí i v britské produkci – viz Roseland (1977) Jamese Ivoryho nebo Tři mušketýři (1973) Richarda Lestera. Nejvíce ji ale naplňovalo dvanáct let se španělským režisérem Carlosem Saurou, a to jak profesně, tak po osobní stránce. Saura vždy prohlašoval, jak je pro něj důležitá – vnáší do jeho filmů nezaměnitelné charisma. Společně vytvářeli díla, která neprovokovala jako otevřený pamflet proti Francovu režimu, ale subtilně jej kritizovala – Peppermint Frapé (1967), Starý dům uprostřed Madridu (1976), Anna a vlci (1973) či Eliso, můj živote (1977). V posledních letech se Geraldine Chaplin vrací ke spolupráci se španělskými režiséry. Pedro Almodóvar ji obsadil do Mluv s ní a na letošní Febiofest přijela s novinkou Juana Antonia Bayony Nic nás nerozdělí.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #87

Článek vyšel v časopise Cinepur #87, květen 2013.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Geraldine Chaplin / Život v líbezném stínu (Šárka Gmiterková, rozhovor) • 7 dní v Havaně (Matěj Nytra, dvd) • Zabíjení bez kontextu / Násilí v trilogii August Underground (Antonín Tesař, téma) • Zrůdy a lidé Alexeje Balabanova (Tomáš Hála, téma) • Far Cry 3 / Nekonečné prázdniny v zemi hrůz a šílenství (Jiří Flígl, videohra) • KRRR! 2013 / Autentických 70 milimetrov (Terézia Porubčanská, report) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #129

#129

červen 2020



DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Moje filmy jsou pro mě dokumenty / Masterclass s Davidem Cronenbergem

Zmatení médií je důležité téma / Rozhovor s Johanou Ožvold

Film je jako snění / Rozhovor s tibetským režisérem Pemou Tsedenem

Vyprávět a pak zničit / Rozhovor s Denisem Côtém

Chyběla mi minulost / Rozhovor s režisérem Cătălinem Mituleskem

Animace je maraton / Rozhovor s Martinem Vandasem

Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu

Rozhovor s ředitelem La Quinzaine Edouardem Waintropem


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Malé ženy v kalhotách / Malé ženy

Milostný dopis svobodě / Portrét dívky v plamenech

Hádej, kdo se bude bát na večeři / Uteč

…a pátá loď je fantazie / Pátá loď

Joy / Ekonomie dotyku


RUBRIKY

anketa (25) / český film (97) / český talent (34) / blu-ray (12) / cinepur choice (33) / dvd (121) / editorial (103) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (3) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (122) / komiks (10) / kritika (962) / mimo kino (19) / nekrolog (1) / novinka (771) / objev (3) / pojem (36) / portrét (15) / profil (109) / reflexe (24) / report (115) / rozhovor (166) / scénář (4) / soundtrack (50) / téma (934) / televize (109) / tisková zpráva (1) / událost týdne (257) / videohra (67) / web (42) / zoom (162)