Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Jakub Dvorský / Férový svět řízený počítačem

Jakub Dvorský / Férový svět řízený počítačem

český talent / Kamila Boháčková / 5. 8. 2016

Podle amerického časopisu Game Developer patří mezi padesát nejvlivnějších herních vývojářů na světě. Zatím poslední hra Botanicula z jeho studia Amanita Design získala „herního Oscara“ na festivalu nezávislých her v San Francisku. Řeč je o Jakubu Dvorském (1978), kterého znají příznivci inteligentních nezávislých počítačových her po celém světě. Jádrem úspěchu je přitom podle Dvorského dělat si věci po svém a nepodřizovat se očekávání publika. „Když jsem z toho, co děláme, sám nadšený, vím, že jsme na dobré cestě. Nemusím nic kalkulovat, řídím se jen vlastním úsudkem,“ vysvětluje tvůrce, který svým hrám přezdívá „interaktivní animované filmy“.

Na světě vychází denně kolem dvou set her. Aby nějaká uspěla, musí být originální. Hry ze studia Amanita Design vybočují na první pohled – jsou jakoby ze staré školy a jejich výtvarno prozrazuje okouzlení Karlem Zemanem či světem J. R. R. Tolkiena, což Jakub Dvorský rád přiznává, stejně jako vliv sci-fi autorů Stanisława Lema či Douglase Adamse. Ani způsob výroby nezapře inspiraci „starou školou“: pozadí jednotlivých scén je ručně nakresleno na papír a poté naskenováno do počítače. Animace je klasická ruční, plošková. Ostatně Dvorský studoval původně animaci na Vysoké škole uměleckoprůmyslové u Jiřího Barty. Jeho absolventským projektem však nebyl animovaný film, ale online flashová hra Samorost, což u pedagogů vzbudilo údiv.

V herním žargonu vytváří Dvorský a jeho studio takzvané adventury, tedy dobrodružné hry, které nejsou příliš akční, ale spíše nutí hráče přemýšlet a rozvíjet fantazii. Například hrdinou jejich první úspěšné hry Samorost je kosmický skřítek, který zachraňuje planetku, aby se nesrazila s jinou. V druhém díle pak zachraňuje svého pejska. Ve hře Machinarium je zase hrdinou robůtek vyhozený na skládku za město. Úkolem hráče je dostat kovového hrdinu zpátky do města, aby zachránil robotí dívku a zničil zlosyny, kteří chtěli ovládnout městečko. Nejnovější Botanicula má hrdinů pět (mezi nimi třeba Větvičku, Makovici, Houbu nebo Peříčko), kteří se snaží zachránit poslední semínko svého stromu před parazity, kteří napadli jejich obydlí. Dvorského hrdinové jsou zkrátka skromné a nenápadné postavičky, které spojuje vlídnost a přátelskost. Dvorský se prý snaží, aby si do jeho neutrálních hrdinů mohl každý hráč projektovat něco ze sebe. Superhrdinové ho navíc nikdy moc nezajímali. Snad proto ho Jan Svěrák oslovil, aby se stal výtvarníkem jeho snímku Kuky se vrací, v němž hraje prim odložený plyšový medvídek a les, kde se většina dobrodružství odehrává. Ostatně les je pro Jakuba Dvorského hlavní inspirací, chodí prý do něj pořád. Některé postavičky ho napadnou hned – třeba právě Kuky nebo jeho kamarád Hergot, jiné se hledají déle, jako třeba Robot Josef z Machinaria. Vizuální podoba postav i celé hry je však vždy nakonec výsledkem celého týmu či jeho dalších členů. Například Botanicula je po výtvarné a animační stránce hlavně dílem Jaromíra Plachého. V současné době připravuje tým Amanity třetí díl Samorosta.

Dvorský sice svým počítačovým hrám říká interaktivní animované filmy, ale dělat animované filmy by ho prý tolik nebavilo. Herní médium je podle něj mnohem dobrodružnější, protože je méně prozkoumané, a tudíž tajemnější. Líbí se mu, že lze hráče do světa hry zapojit, a navíc se výrobou her dá lépe uživit než výrobou animovaných filmů. Také proto založil hned po skončení školy v roce 2003 nezávislé studio Amanita Design, nazvané podle latinského názvu pro muchomůrku, v němž dnes pracují například animátoři Jaromír Plachý či Václav Blín, hudebník Tomáš „Floex“ Dvořák nebo výtvarník Adolf Lachman. Současná doba malým nezávislým studiím přeje – podle Dvorského je dnes snadné prorazit díky internetu. Do marketingu neinvestuje jeho studio prakticky nic. Sází spíše na doporučení a takzvanou šuškandu. Na webu Amanity dokonce stojí, že nepřijímá komerční zakázky, ale pořád je prý někdo oslovuje, dokonce se ozvali z Hollywoodu. Dvorský však většinou odmítá. Velká studia podle něj usilují o komerční úspěšnost projektu a tlačí ho tím pádem úplně jiným směrem, než by tvůrci chtěli. „V současnosti naštěstí velké firmy k životu vůbec nepotřebujeme,“ dodává s vědomím, že je o jeho hry zájem. Nebrání se dokonce novému distribučnímu modelu, který nabízí například projekt Humble Bundle, v rámci něhož si návštěvník může hru stáhnout za tolik peněz, za kolik sám chce. Jen za čtrnáct dní, kdy byla v nabídce hra Botanicula, se vybralo pět milionů korun na záchranu deštných pralesů. Coby milovník lesa a starého harampádí Jakub Dvorský počítačům věří – domnívá se, že jednou bude tenhle svět řízen počítačem a bude férovější.

Hry
Samorost 1, 2003
Samorost 2, 2006
Machinarium, 2009
Botanicula, 2012

Hudební klipy
Plantage, 2004

Zakázková tvorba
Questionaut
The Quest For The Rest
Rocketman

Animované filmy
Nusle – 2001
Psyride – 2001
Pantry – neuvedeno
Kuky se vrací – výtvarník – 2010

Přečteno 2318x

Článek vyšel v časopise Cinepur #87, květen 2013.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #111

#111

červen 2017



DALŠÍ Z RUBRIKY český talent

Lukáš Kokeš / S realitou je to velmi nejisté

Nic si nevymezovat / Matyáš Trnka

Jan Saska / S lahváčem na Oscary

Macula / Prchavá monumentalita

Jakub Dvorský / Férový svět řízený počítačem

Olmo Omerzu / Filmy o ztrátě nevinnosti

Markéta Lisá / Omylné a proto uhrančivé

Jakub Nepraš: světelný kinetismus současnosti


DALŠÍ Z RUBRIKY

Kusturica v Číně natočí film na motivy Dostojevského

Steven Soderbergh potajmu natočil film na iPhone

Festival v Locarnu uctí amerického režiséra Todda Haynese

Staronové i nové cesty animace / Anifilm 2017

Pixar v kostce

K předplatnému během Karlových Varů 6 čísel zdarma

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Bohéma / Fikce a realita v televizním seriálu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Lukáš Kokeš / S realitou je to velmi nejisté

Jan Saska / S lahváčem na Oscary

Olmo Omerzu / Filmy o ztrátě nevinnosti

Alex(andra) Moralesová / Naše vidění jsou ostrovy

Staronoví bohové Soni Jelínkové


RUBRIKY

anketa (22) / český film (63) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (117) / editorial (85) / fenomén (66) / festival (52) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (686) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (570) / objev (3) / pojem (36) / portrét (3) / profil (93) / reflexe (24) / report (91) / rozhovor (148) / scénář (4) / soundtrack (31) / téma (820) / televize (78) / tisková zpráva (1) / událost týdne (180) / video (2) / videoart (16) / videohra (49) / web (37) / zoom (146)

Cinepur #87 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #87, květen 2013

Z obsahu tištěného čísla:

Jeremy Orlebar: Kniha o televizi (Jakub Jiřiště, kniha)

Alexej German / Nemilosrdně realistický lyrik (Kamila Dolotina, profil)

Můj pes Killer / Evropský realismus po slovensky (Tomáš Stejskal, kritika)

Jakub Dvorský / Férový svět řízený počítačem (Kamila Boháčková, český talent)

Obraz násilí a sadismu v populárních žánrech italské kinematografie 60.–70. let (Jan Švábenický, téma)

Marilyn v kinech (Redakce, událost týdne)

+ více...