Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Velký Gatsby / Gatsby?! Jaký GATSBY?
kritika / Šárka Gmiterková / 19. 6. 2013
Baz Luhrmann rozhodně není režisér, který by rok co rok potřeboval publiku prezentovat své autorské vize. Jeho filmy oddělují zhruba pětileté proluky a v době svého uvedení se každá novinka maskuje jako spotřební, čistě koncepční zboží. Ve skutečnosti ale žádná jiná osobnost současné kinematografie nepolemizuje s ideou autorství a blockbusteru víc než právě Luhrmann. Veškerá jeho dosavadní tvorba obsahuje silné vnitřní i vnější spojnice na bázi stylu, tématu i vyznění, a proto ji můžeme vnímat prizmatem autorství v cinefilsky tradičním slova smyslu. Na jednu stranu snímky australského rodáka nemohou být vzdálenější představě artové kinematografie nebo jejím národním odnožím a spektakulární excesivní blockbustery dokonce Luhrmanovi vysloužily nálepku ryzího postmodernisty. Při bližším pohledu však snímky z produkce Bazmark International zdánlivě nepropustné pojmy narušují. Najdeme zde aspekty high concept filmů (zvýšená pozornost k vizuálnímu designu, obsazování hvězd, tie-in promotion, dojem události), ale pod povrchem jindy transnacionálního žánru se skrývá národní produkce a idea kolektivního autorství. Od adaptace Shakespearova Romea + Julie Luhrmann natáčí výhradně v Austrálii, kde se v zázemí produkční firmy Bazmark International obklopuje úzkým, de facto rodinným týmem spolupracovníků. Vznikají tak velkofilmy podivně rozkročené mezi binárně chápanými kategoriemi: lokální versus globální, mainstreamová versus nezávislá kinematografie, tenze mezi autenticitou a umělostí, klasikou a avantgardou a režisérem-autorem a tvůrčí komunitou.
S uvedením Moulin Rouge se završila takzvaná „Trilogie červené opony“, která charakterizuje první etapu Luhrmannovy tvorby. Při zpětném pohledu vychází najevo, že spíš než o vyčerpání jednoho stylu a nahrazení dalším šlo o ustálení, definování a vědomé zavádění tvůrčích, výrazových a produkčních postupů do praxe. Stvrzuje se jádro uměleckého týmu kolem Luhrmanna (producentka, set designérka a kostýmní výtvarnice Catherine Martin, scenárista Craig Pearce a hudebník Craig Armstrong), zázemí v Austrálii a estetická kritéria. Základní imperativ představuje elevace důvěrně známého materiálu do nových podob a forem a Velký Gatsby nabízí pro ilustraci této kontinuity mnohem vhodnější příklad než Austrálie z roku 2008.
Z klasické novely Francise Scotta Fitzgeralda zůstává nedotčený pouze původní příběh, který se proměňuje ve vizuální a ornamentální bakchanálie. Akt přivlastnění si důvěrně známého příběhu se vystavuje na odiv hlavně v závěru filmu, kdy Nick Carraway nad strojopisný název Gatsby kostrbatým rukopisem připíše Great. Podobně „bukanýrská“ adaptace provázela už Romea + Julii, kdy jako podobná vizuální zkratka fungovalo ono + v názvu snímku místo standardního and. V tomto neuctivém a eklekticky parazitujícím nakládání s kanonickými díly nebo předobrazy můžeme rovněž spatřit odlesk australské mentality, která se v rámci svého koloniálního dědictví staví k dominantní (tedy britské a později také americké) kultuře rezervovaně, kriticky, a často i hravě.
Pro dosažení maximálního efektu estetiky povrchu se v Gatsbym objevuje celá řada důvěrně známých zcizujících prostředků. Namísto dobově akurátního jazzu Gatsbyho večírky duní v rytmu hip hopu a dubstepu; podobně rozvíjejí děj notoricky známé hity v Moulin Rouge a hudba k filmu Romeo + Julie se nese na vlně módních a progresivních kapel z poloviny 90. let jako Garbage nebo Radiohead. Trilogie červené opony i její dva následovníci si s hudbou počínají stejně obratně jako filmy Quentina Tarantina; i tady pod povrchem obrazů netepou žádné jinotaje, ale vědomá audiofilie, která výrazně určuje vizuální ladění jednotlivých scén. Herci se rovněž nesnaží o naturalistický projev nebo jemně odstíněné psychologické portréty, ale i v intimních momentech (například první setkání Daisy a Gatsbyho po letech) balancují mezi zdáním přirozenosti a křečovitou, skoro až divadelní přepjatostí. A konečně se dá s trochou nadsázky konstatovat, že se předvádí i samotné filmové médium. Dech beroucí digitálně vyleštěné obrazy zprostředkovávají emocionální sílu příběhu, která by se jinak k divákovi stěží dostala prostřednictvím psychologicky okleštěných figur. Kromě toho, že pro filmaře Luhrmannova naturelu musí být nástup 3D technologie opravdovým požehnáním, získává Gatsby další vrstvy díky vizuálním citacím. I na úrovni obrazu tedy Luhrmann opakuje stejný pirátský princip jako v případě předloh a nechává se inspirovat filmy, malířskými plátny nebo fotografiemi (dílo Edwarda Hoppera, reklamní fotografie Davida LaChapella, sekvence z filmů Věk nevinnosti, Cotton Club nebo Sunset Boulevard).
Navzdory kolektivnímu tvůrčímu procesu je produkce Bazmark International prezentována pod značkou „Film Baze Luhrmanna“. I Gatsby s sebou známý brand přináší a k tomu navíc opakovaně zdůrazňovaný příběh australského Davida Leana, neochvějně naplňujícího vlastní představy. Avšak tentokrát spojnice mezi režisérem a jeho hlavním hrdinou přece jen sahá hlouběji – zatímco Gatsby na plátnech kin následuje zelené světlo, Luhrmann už se nechává strhnout další ze svých fantastických vizí.
Velký Gatsby (The Great Gatsby, Austrálie, USA, 2013, IMDb)
Režie: Baz Luhrmann, scénář: Baz Luhrmann, Craig Pearce podle románu Francise Scotta Fitzgeralda, kamera: Simon Duggan, střih: Jason Ballantine, Jonathan Redmond, Matt Villa, hudba: Craig Armstrong, hrají: Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Elizabeth Debicki, Tobey Maguire, Joel Edgerton, Isla Fisher ad., 142 min., distribuce Warner Bros. CZ (premiéra v ČR 16. 5. 2013).
Velký Gatsby (The Great Gatsby, Austrálie, USA, 2013, IMDb)
Režie: Baz Luhrmann, scénář: Baz Luhrmann, Craig Pearce podle románu Francise Scotta Fitzgeralda, kamera: Simon Duggan, střih: Jason Ballantine, Jonathan Redmond, Matt Villa, hudba: Craig Armstrong, hrají: Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Elizabeth Debicki, Tobey Maguire, Joel Edgerton, Isla Fisher ad., 142 min., distribuce Warner Bros. CZ (premiéra v ČR 16. 5. 2013).
Přečteno 5734x
Článek vyšel v časopise Cinepur #88, červenec 2013.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
3.2 /13
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
Hodnocení filmu
Velký Gatsby
**** CINEPUR (0.8)
**** ČTENÁŘI (2.8)
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice
Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Kvík / Až si zase příště dáte klobásku
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Making Elvis Cool Again / Elvis
Sex, celebrity a video / Pam & Tommy
West Side Story v troskách / West Side Story
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #88, červenec 2013
Z obsahu tištěného čísla:
Filmař her citů šálivých / Abdellatif Kechiche (David Čeněk, profil)
Bling Ring: Jako VIPky / Společenstvo luxusu (Táňa Zabloudilová, kritika)
Muž z oceli / Nejhlasitější pohádka ve vesmíru (Daniel Řehák, kritika)
Transylvánský mezinárodní filmový festival Alternatívny, adj. (Martin Kudláč, report)
Velký Gatsby / Gatsby?! Jaký GATSBY? (Šárka Gmiterková, kritika)
Závěsné tabule botaniky / Jan Calábek (Matěj Nytra, český talent)