Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vertigo

Vertigo

dvd / Jana Bébarová / 31. 3. 2016

V létě 2012 zveřejnil časopis Sight & Sound zatím poslední žebříček nejlepších filmů všech dob, který svými hlasy každých deset let sestavují filmoví tvůrci, kritici, dramaturgové, akademici a distributoři z celého světa. Řadu lidí jistě potěšila změna na vrcholném postu žebříčku, který půl století okupoval Wellesův Občan Kane a nyní předal štafetu Hitchcockovu Vertigu, mistrovské charakterové studii patologické posedlosti. V té době se měl snímek dostat na český trh na blu-ray nosičích. Zatímco v rámci The Masterpiece Collection vyšla zahraniční edice již v říjnu 2012, k nám se s českou podporou dostala opožděně až v září roku 2013.

Je třeba upozornit, že stejně jako v případě v květnu vydaných Ptáků se česká podpora vztahuje pouze na film samotný, nikoliv na přidaný bonusový materiál, který si bez znalosti angličtiny zkrátka neužijete. Na rozdíl od Ptáků bonusy u Vertiga obsahují komentář, konkrétně režiséra Williama Friedkina, jenž se respektem k Hitchcockovi nikdy netajil. Jeho audioprůvodce světem Vertiga je tudíž vskutku velmi vášnivý, místy však až přehnaně afektovaný. Ačkoliv oproti jiným komentátorům nezahlcuje diváky/posluchače odbíhavými historkami z natáčení a podobnými irelevantními anekdotami, jeho výklad velmi často pouze přepjatě (p)opisuje to, co sami vidíme a čemu zřetelně rozumíme. Na druhou stranu je třeba uznat, že diváky neznalé sanfranciských lokací, s nimiž Hitchcock ve filmu obratně zachází, Friedkin entuziasticky zasvěcuje do pozoruhodných detailů. Stejně tak jsou přínosné i jeho občasné postřehy k režisérově pověstné práci s napětím, MacGuffinem, emocemi postav a voyeurské pozici diváka, které na Vertigu příkladně demonstruje.

Bonusy dále sestávají z půlhodinového dokumentu Posedlost Vertigem známého z dřívějších edic, který v roce 1997 vznikl pro televizní stanici AMC u příležitosti restaurování filmu Robertem A. Harrisem a Jamesem C. Katzem ve studiu Universal. Poznámky těchto pánů k procesu restaurování obrazu a zvuku jsou trochu na škodu věci rozmělňovány výstupy filmového štábu, které dohromady vytvářejí komentář à la „vše co jste kdy chtěli vědět o Vertigu“. Vzhledem k dané stopáži však tyto informace nutně zůstávají povrchní, o čemž svědčí i dva kratičké vstupy Martina Scorseseho. Podstatně kompaktnější je proto hodinu trvají slepenec čtyř medailonků o Hitchcockových spolupracovnících – titulkovém mistru Saulu Bassovi, slavné kostymérce Edith Head, hudebním skladateli Bernardu Herrmannovi a režisérově múze, manželce Almě Reville. Skalní fanoušky jistě nadchne i přidaný závěr vynucený zahraniční cenzurou, čtvrthodinový úryvek Hitchcockova rozhovoru s Françoisem Truffautem či bohatý obrazový archiv produkčních dokumentů.

Přečteno 2916x

Článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #127

#127

únor 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY dvd

Blok 99 / Za zvuků krve

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš

Vertigo

Madisonské mosty

Krásno


DALŠÍ Z RUBRIKY

Martin McDonagh připravuje film o jednom pokaženém přátelství

Zmutovaná soap opera / Mutazione

Marhoul chystá anglickojazyčný film o senátorovi McCarthym

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru

Moje filmy jsou pro mě dokumenty / Masterclass s Davidem Cronenbergem

Od převratu k sametové totalitě / Revoluce 1989 v dokumentárním filmu

Jan Němec / Histoire(s) du cinéma Jana Němce

Zeitgeist podle Ireny Pavláskové


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Kmen / Tichá voda břehy mele

Madisonské mosty

Holubice

Spring Breakers

Lost Highway


RUBRIKY

anketa (25) / český film (92) / český talent (34) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / distribuce (1) / dvd (121) / editorial (101) / fenomén (73) / festival (89) / flashback (1) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (120) / komiks (10) / kritika (832) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (754) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (113) / rozhovor (165) / scénář (4) / soundtrack (48) / téma (919) / televize (107) / tisková zpráva (1) / událost týdne (251) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (65) / web (42) / zoom (160)

Cinepur #91 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Joe D’Amato / Nikdy jsem nepochopil, jaký typ hard-core filmů publikum chce (Enrico Ghezzi, Sergio Grmek Germani, rozhovor)

Kapitán Phillips / Dramatická plavba středním proudem (Petr Svárovský, kritika)

IDFA / Liberální metropole jako tavicí kotel současných dokumentaristických tendencí (Martin Horyna, report)

Vitalij Manskij / Zvýšená hladina morálky v krvi (Kamila Dolotina, profil)

Hunger Games: Vražedná pomsta / Revoluce pro všechny (Táňa Zabloudilová, kritika)

Všichni dobří rodáci / Rozšířené vnímání Jasného epopeje (Jakub Jiřiště, kniha)

+ více...