Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vitalij Manskij / Zvýšená hladina morálky v krvi

Vitalij Manskij / Zvýšená hladina morálky v krvi

profil / Kamila Dolotina / 10. 2. 2014

Patrně nejznámější ruský dokumentarista, který mimo vlastní režijní činnost čítající přes třicet titulů pomohl jako producent k realizaci více než dvou stovek dokumentů jiných tvůrců. Od 90. let se věnoval popularizaci progresivní dokumentární tvorby v televizním vysílání. Trauma z marného boje s televizní mašinérii se rozhodl vyléčit založením festivalu Artdocfest, který se prezentuje sloganem „filmy, které v televizi neuvidíte“. Po uveřejnění manifestu „Reálný film“ (Realnoe kino/1) se navíc Vitalij Manskij, jehož snímek Roura zvítězil loni v dokumentární sekci karlovarského festivalu, ocitl v čele radikálního jádra ruských dokumentaristů.

V(d)ěčným leitmotivem Manského tvorby je ohledávání fenoménů ruského života, k nimž přistupuje na dvou rovinách. Jednak se zaměřuje na nejvýraznější osobnosti na poli politiky: prezidentská trilogie o novodobých vládcích země (Gorbačov, Jelcin, Putin, 2001), jíž předcházel dokument o nejznámější ruské mumii (Tělo Lenina, 1992), nebo se zaobírá aktéry hudebního Olympu: snímek o Vladimiru Vysockém (Smrt básníka, 2005) a dvojportrét dívčí kapely t.A.T.u. (Anatomie t.A.T.u., 2003 a reality projekt Tatu v podnebesí, 2004). Druhou rovinu jeho zájmu pak tvoří zachycení mizejících reálií konstituujících genetický kód země ve snímcích o slunících se turistech Broadway – Černé moře (2003), v etnologické výpravě po trase plynovodu (Roura, 2013) či v retrospektivním pátrání po běžných strastech a radostech sovětského života ve střihovém dokumentu Soukromé archivy. Monolog (1999) – sestaveném výhradně z amatérských záběrů sjednocených vyprávěným životem fiktivní postavy z let 1961-1991.

Celý článek si můžete přečíst v tištěném čísle Cinepuru, číslo 91.


Vybrané filmy Vitalije Manského můžete zhlédnout také na online platformě DAFilms.cz:

Soukromé archivy. Monolog (1999)
Rudí carové: Gorbačov. Po impériu (2001)
Rudí carové: Jelcin. Jiný život (2001)
Rudí carové: Putin. Přechodný rok (2001)
Broadway - Černé moře (2003)
Gagarinovi pionýři (2005)
Wild, Wild Beach (2006)
Panenství (2008)
Vlast nebo smrt (2011)

Přečteno 6720x

Článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Síla fiktivních obrazů / Profil Michala Blaško

Únik do pohádkové krajiny folkloru / Anna Podskalská

Anatomie českého pidimužíka / Adam Martinec

Ondřej Šálek / Pochopení za každou cenu

Smýkání Denisem Lavantem / Profil Jana Vejnara

Matouš Valchář / Punková animace

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

Prolomit vlny v loutce / Daria Kashcheeva


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Existenciální pijáctví / Chlast

Ženská tvář války / Vysoká dívka

Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu

Bludný kruh tužeb a opojení / Nemilovaní

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1102) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (288) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)

Cinepur #91 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Italská populární erotická série o černé Emanuelle 70. - 80. let / Ve spodním prádle na cestě kolem světa (Jan Švábenický, fenomén)

Absurdní ekvivalent absurdního světa / Česká staronová vlna (v obraze Jaroslava Kučery) (Kateřina Svatoňová, téma)

Cirkus Bukowsky / This Is a Man’s World (Jiří Flígl, televize)

Joe D’Amato / Nikdy jsem nepochopil, jaký typ hard-core filmů publikum chce (Enrico Ghezzi, Sergio Grmek Germani, rozhovor)

Vitalij Manskij / Zvýšená hladina morálky v krvi (Kamila Dolotina, profil)

Kapitán Phillips / Dramatická plavba středním proudem (Petr Svárovský, kritika)

+ více...