Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod / Nová vlna (ne)známá

Úvod / Nová vlna (ne)známá

téma / český film: Nová vlna (ne)známá / Lukáš Skupa / 31. 1. 2014

Když se řekne česká nová vlna, hned si každý z nás vzpomene na Miloše, Věru, Jiřího, Pavla a další „staré známé“. Zřejmě si vybavíme také pojmy jako autorský film, poetika všednosti nebo termín „zlatá šedesátá“, který přímo implikuje mýtus šťastných let, kdy se zrodil mimo jiné i „československý filmový zázrak“. Nová vlna bývá v tomto duchu obvykle pojednaná jako soubor mimořádných děl skupiny slavných filmových autorů. Prozatím však nikdo dostatečně nepátral například po tom, jakou pozici měl autorský film u publicistů a dramaturgů, jak se nová vlna slučovala s žánry nebo jak se oceňovaná poetika všednosti prolínala do tvorby „těch ostatních“, o kterých příliš mnoho nevíme. V lednovém Cinepuru jsme se záměrně zřekli „starých známých“ a věnovali prostor alespoň některým z dosud opomíjených témat. Úvodní článek se zamýšlí nad chápáním samotného pojmu „nová vlna“ a nad tím, co konkrétně se mělo stát jeho náplní počátkem 60. let. Text o pozapomenutých snímcích Iva Nováka a Jana Moravce naznačuje, jak estetika nové vlny zapůsobila na tvůrce, o nichž v daném kontextu zpravidla vůbec neuvažujeme. S žádostí o rozhovor jsme oslovili jednoho z posledních žijících pamětníků tehdejší barrandovské dramaturgie Vladimíra Körnera, který možná překvapí svými názory a zkušenostmi z praxe v domácí kinematografii 60. let. Profil režiséra Pavla Hobla pak otevírá problematiku žánrové tvorby, která byla z úvah o české nové vlně vytěsněna už v počátcích jejího rozvoje. V článku o režisérských ambicích Pavla Kohouta nahlédneme také do barrandovského zákulisí, kde se autorský film tou dobou těšil zcela mimořádnému statusu. Nový pohled vnáší do tématu i závěrečná studie, představující z netradiční perspektivy osobnost Jaroslava Kučery, kterého známe hlavně jako kameramana klíčových filmů nejen z 60. let. Pojďme se tedy pro tentokrát vydat jinými směry, jimiž by se mohla do budoucna ubírat širší reflexe české nové vlny.

[foto: Máte doma lva? r. Pavel Hobl, Československo 1963]

Přečteno 6184x

Článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Snímek Terezy Nvotové Světlonoc zvítězil v Locarnu

Ladislav Rychman: Tvůrce Starci prokletý

Michaela Pavlátová: K čemu to všechno?

Mezi meditativním filmem a gangsterkou / Terézia Halamová

Kylo Ren filmové kritiky? / Síla

Umění skrytého před-pohybu / Terezie Unzeitigová

Komická společnost bez strojvedoucího / Mimořádná událost

Modernistický vztahový test / Zrcadla ve tmě


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1102) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (288) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)

Cinepur #91 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Nymfomanka: část I+II / Kdo je tady šiditel? (Jiří Flígl, kritika)

IDFA / Liberální metropole jako tavicí kotel současných dokumentaristických tendencí (Martin Horyna, report)

Úvod / Nová vlna (ne)známá (Lukáš Skupa, téma)

Camille Claudel 1915 / Neúprosná symetrie (Jan Kolář, kritika)

Kapitán Phillips / Dramatická plavba středním proudem (Petr Svárovský, kritika)

Oldboy / Nebohý pan Oldboy (Tomáš Stejskal, kritika)

+ více...