Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Zemřel Alain Resnais, režisér ohývající časoprostor

Zemřel Alain Resnais, režisér ohývající časoprostor

novinka / / 2. 3. 2014

Jean-Luc Godard o něm kdysi prohlásil, "že je druhý nejlepší montážista po Eisensteinovi". Alain Resnais obecně platil za tvůrce, jenž vnesl do francouzské a světové kinematografie 50. a 60. let do té doby nevídanou poetiku a filosofii času s dotekem surrealismu s filmy Hirošima, má láska a Loni v Marienbadu, za snímek ohýbající časoprostor i filmovou řeč získal v roce 1961 Zlatého lva v Benátkách. Tvůrce, jehož kariéra se rozpínala přes šest dekád, zemřel v sobotu 1.3. v Paříži ve věku 91 let. Jeho poslední film Aimer, Boire Et Chanter získal na letošním festivalu v Berlíně Stříbrného medvěda - cenu Alfreda Bauera.

Ocenění z Berlinale završilo Resnaisovu nesmírně plodnou filmařskou kariéru i kolekci cen, které za své filmy posbíral. Za svůj dokumentární film Noc a mlha (1956) o nacistických koncentračních táborech, který odmítl kvůli možné kontroverzi festival v Cannes, získal cenu Jeana Viga. Tématu války se věnoval později i ve filmech Muriel (1963) a Válka skončila (1966).

I přes počáteční neshody to byl ale festival na francouzské Riviéře, který stál později u jeho největších úspěchů a nejvýraznějších filmů - v roce 1959 v Cannes soutěžil snový Hirošima, má láska podle scénáře Marguerite Durasové, v němž se v první velké roli objevila francouzská herečka Emmanuelle Riva. V roce 1981 jeho Můj strýček z Ameriky získal cenu poroty. V 80. a 90. letech se jedna ze stěžejních figur francouzské nové vlny přiklonila i k méně náročným a odlehčenějším snímkům jako Smoking/No Smoking nebo On Connaît La Chanson (1997).

Dlouholetý vztah mezi Cannes a tvůrcem, jež se postupně stal institucí francouzské kinematografie, završila cena za přínos filmu v roce 2009, ve stejné roce, kdy Resnais natočil romanci Divoká tráva, jež se objevila v soutěži v Cannes - stejně jako před dvěma lety jeho Ještě jste nic neviděli.

Přečteno 2224x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #127

#127

únor 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Chcete studovat film? Filmová studia FF UK prodloužila termín přijímaček

Jak filmový průmysl reaguje na pandemickou krizi?

Co sledovat v karanténě? Tipy na filmy a seriály online

HBO připravuje seriál podle úspěšné videohry The Last of Us

Berlinale: Ať žije Tsai a jeho taktilní filmová masáž!

Berlinale: DAU oživuje drásavou realitu stalinského Ruska

Berlinale: Shirley nasává 50. léta jako mlsná poletující moucha

Berlinale: Cristi Puiu se ve filmu Malmkrog dotýká věčnosti


RUBRIKY

anketa (25) / český film (93) / český talent (34) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / distribuce (1) / dvd (121) / editorial (101) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (1) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (120) / komiks (10) / kritika (832) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (762) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (113) / rozhovor (165) / scénář (4) / soundtrack (48) / téma (919) / televize (107) / tisková zpráva (1) / událost týdne (252) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (65) / web (42) / zoom (160)