Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Temný případ / Za stěnou spánku
televize / Antonín Tesař / 11. 6. 2014
Mluvit o Temném případu jako o revoluci ve formátu televizních seriálů je patnáct let po Sopránových, považovaných za počátek fenoménu „kvalitních“ seriálů, hodně nadnesené. Spíš se dá říci, že podobně jako jiný skvostný cyklus HBO těžící z jižanské mystiky Carnivàle, představuje osmidílná první sezóna (na kterou má příští rok navázat druhá, ovšem s jinými postavami a samostatným příběhem) v mnoha ohledech výjimečný a osobitý fenomén v současné seriálové produkci. Přinejmenším si nevzpomínám na žádný jiný seriál, který by byl do téhle míry filosofující a sebereflexivní. Jeho tématem přitom jako by nebylo nic menšího než metafyzické úvahy o tvaru světa a místu člověka v něm.
Sebereflexivita u Temného případu ovšem neznamená, že by seriál komentoval sebe sama, ale že se v něm jednotlivé motivy na různých rovinách vzájemně mimořádně důsledně zrcadlí. Seriál napsaný učitelem literatury a spisovatelem Nicem Pizzolattem je poměrně silně zatížený velmi literárními monology a bravura režie Caryho Jojiho Fukunagy (Sin Nombre, Jane Eyrová) a výkonu Matthewa McConaugheyho, z jehož úst značná část těchto promluv vychází, začíná už schopností nalézt pro tento nezvyklý scénář filmový a herecký projev, ve kterém působí zcela přirozeně. To, o čem McConaugheyho postava detektiva Rusta, ale i další figury, v seriálu mluví, přitom zpravidla přesahuje rámec smysly vnímatelného světa.
Celý text najdete v Cinepuru 93, který vychází tento týden.
Přečteno 4985x
Článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
4 /1
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY televize
Dámský gambit / Vítězství mimo šachovnici
Tenkrát v Hollywoo / BoJack Horseman
Koruna III / Krůpěje a cukrátka
Russian Doll / Spirála jedovatých návyků
DALŠÍ Z RUBRIKY
Režisér, který dává největší tuzéry / Nechte je všechny mluvit
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Kdo je Amerika a kdo je Borat? / Borat Subsequent Moviefilm
Přisprostlé tancování osmdesátkovým rychlodabingem / Králové videa
RUBRIKY
anketa (27) / český film (106) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (107) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (7) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (4) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (996) / mimo kino (165) / nekrolog (1) / novinka (791) / objev (2) / pojem (36) / portrét (19) / profil (113) / reflexe (25) / report (120) / rozhovor (170) / scénář (4) / soundtrack (53) / téma (960) / televize (114) / událost týdne (267) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014
Z obsahu tištěného čísla:
Alain Guiraudie / Král útěku francouzské kinematografie (David Čeněk, profil)
Editorial č. 93 / Nad méněcenností televizních seriálů (Antonín Tesař, editorial)
Avengers / Syntéza postav, motivů a účinků (Martin Kos, téma)
Přežijí jen milenci / Jarmusch a jeho kapela mění kytaru v obří gong (Jiří Špičák, soundtrack)
Titanfall / Vyladěný nový kolos mezi starými vraky (Jiří Flígl, videohra)
The Amazing Spider-Man 2 / Díl, kde zemřela Gwen Stacy (Antonín Tesař, kritika)