Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Temný případ / Za stěnou spánku

Temný případ / Za stěnou spánku

televize / Antonín Tesař / 11. 6. 2014

Mluvit o Temném případu jako o revoluci ve formátu televizních seriálů je patnáct let po Sopránových, považovaných za počátek fenoménu „kvalitních“ seriálů, hodně nadnesené. Spíš se dá říci, že podobně jako jiný skvostný cyklus HBO těžící z jižanské mystiky Carnivàle, představuje osmidílná první sezóna (na kterou má příští rok navázat druhá, ovšem s jinými postavami a samostatným příběhem) v mnoha ohledech výjimečný a osobitý fenomén v současné seriálové produkci. Přinejmenším si nevzpomínám na žádný jiný seriál, který by byl do téhle míry filosofující a sebereflexivní. Jeho tématem přitom jako by nebylo nic menšího než metafyzické úvahy o tvaru světa a místu člověka v něm.

Sebereflexivita u Temného případu ovšem neznamená, že by seriál komentoval sebe sama, ale že se v něm jednotlivé motivy na různých rovinách vzájemně mimořádně důsledně zrcadlí. Seriál napsaný učitelem literatury a spisovatelem Nicem Pizzolattem je poměrně silně zatížený velmi literárními monology a bravura režie Caryho Jojiho Fukunagy (Sin Nombre, Jane Eyrová) a výkonu Matthewa McConaugheyho, z jehož úst značná část těchto promluv vychází, začíná už schopností nalézt pro tento nezvyklý scénář filmový a herecký projev, ve kterém působí zcela přirozeně. To, o čem McConaugheyho postava detektiva Rusta, ale i další figury, v seriálu mluví, přitom zpravidla přesahuje rámec smysly vnímatelného světa.

Celý text najdete v Cinepuru 93, který vychází tento týden.

Přečteno 4985x

Článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #133

#133

únor 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY televize

Dámský gambit / Vítězství mimo šachovnici

Tenkrát v Hollywoo / BoJack Horseman

Koruna III / Krůpěje a cukrátka

Černobyl / Sarkofág z mramoru

Russian Doll / Spirála jedovatých návyků

Rédl / Rédl nesmí z kola ven

Ostré předměty / Jehly v sametu

The Terror / Porcování odpovědnosti a morálky


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Režisér, který dává největší tuzéry / Nechte je všechny mluvit

Třeba nakonec narostou křídla / Rok 2020 v kinematografii

Úvod k tématu: David Fincher

Nejlepší filmy roku 2020

Editorial 133: David Fincher

Mank / „Kdo je tady opičák?“

Anatomie zla / Kriminální thrillery Davida Finchera


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Kdo je Amerika a kdo je Borat? / Borat Subsequent Moviefilm

Přisprostlé tancování osmdesátkovým rychlodabingem / Králové videa

Niet tam víťazov / Meky

Potratit v Americe / Never Rarely Sometimes Always

Válka jako vychytávka / 1917


RUBRIKY

anketa (27) / český film (106) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (107) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (7) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (4) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (996) / mimo kino (165) / nekrolog (1) / novinka (791) / objev (2) / pojem (36) / portrét (19) / profil (113) / reflexe (25) / report (120) / rozhovor (170) / scénář (4) / soundtrack (53) / téma (960) / televize (114) / událost týdne (267) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)

Cinepur #93 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Alain Guiraudie / Král útěku francouzské kinematografie (David Čeněk, profil)

Editorial č. 93 / Nad méněcenností televizních seriálů (Antonín Tesař, editorial)

Avengers / Syntéza postav, motivů a účinků (Martin Kos, téma)

Přežijí jen milenci / Jarmusch a jeho kapela mění kytaru v obří gong (Jiří Špičák, soundtrack)

Titanfall / Vyladěný nový kolos mezi starými vraky (Jiří Flígl, videohra)

The Amazing Spider-Man 2 / Díl, kde zemřela Gwen Stacy (Antonín Tesař, kritika)

+ více...