Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Lost Highway

Lost Highway

mimo kino / Jana Bébarová / 11. 6. 2014

Rád si věci pamatuju po svém. Ne nezbytně tak, jak se staly,“ říká utrápený protagonista snímku Lost Highway, jazzový saxofonista Fred Madison krátce předtím, než se začneme pomalu nořit do jeho schizofrenní mysli, v níž se téměř celý film odehrává. Tedy pokud vám zrovna tato interpretace vyhovuje. Filmy Davida Lynche jich totiž nabízí škálu podobně jako freudovské výklady snů, k nimž mají blízko. Standardně nastolují více otázek, než kolik dávají odpovědí, a jedinou jejich jistotou je jejich nejistota. Samotná zápletka (a snaha rozklíčovat ji) je v případě Lost Highway a obecně Lynchovy tvorby, jež se programově vzpírá zavedeným narativním konvencím, dost možná jen vypočítavým MacGuffinem. Primárně totiž jeho filmy staví na specifické „psycho“ atmosféře a přívalu zvláštních emocí, které v nás vyvolává a které činí jeho filmy nesnadno zapomenutelnými. Za téměř dvacet let od jeho rozpačitě přijímaného uvedení Lynchův snímek doslova zkultovněl, a tak by bylo bláhové nepořídit si jej do osobní filmotéky v době, kdy se k nám konečně dostává na blu-rayi. Společně s Twin Peaks jej v únoru vydal Magic Box, bohužel však bez jakéhokoliv bonusového materiálu. Lynch a spoluscenárista Barry Gifford, který je mj. podepsán pod předlohou k režisérově Zlatou palmou v Cannes oceněné Zběsilosti v srdci (1990), scénář k Lost Highway nadepsali jako „noirový horor 21. století“. Jeho mysteriózní příběh čítající jednu zavražděnou manželku, jednoho zamordovaného milence, jednoho zmasakrovaného gangsterského bosse a jednu chladnokrevně se smějící femme fatale, je však enigmatický natolik, nakolik je rozdvojený hlavní hrdina. On sám je zmatený snad ještě víc než filmoví diváci – zběsilé jízdě po Lynchově dálnici, kde člověk snadno ztratí nejen vzpomínky, ale i vlastní identitu, se však oddávají všichni. Hororový strach z neznámého (měl Michael Haneke na mysli Lost Highway, když vymýšlel koncept tajemných videokazet v Utajeném?) se prolíná s všudypřítomným sexuálním napětím, jež do filmu vnáší Patricia Arquette v dvojroli protagonistovy manželky/milenky. Když Lou Reed doprovází svým zpěvem magický okamžik osudového setkání pavoučí ženy s její budoucí obětí v druhé (snové?) rovině příběhu, na mysl se dere otázka, zda to někdo v neonoiru natočil lépe? Dobovými hity nabitý soundtrack Lost Highway by byl ostatně ideálním bonusovým diskem k blu-rayi. Nejenže všechny písně udávají potřebný rytmus filmu, ale jejich texty vypovídají o dění na plátně mnohem víc než všechny dialogy – už od úvodní Bowieho I'm Deranged, přes znepokojující songy Nine Inch Nails a Smashing Pumpkins či úderné Rammstein a provokativního Marilyna Mansona.


Lost Highway / USA, 1997 / režie: David Lynch / scénář: David Lynch, Barry Gifford / kamera: Peter Deming / hudba: Angelo Badalamenti / hrají: Bill Pullman, Patricia Arquette, Michael Massee, Robert Blake, Henry Rollins, Balthazar Getty, Robert Loggia ad. / 135 min. / zvuk: česky DTS-HD Master Audio 5.1 / anglicky DTS-HD Master Audio 5.1 / titulky: české / obraz: 16:9 / 1920x1080 / 2,39 :1 / distribuce: 26. února 2014 (Magic Box) / lze objednat na: http://www.magicbox.cz

Přečteno 5152x

Článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY mimo kino

#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead

Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím

Syndrom vyhoření státu / Colectiv

Blok 99 / Za zvuků krve

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Vertigo

Kmen / Tichá voda břehy mele

Madisonské mosty

Holubice

Spring Breakers


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #93 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #93, červen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Bohdan Bláhovec / Produkty patologické doby (Sylva Poláková, český talent)

Dvojník / Mossovy multižánrové ambice (Ivo Michalík, kritika)

Lukešovy dějiny (kolem) filmu (Alena Šlingerová, kniha)

Přátelé, mutanti a průšviháři / Současné jihokorejské blockbustery (Antonín Tesař, téma)

Přežijí jen milenci / Nemrtvý muž a hranice času (Tomáš Stejskal, kritika)

Spring Breakers (Jana Bébarová, mimo kino)

+ více...