Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Krásno

Krásno

mimo kino / český film / Matěj Nytra / 13. 8. 2014

Ať už se čtyřicátnický režisérský debutant Ondřej Sokol snažil svou krimi-grotesku Krásno popsat slovy o spřízněnosti s „poetikou“ děl Martina McDonagha či bratří Coenů, o výsledku nelze s lehkou krutostí říct nic jiného, než že vyšel poněkud prázdně. Ze svazujících schémat a „trendů“ současné domácí tvorby se nedokázal vymanit víc než kterýkoli – pro detaily často kritizovaný – „autorský“ počin jdoucí „svou“ cestou. Naopak, záměrný mix osvědčených žánrových prvků a klišé Krásno odsoudilo do pozice nevyrovnané, nenaplněné variace bez pevného autorského rukopisu. Příčinou výsledného překombinovaného tvaru, který sice v dílčích situacích baví i svou nadsázkou překvapí, může být přemyšlená scenáristická příprava, při níž se humoristické tendence a satiricko-parodické ingredience navršily nad míru, kterou mohl výchozí autobiografický motiv spoluautora Martina Fingera vůbec snést. Herečtí a tvůrčí kolegové se ke zpracování případu vydali neosobní cestou – pátrání po možných souvislostech nevyjasněné smrti Fingerovy matky v šumperské přehradě Krásno transformovali do černo-humorné žánrové varianty, jež se namísto k syrovému realismu přivíjí k absurditě a humoru. Oproti přiznaným vzorům v dramatech a filmech McDonagha – jehož Sokol překladatelsky a inscenačně objevil pro českou scénu – však snímku chybí příznačný říz, podprahová mrazivost (především co se týče dramat) a vedle slovní pohotovosti také vědomí celkové kompozice a míry. Sokol se očividně nejen inspiroval, ale přímo „kradl“, u McDonaghova filmového debutu V Bruggách: ať už motivem svérázného reflektování místa a jeho (zde „zapadákové“) atmosféry nebo typizací jeho vlastní frajírkovsky temperamentní postavy, která vizáží i kostýmem nápadně připomíná figuru Colina Farrella. Snaha pojmout každou z širokého panoptika vedlejších postav jako výrazně nadsazený až karikaturní typ má za následek nesourodou směsici gagů, scének a epizod, ve kterých se příběhová linka nekontrolovaně rozmělňuje. Sokol se tu zkrátka nedokázal zbavit zažité metody hereckého a situačního rozehrávání, vlastní jeho domácí scéně Činohernímu klubu. Typizace a přepálené figurkaření – aniž by bylo nutné soudit, zda ji film vůbec může „unést“ či ne – jde totiž ve výsledku proti uhlazenému a zbytečně mainstreamovému hávu (třebaže za kamerou stál spolupracovník Miry Fornay Tomáš Sysel, „artový“ styl tu není překvapivě vůbec znát). Přidá-li se navíc neodbytně mezi motivy žonglující Muchowova hudba, prvky se začnou tříštit o sebe bez řádu i záchvatné, třeba anarchistické energie. Zase jsme tedy u onoho věčného přehupování na hladině „krásné“ nádrže českého filmu, které se nedokáže vylít z břehů.


Krásno / ČR, 2014 / režie: Ondřej Sokol / scénář: Ondřej Sokol, Martin Finger, Petr Vydra / kamera: Tomáš Sysel / hudba: Jan P. Muchow / hrají: Ondřej Sokol, Martin Finger, Jana Krausová, Zuzana Stavná, Karel Roden, Jaroslav Plesl, Ondřej Malý, David Matásek, Michal Suchánek ad. / 119 min. / obraz: 16:9 / zvuk: DD 5.1 česky / titulky: české / distribuce: Bonton / od 7. 5. 2014

Přečteno 3664x

Článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY mimo kino

#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead

Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím

Syndrom vyhoření státu / Colectiv

Blok 99 / Za zvuků krve

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Snímek Terezy Nvotové Světlonoc zvítězil v Locarnu

Ladislav Rychman: Tvůrce Starci prokletý

Michaela Pavlátová: K čemu to všechno?

Mezi meditativním filmem a gangsterkou / Terézia Halamová

Kylo Ren filmové kritiky? / Síla

Umění skrytého před-pohybu / Terezie Unzeitigová

Komická společnost bez strojvedoucího / Mimořádná událost

Modernistický vztahový test / Zrcadla ve tmě


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1102) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (288) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)

Cinepur #94 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

X-Men: Budoucí minulost / Mutanti ve slepé uličce (Michal Böhm, kritika)

Konzolová trilogie thatgamecompany / Triumf herního impresionismu (Antonín Tesař, videohra)

Transformers: Zánik / Bůh je robot (Ondřej Pavlík, kritika)

Branding.sk / Našiel sa autor a čo ďalej? (Žofia Bosáková, téma)

Sacro GRA / Dálnice jako poněkud rozvolněná metafora (Tomáš Stejskal, kritika)

Obnažený Autor: Český žurnál 2014 (Lucie Česálková, glosa)

+ více...