Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Madisonské mosty
mimo kino / Jana Bébarová / 13. 8. 2014
Jméno Clinta Eastwooda automaticky evokuje představu osamělého nemluvného kovboje s pončem, zamyšleným pohledem přivřených očí a doutníkem v koutku úst. Anebo cynicky odměřeného, hláškujícího detektiva s ustavičně namířeným Magnum 44. Leoneho Muž beze jména a Siegelův Drsný Harry z Eastwooda udělaly hvězdu světového formátu a předurčily desítky dalších filmů, ve kterých v následujících dekádách tyto dva archetypální charaktery porůznu varioval. Vzhledem k žánrům, s nimiž jsou jeho postavy neodmyslitelně spojovány (western a akční film), nevyhnutelně většinou oslovoval mužské publikum. Nicméně charisma, kterým dodnes oplývá, nenechává chladným ani jeho ženskou část. Romantické linie stály v Eastwoodových filmech vždy spíše v pozadí. Jak postavy typu samotářského Muž beze jména, tak i nekompromisního Harryho Callahana o ženy nikdy příliš zájmu aktivně neprojevovaly. Už však jeho poměrně „rané“ filmy jako Zahrajte mi „MISTY“ (Play Misty for Me, 1971), kterým Eastwood režijně debutoval, či Siegelův Oklamaný (The Beguiled, 1971) z téhož roku, ukázaly, že téma ženské posedlosti a erotiky je v souvislosti s eastwoodovským typem funkční, a ustanovily tak jakýsi precedent pro pozdější komorní melodrama Madisonské mosty (The Bridges of Madison County, 1995). V něm Eastwood sám sebe obsadil do romantické postavy světáckého fotografa National Geographic, kterému učaruje venkovská žena v domácnosti, stejně tak on jí. Pro Eastwooda tolik netypická role a žánr však neznamenaly fiasko, ale naopak prokázaly nezměrnou šíři jeho talentu. I přes výše zmiňované škatulky, s nimiž byl režírující herec spojován, jej diváci přijali až nečekaně vřele. Madisonské mosty se staly komerčním hitem, když utržily více než trojnásobek původního rozpočtu. Diváckou popularitu jeho filmu, který dodnes patří k jeho nejvýdělečnějším, dokazuje i jeho česká distribuce na blu-ray nosiči společností Magic Box, která kromě filmu o filmu v bonusových materiálech nabízí poutavý komentář střihače Joela Coxe a kameramana Jacka N. Greena. I bez této přidané hodnoty by však modrá edice Madisonských mostů stála za to. Působivost chemie, jež sálá z ústředního dua Clint Eastwood-Meryl Streep, se totiž až tak často na plátnech nevidí a činí tuto romanci o nenaplněné lásce nesmrtelnou. Právě díky jejich niternému hereckému projevu upřímně dojímá, aniž by ulpívala na přehnaném sentimentu. Kdo by byl řekl, že jeden z nejcitlivějších romantických dojáků natočí muž spojovaný ve světe filmu s veskrze machistickými postoji?
Madisonské mosty / The Bridges of Madison County / USA, 1995 / režie: Clint Eastwood / scénář: Richard LaGravenese / kamera: Jack N. Green / hudba: Lennie Niehaus / hrají: Clint Eastwood, Meryl Streep, Annie Corley, Victor Slezak, Jim Haynie, Kyle Eastwood, Debra Monk ad. / 135 min. / zvuk: česky DD 2.0 / anglicky DTS-HD Master Audio 5.1 / francouzsky (Paříž) DD 5.1 / italsky DD 5.1 / japonsky DD 5.1 / maďarsky DD 2.0 / německy DD 5.1 / polsky 2.0 Voiceover / portugalsky (Brazílie) DD 2.0 / španělsky (Kastilie) DD 5.1 / španělsky Latinská Amerika DD 2.0 / titulky: české, anglické pro neslyšící, čínské, francouzské (Paříž), italské pro neslyšící, japonské, korejské, maďarské, německé pro neslyšící, polské, portugalské (Brazílie), rumunské, španělské (Kastilie), španělské (Latinská Amerika) / obraz: 1,78 :1 / 1920x1080 / 16:9 FF / distribuce: 7. května 2014 (Magic Box) / lze objednat na: http://www.magicbox.cz
Přečteno 4432x
Článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY mimo kino
#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead
Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím
Syndrom vyhoření státu / Colectiv
Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana
DALŠÍ Z RUBRIKY
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet
Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko
Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014
Z obsahu tištěného čísla:
Olga / Olga dnes (Oto Horák, kritika)
Grace, kněžna monacká / Její výsost herečka (Šárka Gmiterková, kritika)
Karlovy Vary 2014 / Hledání nových horizontů (Antonín Tesař, report)
Na hraně zítřka / Tom Cruise ve smyčce (Michal Škamla, kritika)
Sacro GRA / Dálnice jako poněkud rozvolněná metafora (Tomáš Stejskal, kritika)
Dogmatická hudba Top of the Lake je portálem na Nový Zéland (Jiří Špičák, soundtrack)