Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Na hraně zítřka / Tom Cruise ve smyčce

Na hraně zítřka / Tom Cruise ve smyčce

kritika / Michal Škamla / 18. 8. 2014

Nejnovější počin Douga Limana, který má sice za sebou první díl bourneovské trilogie, ale v posledních letech se podepsal pod průměrné až podprůměrné tituly jako Jumper nebo Fair Game, už při letmém pohledu vzbuzoval spíše obavy než napjaté očekávání. Kromě režiséra tomuto dojmu určitě dopomáhal i představitel hlavní postavy Tom Cruise, který je přes některé pokusy o charakternější role (Magnolia) i úctyhodnou schopnost dělat si z vlastní osoby sofistikovanou legraci (Tropická bouře) stále vnímaný spíš jako svalnatý „cukrouš“. Jeho role podplukovníka Billa Cage ale opět potvrzuje jak všestranným hercem ve skutečnosti je.

V Na hraně zítřka se mu daří, v kontrastu s banální až brakově působící zápletkou, vytvořit poměrně komplexní postavu. Cageova image slizkého vojenského agitátora z první části filmu je sama o sobě metaforou Cruiseovy přehnané působící suverénní vizáže. Poté, co se Cageovi podaří získat schopnost návratu v čase při boji s mimozemskou rasou Mimiků, se ale jeho charakteristika výrazně změní. Na ploše sto třinácti minut (pro blockbuster poměrně skromné) se Cruiseovi daří zformovat z plytké postavy nezdravě sebevědomého a „vychcaného“ reklamního agitátora plnohodnotného kladného hrdinu, se kterým nakonec může divák bezvýhradně sympatizovat. Tohoto efektu dociluje pomalou, velmi citlivou změnou mimiky a gest postavy.

Stejný podíl na přesvědčivosti výsledného díla však má i sofistikovaná Limanova režie. Ten do popředí před akcí staví právě propracované vyprávění. Jeho verzi principu časové smyčky se daří celkem funkčně vyhnout (dnes už možná mírně ohranému) repetitivnímu stylu, jak ho známe z filmů Na Hromnice o den více nebo Zdrojový kód. Jestliže tyto dva filmy pracují s jednou opakující se událostí převážně tak, že ji dokola na celé ploše filmu opakují a variují, Na hraně zítřka naopak mnohokrát vynechává scény, které divák už viděl a soustředí se na události, které na ně navazují, případně byly v předešlé smyčce vypuštěny. Díky podobným nápadům je Limanův film mnohem svěžejší, dynamičtější než většina filmů zabývajících se časovými smyčkami, navíc díky tomu nesklouzává k zbytečné repetitivnosti a po celou stopáž drží svižné tempo.

Způsob, kterým Na hraně zítřka zachází s motivem přeskakování v čase, mnozí kritici přirovnávají k hraní akčních videoher, při němž si hráč může uložit určitou pozici ve hře a po smrti postavy pokračuje opět z uloženého místa (případně se hra ukládá na určitém místě automaticky). Hráč tak získává oproti soupeřům výhodu díky tomu, že už ví, jak se bude situace vyvíjet. I Bill Cage se vždy po smrti probouzí na tom samém (uloženém) místě a je oproti ostatním obohacený o znalosti podobné těm, jaké má hráč počítačové hry. Může tak předvídat některé kroky protivníků, ale na to, aby je porazil, musí stále zvyšovat svoje schopnosti (skills). Užívat si Cageův výcvik, jeho zlepšování a následné řešení komplikovaných úloh se tak do jisté míry podobá požitku, jaký pociťujeme při hraní hry. Nicméně právě neschopnost simulace herní interaktivity ve filmu daná rozdílem obou médií už položila mnohé adaptace herních hitů na lopatky. Liman však paradoxně odlišnosti filmu využívá ve prospěch divákovy pozornosti. Daří se mu to hlavně pomocí zmíněného vynechávání repetitivních scén a tím i větší svižnosti, ale i díky drobným detailům, jako je například větší nepředvídatelnost jednání Cageových protivníků. Ani divák ani „hráč“ (Cage) si narozdíl od hry nikdy nemohou být jistí, jak se situace vyvine, čímž zůstáváme v permanentním napětí. Na hraně zítřka tak díky funkční kombinaci herních a ryze kinematografických atributů dokáže naplnit požadavky kvalitního diváckého letního blockbusteru. Čekat od něho něco víc by však bylo stejně naivní jako jeho premisa.

Na hraně zítřka (Edge of Tomorrow, USA, 2014, IMDb)
Režie: Doug Liman, scénář: Christopher McQuarrie, Jez Butherworth, John-Henry Butherworth podle light novely Hirošiho Sakurazaky All You Need Is Kill, kamera: Dion Beebe, střih: James Herbert, hudba: Christophe Beck, hrají: Tom Cruise, Emily Blunt, Bill Paxton ad., 113 min., distribuce: Warner Bros. CZ (premiéra v ČR 5. 6. 2014).

Na hraně zítřka (Edge of Tomorrow, USA, 2014, IMDb)
Režie: Doug Liman, scénář: Christopher McQuarrie, Jez Butherworth, John-Henry Butherworth podle light novely Hirošiho Sakurazaky All You Need Is Kill, kamera: Dion Beebe, střih: James Herbert, hudba: Christophe Beck, hrají: Tom Cruise, Emily Blunt, Bill Paxton ad., 113 min., distribuce: Warner Bros. CZ (premiéra v ČR 5. 6. 2014).

Přečteno 4042x

Článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Na hraně zítřka

****  CINEPUR (3.2)

****  ČTENÁŘI (2.8)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Utama / Mezi domovem a sopkou

Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice

Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

Kvík / Až si zase příště dáte klobásku

Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev

BANGER. / Film, který by rád všechny pochcal


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Koza / Zakletý kruh bídy

Děti / Bezútěšnost bez deprese

Kandidát / Slovenský žánrový film s trpkou príchuťou

Show! / Rodina ako biznis

Všetko je stratené / Survival v autorskom podaní


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #94 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Holubice (Jana Bébarová, mimo kino)

Obléhání pevnosti Cannes (Dominika Prejdová, report)

Mommy: Láska, která bolí (Janis Prášil, zoom)

Můj přítel Godard – obtížný současník (Daniel Cohn-Bendit, téma)

Cesta ven / Cesta ven i dovnitř (Vít Schmarc, kritika)

Sacro GRA / Dálnice jako poněkud rozvolněná metafora (Tomáš Stejskal, kritika)

+ více...