Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Za vlast! Pro Putina! / Ruská kinematografie ve službách vlastenecké propagandy

téma: Film a politika / Kamila Dolotina / 13. 8. 2014

Film jako nejmasovější druh umění je nutně nejviditelnější profilovou kulturou státu. Její ideologickou funkci si v Rusku už od dob bolševismu dobře uvědomují a po drobném výpadku paměti v postsovětské dekádě, kdy film snad poprvé nefungoval jako zdroj národní propagandy (nýbrž té západní), se k tomuto přesvědčení opět navrací. Akutní deficit národního cítění a s ním hrozící rozklad „kulturního kódu“ přiměl vedoucí vládní představitele k radikálním krokům, které mají za cíl upevňovat patriotismus skrze mainstreamové tituly vlévající hrdost a optimismus do žil dnešních Rusů. K zásadní reorganizaci financování kinematografie, která ve svém důsledku umožnila naprostou kontrolu státu nad vznikajícími filmy, poskytla ideální záminku nedávná ekonomická krize.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #94

Článek vyšel v časopise Cinepur #94, srpen 2014.

V tomto čísle mimo jiné najdete... České století / Natočili Češi svoji historii? (Jaroslav Pinkas, téma) • Branding.sk / Našiel sa autor a čo ďalej? (Žofia Bosáková, téma) • Krásno (Matěj Nytra, mimo kino) • Madisonské mosty (Jana Bébarová, mimo kino) • Cesta ven / Cesta ven i dovnitř (Vít Schmarc, kritika) • Když Godard a jeho pes jedou tramvají do Havany (Jindřiška Bláhová, editorial) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Existenciální pijáctví / Chlast

Ženská tvář války / Vysoká dívka

Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu

Bludný kruh tužeb a opojení / Nemilovaní

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)