Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Chlapectví / Tak jde čas v americkém nezávislém filmu

Chlapectví / Tak jde čas v americkém nezávislém filmu

kritika / Tomáš Stejskal / 3. 11. 2014

Richard Linklater patří k několika málo americkým režisérům, pro které je pohyb mezi mainstreamem a indie sférou přirozený a v mnohém vlastně i cenný. Určitě není tak vybroušeným formalistou, ale ani žánrovým experimentátorem jako Steven Soderbergh. Ve většině svých filmů – ať už jde o komedii Škola ro(c)ku s Jackem Blackem či o jeho dlouhodobé ambiciózní projekty jako je trilogie Před… či právě Chlapectví – se snaží dotknout něčeho obyčejného. Často si dává svébytná omezení, která se mnohdy týkají kamery či mizanscény (film Přiznání se odehrává v jediném pokoji a vystupují v něm tři herci), ale mnohem častěji filmového, ale i skutečného času. Tryptich Před soumrakem, Před úsvitem a Před půlnocí natáčel se stejnou dvojicí herců s devítiletými pauzami a Chlapectví vznikalo podobným způsobem třináct let: každý rok se natočila část.

Trilogie završená loňským snímkem Před půlnocí sledovala etapy v životě přátelského, mileneckého a nakonec manželského páru (a také spojitosti mezi všemi těmito typy partnerství) i na rozdíly mezi francouzskou a americkou – či mužskou a ženskou – povahou. Chlapectví se zase zaměřuje na jasně vymezenou etapu v životě obyčejného amerického kluka. Rovných 100% v hodnocení amerického serveru Metacritic, který shrnuje recenze z různých periodik, nepředstavuje jen obdivuhodné prvenství, ale navzdory ošidnosti statistik jde především o pádný důkaz toho, že Linklater se dotýká něčeho univerzálního a přirozeného, co rezonuje mezi diváky i kritiky.

Čistě z jistého metafilmového hlediska představuje Chlapectví ojedinělý podnik. Už jen výběr herců a práce s nimi (včetně schopnosti odhadu, jak se protaganista může vyvíjet, ať fyziognomicky či lidsky, mezi 6 a 18 roky) představuje disciplínu, v níž Linklater soutěží prakticky sám. V tomto ohledu čelí podobným výzvám jako dokumentaristé pracující s časosběrem a podobně jako oni se musí zvláštním způsobem potýkat s psaním scénáře či vůbec koncepčním uvažováním o celku díla. Vytvořit víceméně bezdějový, přesto podmanivý film za těchto podmínek a na ploše 163 minut představuje nepochybně vrchol režijního mistrovství.

Linklater pozoruhodně zachovává zdání plynutí filmového času, přitom do jednotlivých pomyslných dějství, které od sebe dělí vždy rok, vstupuje často uprostřed, bez uvození. Díky tomu přirozeně vyniknou nejen proměny tváře, životní situace i rozpoložení protagonistů, ale též to, jak nenápadné a nedramatické jsou předěly v běžném lidském životě. Koloběh, v němž se z chlapce stává muž a z ženy stařena (aniž bychom do obou pozdních fází naplno vstoupily), je zcela univerzální, ba až banální, přesto si nyní z těch stovek filmů na podobné téma nevybavuji tak nenásilné zachycení obyčejných lidských momentů. Nejde o nějakou čistou kinematografii ve smyslu minimalismu výlučných pozorovatelských autorských filmařů typu Roberta Bressona či Tsai Ming-lianga, v Chlapectví se stále projevují nejen univerzální lidské hodnoty, ale i sdílené vzorce amerického vypravěčství, které se občas k hraně banality přiblíží, byť nikdy nesklouznou do výslovného klišé.

Možná ne všechny detaily sedí, ale v těch povedených mikro situacích se přesto zračí schopnost filmu zachytit věci zcela drobné až unikavé, díky nimž si však můžeme uvědomovat pravdy zcela univerzální. Hodnota nového Liklaterova filmu tak nakonec nespočívá v tom, nakolik přesně, jedinečně či přirozeně ztvárnil rodinné a společenské podhoubí jedné typické dysfunkční americké rodiny, ale mnohem spíše v tom, jakým způsobem zachytil plynutí času na filmovém pásu.

Bez velkých teoretických či formálních ambicí, dalo by se říci mimoděk, se tak novým způsobem dotýká otázek, které jsou ve filmových okénkách obtisknuta odjakživa: vztahu kontinuity a diskontinuity, pohybu a času.

Chlapectví (Boyhood, USA, 2014, IMDb)
Režie a scénář: Richard Linklater, kamera: Lee Daniel, Shane F. Kelly, střih: Sandra Adair, hrají: Ellar Coltrane, Patricia Arquettová, Ethan Hawke ad., 165 min., distribuce: CinemArt (premiéra v ČR 14. 8. 2014).

Chlapectví (Boyhood, USA, 2014, IMDb)
Režie a scénář: Richard Linklater, kamera: Lee Daniel, Shane F. Kelly, střih: Sandra Adair, hrají: Ellar Coltrane, Patricia Arquettová, Ethan Hawke ad., 165 min., distribuce: CinemArt (premiéra v ČR 14. 8. 2014).

Přečteno 4575x

Článek vyšel v časopise Cinepur #95, říjen 2014.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.5 /4

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Chlapectví

****  CINEPUR (3.3)

****  ČTENÁŘI (2.2)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Hranice klimatického hraní / Terra Nil

Zuřím, tedy jsem / Beef

Anatomie pádu / Spravedlnost, manželství a jeden pád z okna

KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána

KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce

KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici

KVIFF: Blažiny lekce uštědřují divákům pořádný monokl

KVIFF: Alegorická detektivka Úsvit není ani ryba, ani rak


DALŠÍ Z RUBRIKY

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić

Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“

Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize

Nekonečně mnoho tváří Cate Blanchett

Terapie strachem / Satiry Rubena Östlunda


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

BANGER. / Film, který by rád všechny pochcal

Nikdo není bez viny / Zkouška dospělosti

Osamělá pouť perverzním rájem / Stát pevně

Na efemérních křídlech nezávislosti / festival Sundance

Sieranevada / Pohádky, rituály a rostoucí hlad


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #95 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #95, říjen 2014

Z obsahu tištěného čísla:

Novozélandský dokumentární film / Daleko od výsluní (Zuzana Pauková, téma)

Experimenty s dokumentem / Stručná typologie (Andrea Slováková, téma)

Zázraky / Nenápadná kouzla reality (show) (Matěj Nytra, kritika)

Úsvit planety opic / Evoluční slepá ulička (Jaromír Franta, kritika)

Hudba z Chlapectví pomáhá Masonovi vyrůst, posluchače ale uspí (Jiří Špičák, soundtrack)

Editorial č. 95 (Jindřiška Bláhová, editorial)

+ více...