Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

České století mezi seriózností a podnětnou provokací

fenomén / český film / Oto Horák / 2. 2. 2015

Druhou polovinou – přesněji šestým až devátým dílem věnovaných roku 1968, Chartě 77, Listopadu 89 a rozpadu Československa – byl završen cyklus televizních filmů České století režiséra Roberta Sedláčka a scenáristy Pavla Kosatíka. Už ze své podstaty šlo o jeden z nejriskantnějších filmových projektů, který v Česku v poslední době vznikl. Zobrazení klíčových okamžiků českých a československých dějin je totiž tématem navýsost politickým, jehož vnímání a posuzování je významně ovlivněno znalostmi a politickými preferencemi diváků. Dalším podstatným důvodem nesnadnosti úkolu, řešeného v Českém století, je nepříliš obvyklý a u nás nezdomácnělý žánr, ve kterém je natočeno. Můžeme jej nazvat dokudrama či hraný dokument, pro odpovídající hodnocení Sedláčkova cyklu je však důležité určit jeho charakteristické rysy.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #97

Článek vyšel v časopise Cinepur #97, únor 2015.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Pohádkář / Bezkontaktní vztahy (Ivo Michalík, kritika) • Nejlepší filmy roku 2014 (Redakce, anketa) • Průvan (ČT art) (Matěj Nytra, web) • Jakub Nepraš: světelný kinetismus současnosti (Sylva Poláková, český talent) • Třináctý ročník festivalu filmové animace PAF Olomouc / Co je to animace? (Eliška Děcká, report) • Rozhovor s Jaime Rosalesem / Film nesmí být snížen na myšlenku (Michal Hogenauer, rozhovor) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Snímek Terezy Nvotové Světlonoc zvítězil v Locarnu

Ladislav Rychman: Tvůrce Starci prokletý

Michaela Pavlátová: K čemu to všechno?

Mezi meditativním filmem a gangsterkou / Terézia Halamová

Kylo Ren filmové kritiky? / Síla

Umění skrytého před-pohybu / Terezie Unzeitigová

Komická společnost bez strojvedoucího / Mimořádná událost

Modernistický vztahový test / Zrcadla ve tmě


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Solidarita s Olegem Sencovem

Inženýři lidských duší se opět činí

Fénix / Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti

Leviatan vítězí aneb Jak dál s Ruskem a jeho umělci

Glosa: České století historickou pravdu nezkresluje


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1102) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (288) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)