Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Zmizení Eleanor Rigbyové / Rodinná tragédie, light verze

Zmizení Eleanor Rigbyové / Rodinná tragédie, light verze

kritika / Táňa Zabloudilová / 19. 2. 2015

Debut sedmatřicetiletého Newyorčana Neda Bensona, premiérově uvedený letos v Cannes, má neobvyklou podobu. Namísto jednoho filmu se jedná o dva samostatné celovečerní snímky s totožným názvem Zmizení Eleanor Rigbyové a samostatnými podtituly On a Ona. Každý z nich sleduje příběh o snaze zachránit vztah partnerů, kteří prožili tragédii, z perspektivy jednoho z dvojice.

Diptych ze všeho nejvíc působí jako jakási svěží dospělácká love story. Je promyšlenější, citlivější a vtipnější než typické romantické filmy, přesto nenabízí nic víc než smutný romcom, který má své momenty. Za většinu z nich může skvělá dvojice hereckých představitelů hlavních postav. Jessica Chastain a James McAvoy jako by všechny drobné sarkasmy, narážky i vyznání vyslovovali s plným pochopením toho, v jakém rozpoložení se jejich protějšek nachází a jak v příští minutě zareaguje. Dokonale uvěřitelní jsou ve flashbacích v úvodu první části, které je ukazují bezstarostně zamilované, i později, když Eleanor letargicky leží v posteli a Connor není schopen si se stavem své ženy nejen poradit, ale především se do něj vžít. Přesvědčiví jsou dokonce i ve scénách, kdy už zdaleka ne všechno ve scénáři dává dobrý smysl. Tvůrce totiž jako původce jejich partnerské krize použil motiv, se kterým by těžko zacházelo i mnoho zkušenějších autorů – Eleanor a Connor se snaží vyrovnat se smrtí svého prvního dítěte. Zápletka tak v sobě nese závažnost, se kterou se výsledný lehkonohý newyorský snímek s hip estetikou nezvládá popasovat a vyznívá povrchně, až nevěrohodně. Těsně předtím, než se odhalí skutečná příčina kolize jejich vztahu, se totiž zdá, že za všechno může obyčejná krize identity, deprese, vyčerpání a pochybnosti nad směřováním společného života. Psychologická rovina se tu neobratně míchá dohromady s romantickou komedií a velké ambice vyvažuje srovnatelně nesoudná dávka naivity.

Chastain zůstává hlavním tahounem snímku i v roli smutkem paralyzované mladé matky, která se po smrti chlapce pokusí spáchat sebevraždu a nakonec se rozhodne od Connora odejít a nastěhovat se do domu svých rodičů za městem. Pomáhá jí v tom i McAvoy, jehož Connor emoce naopak potlačuje, což ústí ve vzájemné nepochopení a odcizení. Každopádně ale to, co se poté ve filmu nazvaném On a následně v části s podtitulem Ona odehrává, by odpovídalo spíš běžnější partnerské krizi než reakci na smrt potomka. Část On je o něco méně závažná a o něco více svižná. Tempo jí udává Connorova snaha Eleanor po jejím odchodu vystopovat a všechny momenty v ní vidíme poprvé. Naproti tomu Ona je zatěžkaná depresí hlavní hrdinky, která se projevuje spíš jako citové a identitní zmatení. Některé scény se tu neinvenčně opakují a Benson navíc vůbec nevyužívá možnost prohloubit děj tím, že jej popíše ze dvou rozdílných perspektiv. Místo toho prostě vypráví dva různé příběhy lidí, kteří se občas setkávají.

Přesvědčivost oběma filmům ubírá i prostředí filmu, ve kterém by se z životní rány rád vzpamatovával leckterý divák. Rodiče Eleanor jsou citliví a dokonalí téměř jako karikatury chápavého otce a matky. Isabelle Huppert pak jako lehce nekonvenční matka-umělkyně vždy se sklenkou vína v ruce karikuje i typické představy o Francouzkách. Velmi nerealistická je další dokonale sympatická postava černošské učitelky, na jejíž kurzy se Eleanor zapíše a potom s ní při humorných, sarkastických, ale zároveň citlivých hovorech hledá sama sebe. Vrcholem moudrosti její zkušenější průvodkyně životem jsou přitom vzpomínky na jejího psa a jeho schopnost být bezpodmínečně šťastný. Eleanor také ani na sekundu neřeší existenční starosti, v jedné ze chvil smutku a únavy životem řekne nedaleko centra Manhattanu taxikáři, aby jezdil městem dokola jen tak.

Benson se projevil jako obstojný pozorovatel lidského chování a mimo jiné díky skvělým hercům se mu do filmu povedlo vložit množství neobyčejně živých, povědomě působících momentů a situací. Smutek a deprese a rozpad nefunkčního vztahu však jeho film ztvárňuje v místy úsměvně nerealistické „light“ verzi, které by pro její unylost nepropadl ani náctiletý posluchač melancholických písniček.

Zmizení Eleanor Rigbyové: On / Ona (The Disappearance of Eleanor Rigby: Him / Her, USA, 2013, IMDb)
Režie a scénář: Ned Benson, kamera: Christopher Blauvelt, střih: Kristina Boden, hudba: Son Lux, hrají: Jessica Chastain, James McAvoy, Isabelle Huppert, William Hurt ad., 89 a 100 min., distribuce: CinemArt (premiéra v ČR 6. 11. 2014).

Zmizení Eleanor Rigbyové: On / Ona (The Disappearance of Eleanor Rigby: Him / Her, USA, 2013, IMDb)
Režie a scénář: Ned Benson, kamera: Christopher Blauvelt, střih: Kristina Boden, hudba: Son Lux, hrají: Jessica Chastain, James McAvoy, Isabelle Huppert, William Hurt ad., 89 a 100 min., distribuce: CinemArt (premiéra v ČR 6. 11. 2014).

Přečteno 3823x

Článek vyšel v časopise Cinepur #97, únor 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.5 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Zmizení Eleanor Rigbyové: On / Ona

****  ČTENÁŘI (3)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Hranice klimatického hraní / Terra Nil

Zuřím, tedy jsem / Beef

Anatomie pádu / Spravedlnost, manželství a jeden pád z okna

KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána

KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce

KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici

KVIFF: Blažiny lekce uštědřují divákům pořádný monokl

KVIFF: Alegorická detektivka Úsvit není ani ryba, ani rak


DALŠÍ Z RUBRIKY

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić

Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“

Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize

Nekonečně mnoho tváří Cate Blanchett

Terapie strachem / Satiry Rubena Östlunda


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Mallory / Feťačka, co má smůlu na chlapy

Fénix / Nemožnost vyhlásit hodinu nula

Hany / Generační výpověď z kavárny, kde nikdo nemá co říct

Hunger Games: Vražedná pomsta / Revoluce pro všechny

Zázrak / Generický útěk zázračné Ely z pasťáku


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #97 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #97, únor 2015

Z obsahu tištěného čísla:

Frank / Indie muzikál Frank paroduje něco, co už dávno neexistuje (Jiří Špičák, soundtrack)

Film a dějiny 4: Normalizace / Monstrum zatím nepolapeno (Lukáš Skupa, kniha)

27. IDFA / České dokumentární stopy v Amsterdamu (Martin Horyna, report)

Láska je láska (Matěj Nytra, mimo kino)

České dokumentární stopy v Amsterdamu / 27. IDFA (Martin Horyna, report)

Průvan (ČT art) (Matěj Nytra, web)

+ více...