Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Frank / Indie muzikál Frank paroduje něco, co už dávno neexistuje

soundtrack / kritika / Jiří Špičák / 2. 2. 2015

Komik Chris Sievey vytvořil v osmdesátých letech charakter Franka Sidebottoma, potrhlého hudebníka s nasazovací hlavou, který se inspiroval v okrajových podobách populární hudby a čerpal třeba ze surrealistického bluesmana Captaina Beefhearta. Sievey zemřel v roce 2010 a už letos na jeho odkazu vystavěl režisér Leonard Abrahamson celý film. Irský snímek lakonicky pojmenovaný Frank si sice z postavy Franka Sidebottoma bere jenom vizuální motiv nasazovací hlavy a základní příběhový rámec, minimálně na papíře ale působí téměř dokonale: kombinace černého ostrovního humoru, skandinávské slabosti pro dadaismus a desítek odkazů na historii populární hudby slibuje bezmála dokonalé dílo pro milovníky outsider music. Celý film má ale jediný problém – hudba, která je v téměř muzikálově vystavěném snímku tím hlavním prvkem, má být dobrodružná, plná výzev, zábavná a zároveň intelektuálně stimulující. Hudební skupinu, kolem které se celý film točí, máme vnímat jako metaforu té okrajovější části hudební scény, tedy toho prostoru, ve kterém fúzuje všechno se vším, kde je umělecká autenticita tou nejvyšší hodnotou a kde je pop sprosté slovo. Realita je ale úplně jiná: víc než cokoliv jiného je totiž kapela a s ní celá hudební složka snímku dokonale krotká.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #97

Článek vyšel v časopise Cinepur #97, únor 2015.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Zrozeni k akci, dobrodružství a zabíjení / Akční podívaná v italské populární kinematografii 80. a 90. let (Jan Švábenický, téma) • 27. IDFA / České dokumentární stopy v Amsterdamu (Martin Horyna, report) • Surové meditace o násilí / Bojová umění v současných akčních filmech (Antonín Tesař, téma) • Interstellar / Neúprosné mizení světů (Tomáš Stejskal, kritika) • Film a dějiny 4: Normalizace / Monstrum zatím nepolapeno (Lukáš Skupa, kniha) • Jimmy P. / Rozpačitá psychoterapie (Michal Böhm, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY soundtrack

Duše jazzu a elektroniky / Duše

Call Me By Your Name / Hledání lásky Sufjana Stevense

The Knick / Víc než chirurgicky chladná elektronika

Rozhovor s Nicem Fidencem / Skladatel ve stínu koltu

Grand Theft Auto V / Vypečený čabáty lidi to chálujou brrap!

Metamorphosis Křižníku Potěmkin


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Závratě spřízněnosti a touhy / Podezřelá

Mlha, čaj a sušenky / Nestvůra z Essexu

V dark roomu s Jane Austen / Fire Island

Sex, celebrity a video / Pam & Tommy

KVIFF: Hádej, kdo zas přijde na večeři

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Dějiny za dveřmi

KVIFF: Objímání stromů pro začátečníky


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Duše jazzu a elektroniky / Duše

Call Me By Your Name / Hledání lásky Sufjana Stevense

The Knick / Víc než chirurgicky chladná elektronika


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1102) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (288) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)