Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Anifilm 06: sbližování komerční a autorské animace

Anifilm 06: sbližování komerční a autorské animace

report / festival / Eliška Děcká / 18. 5. 2015

Světy komerční a nezávislé autorské animace zajímavě propojil letošní, šestý ročník největšího domácího festivalu animovaných filmů Anifilm, který se v první půli května konal v Třeboni.

Soutěž celovečerních filmů byla stejně jako v minulých letech rozdělena na dětskou a dospělou kategorii, čímž jen logicky reflektovala současný stav dlouhometrážní animované tvorby, která je na rozdíl od animovaných „kraťasů“ často ovlivňována diktátem kino-zábavy pro dětské publikum, respektive producentů vidících právě v tomto žánru a cílové skupině jedinou cestu potenciálního „animovaného“ zisku.

O to víc tak bylo příjemným překvapením, že v „dospělé kategorii“ získalo vedle vítěze, španělského snímku Posedlý režiséra Sama Conflictivose (patřícího právě do výše zmíněného populárně-zábavního stylu tvorby) zvláštní uznání i nezávislý autorský film newyorské animátorky lotyšského původu Signe Baumane Šutry v kapsách (soutěžící i loni i na festivalu v Karlových Varech) zabývající se tématem deprese a duševních nemocí. V kategorii celovečerní animace pro děti si pak zvláštní ocenění odnesla díky domácí distribuci i v Čechách již značně populární Píseň moře (nominovaná na letošního Oscara) irského autora Tomma Moorea. Hlavní cenu získal další již proslavený autor Isao Takahaty z Miyazakiho japonského studia Ghibli za snímek Příběh o princezně Kaguje.

I soutěžící krátkometrážní filmy byly již tradičně rozděleny do několika podkategorií: hlavní soutěž, studentská soutěž, soutěž videoklipů a poslední kategorie lehce komplikovaná již svým samotným názvem „soutěž nenarativních, experimentálních a hraničních forem animace“. Tento mix nejrůznějších škatulek se samozřejmě často navzájem stylově, autorsky či produkčně prolíná (a nemá například větší smysl házet do jednoho pytle studentské filmy financované jen z vlastních zdrojů a náročné absolventské koprodukce, kde je škola jen jedním z partnerů), ale je sympatické, že nakonec zbyde více cen pro více autorů. A to je obzvláště v komunitě nezávislé animace (kde často nic než právě festivalové ocenění za roky časově náročné práce na animátory nečeká) velmi důležité.

Tento rok se tedy v kategorii studentské tvorby dočkala absolventka britské National Film and Television School - University of Hull Daisy Jacobs za snímek Širší perspektiva. Příběh o dvou dospělých bratrech pečující o stárnoucí matku, který je především po vizuální stránce brilantně propracovaný a plný originálních a technicky náročných nápadů. Film, který si ve studentské kategorii odnesl hlavní cenu, byl letos i mezi pěticí nominovaných kraťasů na Oscara - nikoliv studentského, ale regulérního - což jen opět poukazuje na netradiční postavení studentské tvorby ve světě nezávislé autorské animace, kde je po opuštění bezpečí školního zázemí čím dál tím těžší pokračovat i později ve skutečně autorské tvorbě. (A jen jako kyselou tečku k poznámce o podmínkách a respektu, kterému si nezávislá animace „těší“ mimo spřízněné festivaly animace, dodejme, že Oscara letos získal Feast, krátký film studia Disney.)

Zajímavým propojením světů komerční a nezávislé autorské animace pak byla kategorie klipů, v které zvítězil polský animátor Tomek Ducki (Zhu: Paradise Awaits), který soutěžil hned se dvěma videi, v obou případech pro vcelku známé pop-kulturní interprety. Na festivalu osobně přítomný autor si v po-projekčním rozhovoru pochvaloval finanční a produkční podmínky takovéto zakázkové tvorby, díky které může zaměstnat i větší tým animátorů, a má tak prostor vyzkoušet si i nějaké nové experimenty při samotné tvorbě.

V „hlavní“ mezinárodní soutěži krátkých filmů si pak cenu odvezl za snímek Svět zítřka Don Hertzfeld, již uznávaný a mnoha cenami ověnčený autor, s jehož tvorbou se mohli před lety seznámit domácí diváci třeba i na festivalu PAF Olomouc, kde měl rozsáhlou retrospektivu. Svět zítřka je vtipně-smutné sci-fi ve vizuální tradici Hertzfelda a jeho stick-figures, která vypráví o setkání malé Emily s robotickou Emily z budoucnosti. Zvláštní ocenění v této kategorii potom získal jediný český vítěz letošního Anifilmu – Vojtěch Kiss za svůj rozsáhlý (27minutový) temný symbolický opus Anatomie pavouka.


[foto z filmu: Šutry v kapsách/Rocks in My Pockets, r. Signe Baumane, Lotyšsko, USA 2014]

Přečteno 2921x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.5 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #134

#134

duben 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY report

Spécial Cannes 2020

Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách

Evropský divák v úzkých / IDFA

MFF Benátky: Extáze pro český film

Filmy bez kofeinu / Hlavní soutěž 54. MFF Karlovy Vary

Ve jménu anidoku / Anifilm

Adieu, monsieur Kosslick / 69. Berlinale

Naše časy se mění / 75. MFF Benátky


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Smolný pich, duch doby a festivalové diváctví / Pandemické Berlinale

Spécial Cannes 2020

Anifilm 2020 / Za zvuků animace

Spolu tady a teď / 24. MFDF Jihlava

Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách

LFŠ: Atlantida exhumuje jedovatý odpad ukrajinské minulosti

Visions du Réel 2020 / Referát z digitálního Nyonu

Odvážná škatulata / 70. Berlinale


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Až na severní pól / Animovaný sníh, na kterém se netančí

Až po uši v animaci / Anifilm ocenil Kaufmana i studenta FAMU

Hayao Miyazaki: Oči nezastíněné nenávistí

Píseň moře / Autorská animace pro všechny

Attila Marcel / Hraný film s animovanou duší


RUBRIKY

anketa (27) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (108) / fenomén (79) / festival (97) / flashback (8) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (5) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (1005) / mimo kino (183) / novinka (794) / pojem (36) / portrét (43) / profil (91) / reflexe (25) / report (121) / rozhovor (171) / scénář (4) / soundtrack (78) / téma (967) / televize (118) / událost týdne (270) / videohra (74) / web (43) / zoom (167)