Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č. 99 / Mládí vpřed i vzad
editorial / Jindřiška Bláhová / 6. 6. 2015
V redakci jsme si chvíli lámali hlavu nad nejlepší variantou názvu tématu aktuálního čísla. Aby nezněl příliš socialisticky (Filmová mládež, přestože lehce nadsazené Mládí vpřed! bylo chvíli rozmarně ve hře), novovlnně (Mladý film), či startrekovsky (Nové generace). Nakonec jsme skončili tam, kde jsme začali – u filmového mládí, které nejlépe zastřešuje reprezentaci, publika, mladé tvůrce i pohled na systém, jenž filmové mládí „produkuje“ – tedy v českém případě hlavně na pražskou FAMU. V Cinepuru „filmové mládí“, které je lépe chápat ne nutně jako vymezené pouze věkem, ale i přístupem, sledujeme dlouhodobě v rubrice zaměřené na začínající české tvůrce z celého spektra audiovize nebo tvůrce v rané fázi jejich kariéry. Domníváme se, že mapovat českou tvorbu mimo zavedené okruhy, jež je méně vidět a někdy často vůbec, je podstatné. Studentská tvorba, známá hlavně jako takzvané famácké filmy, je součástí české kinematografie jako cokoliv, co běží v kinech. A mít přehled o tom, co vzniká v raných fázích tvorby jednotlivých aspirantů kinematografie, znamená mít přehled o tom, jak bude (možná/nejspíš) vypadat český film v budoucnu. V dobrém i ve zlém.
Profil nevynecháváme ani v aktuálním čísle. Věnovaný je kameramanu Marku Dvořákovi, který se podílel na studentském snímku Retriever Tomáše Kleina a Tomáše Merty zařazeného do canneské soutěže studentských filmů Cinefóndation. V tématu pak nabízíme dva texty, které se věnují FAMU jako instituci a širším důvodům, proč české studentské filmy a debuty vypadají, tak jak vypadají. Nebo, vypůjčíme-li si větu z rozhovoru s Janem Stehlíkem nazvaným evokativně „Jako by nám ujel vlak“: „Proč je především hraná režie ve srovnání s evropskou nebo světovou špičkou tak žalostná?” V čem je problém? A v čem je rozdíl mezi tvůrci českými a rumunskými nebo polskými, s jejichž debuty se ty české dají srovnávat jen těžko? Proč je snímek absolventa FAMU Grímura Hákonarsona Rams v soutěži Un Certain Regard v Cannes, ale mladí čeští absolventi se v ní neprosadili? Přestože je to otázka se složitější odpovědí, má cenu si ji klást. Mezitím doporučuji pro inspiraci rozhovor s rumunským režisérem Corneliem Porumboiuem, který mluví o tom, co jej naučila filmová škola v Bukurešti, o své metodě a o tom, co také stojí za jeho úspěchem na zahraničních festivalech.
Přečteno 4924x
Článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
5 /1
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
DALŠÍ Z RUBRIKY
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice
Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić
Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“
Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015
Z obsahu tištěného čísla:
50. Academia Film Olomouc / Oslavy s ateistickými celebritami (Monika Bartošová, report)
Rozhovor s Nicem Fidencem / Skladatel ve stínu koltu (Jan Švábenický, rozhovor)
Sní androidi o erotických ovečkách? / Ex Machina (Tomáš Stejskal, kritika)
Úvod / Filmové mládí (Lukáš Skupa, téma)
Newsroom / Zprávy pro pamětníky 20. století (Jan Kolář, televize)
This War of Mine / Hrát, nebo přežít (Michal Böhm, videohra)