Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

1001 gramů / Nečekaně průměrná gramáž
kritika / Ivo Michalík / 19. 6. 2015
Bent Hamer naplňuje pradávnou tezi o umělci, který celý život znovu a znovu vytváří jedno a to samé dílo. Především díky množství motivů prostupujících všechny jeho filmy. Málomluvné postavy, pomalé tempo, absurdita zdánlivě obyčejných situací vedoucí k nepravděpodobnému sbližování postav, suchý humor často nesený pouze promyšlenou mizanscénou, internacionalita nebo zdůrazňovaná role krajiny. Tyto své trademarky režisér dnes už staví na odiv tak vehementně, že si je užívají i méně vnímaví diváci. Možná i proto jeho novinka 1001 gramů ve srovnání s předchozími díly neobstojí.
Úvodní premisa si v mnohém nezadá s vrcholnými Povídkami z kuchyně – znovu jde o střet absurdně pojatého světa vědy s civilním životem lidí, kteří grafům, číslům a veličinám propadli. Zápletka, v jejímž centru je objekt, který slouží jako národní prototyp váhové veličiny 1 kilogram, je podobně absurdní jako nápad s pozorovateli kuchyňských návyků osamělých mužů v Povídkách. Zhruba první třetinu filmu se daří na jejím základě rozvíjet působivou komedii. Jenže pak začne autor vyprávět banální historku o cestě za partnerským štěstím.
Další ze spojnic dřívějších Hamerových filmů byla důmyslná práce s kauzalitou vyprávění. Povídky z kuchyně kladly do popředí vztah dvou mužských hrdinů, který v rámci jedné obce zastoupil ostatní vztahy. Strojvůdce Odd Horten z filmu O'Horten se na samém sklonku mnohaleté profese vypořádával s novými životními možnostmi. Bez jasného cíle putoval ulicemi fiktivního města a potkával většinou podobně smířené lidi. Epizodičnost děje si v mnohém nezadala s road movie. Domů na Vánoce už předvedlo jen slepenec příliš mnoha téměř samostatných příběhů točících se kolem multikulturní a intersociální pospolitosti v emočně vypjatém závěru roku.
Exkurze do režisérovy tvůrčí minulosti je pro pochopení zásadních nedostatků jeho nejnovějšího filmu nezbytná. Zdánlivě druhotná změna totiž zbylým aspektům Hamerova stylu nesedí. 1001 gramů představuje narativně jednolitý příběh vakuovaný kolem osudu jedné ústřední postavy, strážkyně „národního kilogramu“ Marie. Provázejí jej sice obvyklá témata osamělosti, smrti blízkého a pochyb nad smyslem života v páru, tentokrát se však z jejich ztvárnění vytratil nadhled. Je to právě tím, že jsou pouze zasazeny do přímočarého rámcového příběhu a nemají možnost vyznít samy o sobě. Dříve nedílná polidšťující absurdita situací tak ustoupila klasickému artovému kýči. Jak jinak nazvat tokání chladné technokratky Marie s bývalým kolegou, který dospěl k rozhodnutí stát se zahradníkem a naslouchat ptačímu zpěvu? Nebo otcovo rozhodnutí na smrtelné posteli napomoci dceři k úpravě priorit? Několik patetických replik filmu se také nevyhnutelně točí i kolem známého lidového mýtu o hmotnosti duše vážící 21 gramů.
Hamer se ryzí banality snaží maskovat jejich formálním pozadím. Stejně jako u Domů na Vánoce se mu to daří pouze částečně. Jednotlivé obrazy mají samostatný řád, propracovaná vizuální stránka však s sebou nenese žádnou přidanou hodnotu – nedochází k pnutí mezi hereckou akcí a jejím hmotným okolím. Obzvlášť při vzpomínce na práci s mizanscénou trochu bizarních bytů v O´Horten opakující se lokace v 1001 gramů veskrze nudí, případně vyznívají jako ryzí manýra. Příkladem samoúčelného ornamentu může být úzká proláklina v budově vědeckého ústavu, kde si Marie v pracovním obleku pravidelně vychutnává nejspíš zakázanou cigaretu. Odehrávají se zde pouze nepřekvapivé dialogy, snímané konvenční formou záběru věrnému právě hovořící postavě.
Povídky z kuchyně nebo O´Horten také výrazně nevybočovaly z trendů evropské kinematografie třetího tisíciletí. Zároveň se na ně ale dokázaly napojit svérázným způsobem. Prostřednictvím 1001 gramů vypráví Bent Hamer formálně stále ještě nadprůměrně zpracovaný příběh o tření mezi city a kariérou. Je už ale jen jedním z mnoha.
1001 gramů (1001 gram, Norsko, Německo, 2014, IMDb)
Režie a scénář: Bent Hamer, kamera: John Christian Rosenlund, střih: Anders Refn, hudba: John Erik Kaada, hrají: Ane Dahl Torp, Laurent Stocker, Hildegun Riise ad., 93 min., distribuce: Film Europe (premiéra v ČR 23. 4. 2015).
1001 gramů (1001 gram, Norsko, Německo, 2014, IMDb)
Režie a scénář: Bent Hamer, kamera: John Christian Rosenlund, střih: Anders Refn, hudba: John Erik Kaada, hrají: Ane Dahl Torp, Laurent Stocker, Hildegun Riise ad., 93 min., distribuce: Film Europe (premiéra v ČR 23. 4. 2015).
Přečteno 4692x
Článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
0 /1
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
Hodnocení filmu
1001 gramů
**** CINEPUR (1.3)
**** ČTENÁŘI (2)
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Hranice klimatického hraní / Terra Nil
Anatomie pádu / Spravedlnost, manželství a jeden pád z okna
KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána
KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce
KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici
DALŠÍ Z RUBRIKY
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice
Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić
Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“
Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Větší šachovnice, slabší figurky / Takové krásné šaty
Pokecali ještě parádněji / Chata na prodej
Když zrůdy truchlí / Fantastická žena
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015
Z obsahu tištěného čísla:
Oberhausen 2015 / Významy pod hladinou (Čestmír Lang, report)
Americká kocovina Larryho Clarka / Od Kids po The Smell of Us (Jiří Blažek, portrét)
Zrání pod dohledem úspěchu / Fenomén strmé kariéry Xaviera Dolana (Matěj Nytra, téma)
Marek Dvořák, kameraman / Počkat si na atmosféru (Jakub Felcman, český talent)
Fénix / Nemožnost vyhlásit hodinu nula (Táňa Zabloudilová, kritika)
Sní androidi o erotických ovečkách? / Ex Machina (Tomáš Stejskal, kritika)