Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Rozhovor s Corneliem Porumboiuem / Cílem není natočit dokonalý film

rozhovor / Anna Kopecká / 6. 6. 2015

Filmy Cornelia Porumboiua, hvězdy „Rumunské nové vlny“, stojí na dialogu. Dialogických jednání jsou v nich dlouhé „provazy“ – několikaminutové scény, ve kterých se pečlivě pracuje s načasováním, postupně se v nich odhaluje jádro sporu, drama v nich zdánlivě vrcholí a následně se vrací zpět do původního řečiště, zapeklitě se uhýbá… Aktéři těchto dialogických jednání se vzájemně chytají za slova, za skryté či druhé významy tvrzení, používají slova a věty jako náboje. Nápadité slovní přestřelky střídají drzé, nekonečné pauzy, stejně jako dialogy střídají okázale dějově vyprázdněné scény, které přispějí k tomu, aby skutečný vrchol zapůsobil jako mocný, nevyhnutelný akord. Porumboiuova práce s dialogem se v lecčems podobá „formanovské škole“ šedesátých let. Stačí srovnat například finální scénu Lásek jedné plavovlásky (1965) s tou z Policejní, adj. (2009). Podobnost je to přiznaná. „Vždycky jsem chtěl najít jednoduchý a silný typ filmového vyprávění“, řekl o filmech české nové vlny dávno před svým slavným celovečerním debutem 12:08 Na východ od Bukurešti (2006) a před všemi cenami. Jeho prvotina je jeden dlouhý dialog. Druhý valčík (2014), zatím jeho poslední film v distribuci, je dialogem ve své nejoholenější podobě. A taky nejosobnější: jeho aktéry jsou sám Porumboiu a jeho otec.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #99

Článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Newsroom / Zprávy pro pamětníky 20. století (Jan Kolář, televize) • Píseň moře / Autorská animace pro všechny (Eliška Děcká, kritika) • Rozhovor s Nicem Fidencem / Skladatel ve stínu koltu (Jan Švábenický, rozhovor) • Fénix / Nemožnost vyhlásit hodinu nula (Táňa Zabloudilová, kritika) • Sní androidi o erotických ovečkách? / Ex Machina (Tomáš Stejskal, kritika) • Americký sniper / Otiskněte legendu (Martin Šrajer, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Lotyši by Zemana vyhnali / Rozhovor s Viestursem Kairišsem

Pohyb na tenkém ledě / Rozhovor s Karolínou Davidovou, Kamilou Dohnalovou a Martinem Vandasem

Bruno Dumont / Překračovat realitu

Vzdálená síla kinematografie / Komentovaný rozhovor s Leosem Caraxem

Nástrahy Disneyho zvířátek / Rozhovor s Rebeccou Stanton

Krimi jako příslib naděje / Rozhovor s kreativním producentem Michalem Reitlerem

#Hongkong Films Matter / Dvakrát o budoucnosti Hongkongu a tamní kinematografie v době...


DALŠÍ Z RUBRIKY

Making Elvis Cool Again / Elvis

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Absurdní komedie z amerického Jihu / Moudrá krev Johna Hustona

Spontánní vynalézání filmu / Šindži Sómai

Nebeský běh přes překážky o vlastní duši / Neon White

Říkanky posedlého batolete / The Baby

Archiv pohyblivého obrazu / Mimo kino

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách

Moje filmy jsou pro mě dokumenty / Masterclass s Davidem Cronenbergem

Naše časy se mění / 75. MFF Benátky

Nenápadný půvab Viennale

Venuše v kožichu aneb jistá tendence současného filmu


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1102) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (288) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)