Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Rozhovor s Corneliem Porumboiuem / Cílem není natočit dokonalý film

rozhovor / Anna Kopecká / 6. 6. 2015

Filmy Cornelia Porumboiua, hvězdy „Rumunské nové vlny“, stojí na dialogu. Dialogických jednání jsou v nich dlouhé „provazy“ – několikaminutové scény, ve kterých se pečlivě pracuje s načasováním, postupně se v nich odhaluje jádro sporu, drama v nich zdánlivě vrcholí a následně se vrací zpět do původního řečiště, zapeklitě se uhýbá… Aktéři těchto dialogických jednání se vzájemně chytají za slova, za skryté či druhé významy tvrzení, používají slova a věty jako náboje. Nápadité slovní přestřelky střídají drzé, nekonečné pauzy, stejně jako dialogy střídají okázale dějově vyprázdněné scény, které přispějí k tomu, aby skutečný vrchol zapůsobil jako mocný, nevyhnutelný akord. Porumboiuova práce s dialogem se v lecčems podobá „formanovské škole“ šedesátých let. Stačí srovnat například finální scénu Lásek jedné plavovlásky (1965) s tou z Policejní, adj. (2009). Podobnost je to přiznaná. „Vždycky jsem chtěl najít jednoduchý a silný typ filmového vyprávění“, řekl o filmech české nové vlny dávno před svým slavným celovečerním debutem 12:08 Na východ od Bukurešti (2006) a před všemi cenami. Jeho prvotina je jeden dlouhý dialog. Druhý valčík (2014), zatím jeho poslední film v distribuci, je dialogem ve své nejoholenější podobě. A taky nejosobnější: jeho aktéry jsou sám Porumboiu a jeho otec.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #99

Článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Přívětivá beznaděj existence / Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě (Matěj Nytra, kritika) • Rozhovor s Nicem Fidencem / Skladatel ve stínu koltu (Jan Švábenický, rozhovor) • Oberhausen 2015 / Významy pod hladinou (Čestmír Lang, report) • Klukandy a divošky na cestě za dospělostí / Filmové adaptace dívčích young adult románů (Jana Glocarová, téma) • Píseň moře / Autorská animace pro všechny (Eliška Děcká, kritika) • This War of Mine / Hrát, nebo přežít (Michal Böhm, videohra) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Komrzý – Bojar: Je hezké, že si pořád ještě nerozumíme

Rozhovor s Panáhem Panáhím / Uvědomit si, jak jsem malý

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Lotyši by Zemana vyhnali / Rozhovor s Viestursem Kairišsem

Pohyb na tenkém ledě / Rozhovor s Karolínou Davidovou, Kamilou Dohnalovou a Martinem Vandasem

Bruno Dumont / Překračovat realitu

Vzdálená síla kinematografie / Komentovaný rozhovor s Leosem Caraxem

Nástrahy Disneyho zvířátek / Rozhovor s Rebeccou Stanton


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách

Moje filmy jsou pro mě dokumenty / Masterclass s Davidem Cronenbergem

Naše časy se mění / 75. MFF Benátky

Nenápadný půvab Viennale

Venuše v kožichu aneb jistá tendence současného filmu


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)