Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Rozhovor s Corneliem Porumboiuem / Cílem není natočit dokonalý film

rozhovor / Anna Kopecká / 6. 6. 2015

Filmy Cornelia Porumboiua, hvězdy „Rumunské nové vlny“, stojí na dialogu. Dialogických jednání jsou v nich dlouhé „provazy“ – několikaminutové scény, ve kterých se pečlivě pracuje s načasováním, postupně se v nich odhaluje jádro sporu, drama v nich zdánlivě vrcholí a následně se vrací zpět do původního řečiště, zapeklitě se uhýbá… Aktéři těchto dialogických jednání se vzájemně chytají za slova, za skryté či druhé významy tvrzení, používají slova a věty jako náboje. Nápadité slovní přestřelky střídají drzé, nekonečné pauzy, stejně jako dialogy střídají okázale dějově vyprázdněné scény, které přispějí k tomu, aby skutečný vrchol zapůsobil jako mocný, nevyhnutelný akord. Porumboiuova práce s dialogem se v lecčems podobá „formanovské škole“ šedesátých let. Stačí srovnat například finální scénu Lásek jedné plavovlásky (1965) s tou z Policejní, adj. (2009). Podobnost je to přiznaná. „Vždycky jsem chtěl najít jednoduchý a silný typ filmového vyprávění“, řekl o filmech české nové vlny dávno před svým slavným celovečerním debutem 12:08 Na východ od Bukurešti (2006) a před všemi cenami. Jeho prvotina je jeden dlouhý dialog. Druhý valčík (2014), zatím jeho poslední film v distribuci, je dialogem ve své nejoholenější podobě. A taky nejosobnější: jeho aktéry jsou sám Porumboiu a jeho otec.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #99

Článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015.

V tomto čísle mimo jiné najdete... This War of Mine / Hrát, nebo přežít (Michal Böhm, videohra) • Generace Jihlava: texty v kontextu (Janis Prášil, kniha) • Oživování kinematografie / Druhý valčík (Dinamo : Steaua 1988) (Jakub Felcman, zoom) • Ve vlastním inkubátoru / Tendence současných filmů z FAMU (Michal Hogenauer, téma) • 50. Academia Film Olomouc / Oslavy s ateistickými celebritami (Monika Bartošová, report) • Úvod / Filmové mládí (Lukáš Skupa, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #112

#112

srpen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Divák platí, aby přijímal / Rozhovor s Bertrandem Bonellem

Morálka v rukou diváka / Rozhovor s Tomem Kalinem

Nechat postavy zmizet / Rozhovor s Alexem Rossem Perrym

Nádherné manipulace smyslů / Rozhovor s Toddem Haynesem

Rozhovor s dokumentaristou a filmovým kurátorem Ču Ž’-kchunem / Nechodit naráz dvěma cestami

Rozhovor o stavu režie na FAMU / Jako by nám ujel vlak

Sochání (v) Cannes / Rozhovor s koordinátorem Cannes Classics Geraldem Duchaussoyem

Joe D’Amato / Nikdy jsem nepochopil, jaký typ hard-core filmů publikum chce


DALŠÍ Z RUBRIKY

Paul Greengrass natočí pro Netflix snímek o Breivikovi

Frankensteinovo monstrum / Vetřelec: Covenant

Krátký film Marie Dvořákové soutěží o studentského Oscara

Jia Zhangke připravuje svůj zatím nejambicióznější film

V Locarnu vyhrál čínský dokument o ženě s Alzheimerem

Zprávy z Netflixu: Bratři Coenové přichází, Disney odchází

Divák platí, aby přijímal / Rozhovor s Bertrandem Bonellem

Ghost in the Shell / Neodpustitelný upgrade


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nenápadný půvab Viennale

Venuše v kožichu aneb jistá tendence současného filmu

Tlumit dramaturgické ego / Rozhovor s Davidem Ansenem


RUBRIKY

anketa (22) / český film (64) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (118) / editorial (86) / fenomén (66) / festival (53) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (694) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (580) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (94) / reflexe (24) / report (92) / rozhovor (149) / scénář (4) / soundtrack (32) / téma (825) / televize (80) / tisková zpráva (1) / událost týdne (184) / video (2) / videoart (16) / videohra (50) / web (38) / zoom (147)