Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Populární dokumenty na DAFilms.cz

Populární dokumenty na DAFilms.cz

web / Matěj Nytra / 19. 6. 2015

Portál DAFilms.cz iniciativy Doc Alliance má při svém mezinárodním záběru potenciál oslovit nejen své stálé publikum tvořené intenzivními, oborovými zájemci o non-fikci. Příležitostně se proto VOD nabídka pokouší otevřít blíže k obecně přitažlivým, populárním sférám. Prostřednictvím pravidelného uvádění volně přístupných snímků a doplňováním archivu tak web mimoděk tvaruje povědomí o nových dokumentaristických fenoménech (viz Cinepur 95) či na ně nasměrovává pozornost. Samotný web zatím nenabízí hlubší výkladové studie, nepočítáme-li anotační a jiné doprovodné redakční texty. Za dílčí reflexi přitom rozhodně stojí čerstvý úkrok programové nabídky směrem k „mainstreamovému dokumentu“ (pojem dosud neexistuje, nicméně pro jasnější vymezení jakkoli umělé kategorie by se jeho využití leckdy vyplatilo).

DAFilms na 1. dubna připravil překvapivé programové doplnění o trojici dokumentárních „hitů“, které v předchozích měsících do českých kin uvedly stále art-mainstreamovější společnosti Aerofilms a AČFK: animovanou konverzaci Michela Gondryho s politologem-lingvistou, „disidentem západu“ Noamem Chomskym Je muž, který je vysoký, šťastný?, detektivně propagační portrét zapomenuté fotografky-amatérky Hledání Vivian Maier a hudební souhru (non)fikčních propadů básnické rockové ikony Nick Cave: 20 000 dní na zemi. Slovo „hit“, s nímž web při akci – tentokrát cenově nezvýhodněné – operoval, zní úderně, funkčně a může při této nové VOD-distribuční fázi filmům pomoci. Bystře jako by však zároveň popisovalo, v čem můžou tkvět úskalí jednotlivých děl. O jejich populární status se již postarala hojná festivalová účast či nominační (oscarový) výběr a samozřejmě také zvučné jméno tvůrce či objektu zájmu. Dané atributy, včetně výchozí optiky portrétního dokumentu takto ambiciózní „divácký“ dokument, zdá se, definují, neboť charisma osobnosti a využití žánrových strategií (pátrací linka, animační rozehrání, hudbou určovaný temporytmus) lákají více než úzce profilované či angažované téma a „čistá“, uměřená dokumentarizující metoda. Akčním spojením tří hitů web (ne)úspěšně daný trend zkonkretizoval. Divácké kvality jednotlivých filmů se přitom třou s typologií zde běžně představované produkce. DAFilms byl jako web vždy cennější a dramaturgicky originálnější díky programům jako jsou nedávno získaná díla harvardského SEL, výběr z festivalu FID Marseille či souhrnné, objevné autorské retrospektivy. Zkušební únik k mainstreamu tak lze snad chápat především jako ojedinělou snahu o podbízivější aprílový úskok.

[foto: Hledání Vivian Maier, režie John Maloof, Charlie Siskel, USA, 2013]

Přečteno 3014x

Článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

Takový normální seriál / Lajna

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Movieurope.com


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 118: Neonoir

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Movieurope.com


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (70) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (749) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (676) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (92) / tisková zpráva (1) / událost týdne (212) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)

Cinepur #99 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015

Z obsahu tištěného čísla:

Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě / Přívětivá beznaděj existence (Matěj Nytra, kritika)

Inherent Vice / Bezstarostná jízda nadžánrovou exotikou (Jiří Špičák, soundtrack)

Fénix / Nemožnost vyhlásit hodinu nula (Táňa Zabloudilová, kritika)

Ex Machina / Sní androidi o erotických ovečkách? (Tomáš Stejskal, kritika)

1001 gramů / Nečekaně průměrná gramáž (Ivo Michalík, kritika)

Táhni do pekel / Jenišové v noirovém světle (Ondřej Pavlík, kritika)

+ více...