Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Populární dokumenty na DAFilms.cz

Populární dokumenty na DAFilms.cz

web / Matěj Nytra / 19. 6. 2015

Portál DAFilms.cz iniciativy Doc Alliance má při svém mezinárodním záběru potenciál oslovit nejen své stálé publikum tvořené intenzivními, oborovými zájemci o non-fikci. Příležitostně se proto VOD nabídka pokouší otevřít blíže k obecně přitažlivým, populárním sférám. Prostřednictvím pravidelného uvádění volně přístupných snímků a doplňováním archivu tak web mimoděk tvaruje povědomí o nových dokumentaristických fenoménech (viz Cinepur 95) či na ně nasměrovává pozornost. Samotný web zatím nenabízí hlubší výkladové studie, nepočítáme-li anotační a jiné doprovodné redakční texty. Za dílčí reflexi přitom rozhodně stojí čerstvý úkrok programové nabídky směrem k „mainstreamovému dokumentu“ (pojem dosud neexistuje, nicméně pro jasnější vymezení jakkoli umělé kategorie by se jeho využití leckdy vyplatilo).

DAFilms na 1. dubna připravil překvapivé programové doplnění o trojici dokumentárních „hitů“, které v předchozích měsících do českých kin uvedly stále art-mainstreamovější společnosti Aerofilms a AČFK: animovanou konverzaci Michela Gondryho s politologem-lingvistou, „disidentem západu“ Noamem Chomskym Je muž, který je vysoký, šťastný?, detektivně propagační portrét zapomenuté fotografky-amatérky Hledání Vivian Maier a hudební souhru (non)fikčních propadů básnické rockové ikony Nick Cave: 20 000 dní na zemi. Slovo „hit“, s nímž web při akci – tentokrát cenově nezvýhodněné – operoval, zní úderně, funkčně a může při této nové VOD-distribuční fázi filmům pomoci. Bystře jako by však zároveň popisovalo, v čem můžou tkvět úskalí jednotlivých děl. O jejich populární status se již postarala hojná festivalová účast či nominační (oscarový) výběr a samozřejmě také zvučné jméno tvůrce či objektu zájmu. Dané atributy, včetně výchozí optiky portrétního dokumentu takto ambiciózní „divácký“ dokument, zdá se, definují, neboť charisma osobnosti a využití žánrových strategií (pátrací linka, animační rozehrání, hudbou určovaný temporytmus) lákají více než úzce profilované či angažované téma a „čistá“, uměřená dokumentarizující metoda. Akčním spojením tří hitů web (ne)úspěšně daný trend zkonkretizoval. Divácké kvality jednotlivých filmů se přitom třou s typologií zde běžně představované produkce. DAFilms byl jako web vždy cennější a dramaturgicky originálnější díky programům jako jsou nedávno získaná díla harvardského SEL, výběr z festivalu FID Marseille či souhrnné, objevné autorské retrospektivy. Zkušební únik k mainstreamu tak lze snad chápat především jako ojedinělou snahu o podbízivější aprílový úskok.

[foto: Hledání Vivian Maier, režie John Maloof, Charlie Siskel, USA, 2013]

Přečteno 4454x

Článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

Streamování za lepší planetu

Takový normální seriál / Lajna

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně


DALŠÍ Z RUBRIKY

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Absurdní komedie z amerického Jihu / Moudrá krev Johna Hustona

Spontánní vynalézání filmu / Šindži Sómai

Nebeský běh přes překážky o vlastní duši / Neon White

Říkanky posedlého batolete / The Baby

Archiv pohyblivého obrazu / Mimo kino

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Radši nechat svět shořet, než jít na terapii / Kdyby radši hořelo


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1101) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (286) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)

Cinepur #99 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #99, červen 2015

Z obsahu tištěného čísla:

Rozhovor o stavu režie na FAMU / Jako by nám ujel vlak (Michal Hogenauer, rozhovor)

Newsroom / Zprávy pro pamětníky 20. století (Jan Kolář, televize)

Otiskněte legendu / Americký sniper (Martin Šrajer, kritika)

1001 gramů / Nečekaně průměrná gramáž (Ivo Michalík, kritika)

Klukandy a divošky na cestě za dospělostí / Filmové adaptace dívčích young adult románů (Jana Glocarová, téma)

Ex Machina / Sní androidi o erotických ovečkách? (Tomáš Stejskal, kritika)

+ více...