Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vánoční zmatkaři a retro gangsteři / Italské populární žánry v novém miléniu

fenomén / Jan Švábenický / 14. 12. 2015

Období filmových žánrů v italské kinematografii podle filmové kritiky údajně skončilo na konci 80. let. Tento nepravdivý výrok vychází z nesprávného používání filmové terminologie, jež vede k zjednodušujícím závěrům. Kritici nejčastěji stavějí do opozice vágní termíny jako „autorský – žánrový film“ či „umělecký – komerční film“. Ve skutečnosti se – až na určité výjimky – žádný film nevymyká žánrovému zařazení. Stejně jako se nevylučují pojmy „autorský“ a „žánrový“. I takzvané festivalové snímky jsou žánrové konstrukce, jež fungují na stejném principu podívané jako italské detektivky či policejní thrillery. Rozdíl je pouze v míře srozumitelnosti vyprávění, nikoliv v přítomnosti či absenci žánrových poloh. Nejen tvorba festivalově viditelných italských tvůrců jako Paolo Sorrentino, Matteo Garrone či Nanni Moretti, ale i filmy populárních žánrů navazující na tradici předchozích desetiletí a určené co nejširšímu publiku tak jsou výraznou součástí italské kinematografie posledních patnácti let.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #102

Článek vyšel v časopise Cinepur #102, listopad 2015.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Dheepan / Obrazy k neuvěření (Jan Kolář, kritika) • Koza / Zakletý kruh bídy (Michal Škamla, kritika) • Filmový festival v Římě / Boj o přežití (Šimon Šafránek, report) • Marguerite / Falešně zpívající mučednice (Ivo Michalík, kritika) • Cukr blog / Dokument bez bloků (Lucie Česálková, glosa) • Every Thing Will Be Fine / Něco je špatně (Michal Hogenauer, zoom) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Giallo / Italský filmový hybrid


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)