Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Neutečeš

Neutečeš

dvd / kritika / Matěj Nytra / 10. 6. 2016

Letos dvaačtyřicetiletý americký filmař David Robert Mitchell se v minulé sezóně vrátil do canneské sekce Týden kritiky s děsivou novinkou Neutečeš (It Follows). Teprve druhý snímek autora se záhy proměnil v úspěšný příklad „ambiciózního hororu“, žánrového díla s přesahem, který kritika začala stavět poměrně vysoko a objevil se i v některých výročních top žebříčcích (4. místo u online magazínu Indiewire, 11. v Sight and Sound). U nás nenápadný hit proběhl distribucí bez závratného ohlasu, ovšem fajnšmekři si tuto dotěrnou noční (či spíše denní) můru o dospívající skupině přátel a neodbytně pronásledujících (rodičovských) zombie-stínech dokázali najít, ať už v kině či na podzim na DVD.

I když při bližším, neemotivním pohledu scénář filmu příliš originality nepřináší – častá je v tomto směru výtka, či naopak znalecká cinefilská připomínka spojitosti s klasikou Johna Carpentera – působivé je Neutečeš přesně tam, kde stále zbývá dostatek prostoru pro vynalézavost či technickou aktualitu – a to v rovině stylu. Mitchell od počátku publikum hypnotizuje kontinuálním napětím, které nezabrzďuje všední, úlevné členění epizod do čitelně stavěných aktů, v nichž se drama (a cesta pryč z děsu) buduje typicky skrze postupné náznaky, detaily, až nakonec ostřejší střety s neznámem – jako v klasických hororových schématech. Společně s autorem hudebního přívalu tísnivých atmosfér a katastrofického chvění (Disasterpeace) žene Mitchell únik teenagerů na hranici mezi bděním a osamostatněním v souvislém tempu stále dál do větší a tužší nejistoty, a místo aby se princip sexem nakažlivé „kletby“ v závěru dramatu vyjasnil a úspěšně či krvavě uzemnil, prokletí zjevně ze světa postav nevyprchává a z tlaku pronásledování se nelze nikdy vymanit.

Tento efekt sjednoceného „žánrového“ náboje a klíčové generační metafory o nemožnosti zbavit se pout rodičovského formování a věčného, drtivého dozoru činí z filmu zjevně promyšlenější, výpovědí hutnější dílo, než hororová škatule běžně potřebuje. Tvůrci přitom chytře při realizaci narace a vizuálního plánu spoléhají na detailní diváckou pozornost a schopnost odstupu od šoku z vyhrocených akčních střetů. Divák prožívá spolu s teenagery zápolení s nezvladatelnou silou, ale rozpozná záhy beznaděj souboje; surrealitu situace zavčas „přečte“ jako umělou, možná až snovou, imaginární… Na druhou stranu, postupy prezentující viděnou akci jako nakonec subjektivní, falešnou variantu dění (fikci v hlavě postavy) jsou již běžně recyklovaným trikem. Neutečeš se však podařilo i z této jednoznačné, průhledné narativní figury hbitě uniknout a právě jeho neklidný charakter, stav mezi dočasným vyjasněním a strachem z příštího, zvyšuje jeho renomé. Je to film-boj, uprostřed tíživého existenciálního útěku.

Neutečeš/It Follows (USA, 2014)
režie a scénář: David Robert Mitchell
kamera: Mike Gioulakis
hudba: Disasterpeace
hrají: Maika Monroe, Keir Gilchrist, Jake Weary, Daniel Zovatto, Lili Sepe, Olivia Luccardi, Linda Boston, Bailey Spry ad.
100 min.
obraz: 16:9
zvuk: DD 5.1 anglicky
titulky: české
distribuce: Bontonfilm (na DVD od 16. 9. 2015)

Přečteno 2395x

Článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY dvd

Blok 99 / Za zvuků krve

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš

Vertigo

Madisonské mosty

Krásno


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Harry Callahan antikomunismu / Staříci

Paradoxy zla / Nabarvené ptáče

Pohádka o Eltonovi / Rocketman

Ingimundur staví dům / Bílý bílý den

Almodóvarovy vycpávky / Bolest a sláva

Eastwoodovo Carpe diem! / Pašerák

Bumtarata bum bum bum / The Beach Bum

Nůž na stereotypy / Ostrým nožom


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (814) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (742) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (244) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)

Cinepur #103 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #103, únor 2016

Z obsahu tištěného čísla:

O patro níž / Manžel, otec, pejskař a vrah (Kamila Dolotina, kritika)

Editorial č. 103 / Kdo je nej? (Jindřiška Bláhová, editorial)

Spectre / Přízraky bondovských hraček (Ondřej Pavlík, kritika)

Nejlepší filmy roku 2015 (Redakce, anketa)

Kašpárci, bohové a vrazi aneb Jak gore ke krvi přišel (David Čeněk, téma)

LEFFEST 2015 / O hostiteli a hostech (Matěj Nytra, report)

+ více...