Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Ceny české filmové kritiky 2015 / Ocenění bez příběhu

Ceny české filmové kritiky 2015 / Ocenění bez příběhu

glosa / český film / Antonín Tesař / 27. 4. 2016

Samotný princip filmových soutěží, tak, jak se nám prezentuje navenek, je v něčem od začátku nesmyslný. Film není jako krasobruslení, kde by porota mohla vyhlásit vítěze na základě počtu předvedených piruet. Není to ani závod, ve kterém by o vítězi rozhodovala délka záběrů nebo počet scén, v nichž se objevil nějaký herec. Jeho hodnocení je mnohem subjektivnější, nesouměřitelnější a závislé na celé řadě komplikovaných faktorů. Je proto iluze si myslet, že smysl filmových soutěží, od Oscarů po Zlatou palmu v Cannes, spočívá ve vybírání „těch nejlepších“ filmů. Soutěže mají smysl pouze jako mediální událost, která má za úkol přitáhnout pozornost veřejnosti. Nejde přitom jen o to zviditelnit nominovaná díla v čele s vítězným filmem, ale také cenu samotnou a instituci, která ji udílí. Oscary mají ambici reprezentovat hollywoodský filmový průmysl, Zlatá palma pak festival v Cannes jako srdce celého globálního festivalového okruhu.

Mají-li Ceny české filmové kritiky také vůbec mít nějaký smysl, je třeba, aby se staly jednak událostí a jednak pozitivní reprezentací instituce, která za nimi stojí. Nejde ani tak o to, jestli vítězný snímek byl opravdu „nejlepší“, ale jestli reprezentoval preference českých filmových kritiků. Stejně tak není příliš důležité, jaká celebrita předávání cen moderovala, ale co slavnostní ceremonie říkala o filmové kritice a jejím významu. Pokud Alena Mihulová při přebírání sošky řekne, že vlastně neví, o čem by mluvila a že nemá moc ráda kritiky, a pokud Vojta Kotek jako moderátor neustále dělá vtipy o tom, že kritici nejvíc milují, když mohou popravit nějaký neskutečně nepovedený film, dá se to z hlediska samotných cen vnímat jako prohra. Můžeme namítnout, že třeba Chris Rock byl ve své úvodní řeči na letošních Oscarech také maximálně kritický a označil Hollywood za skrytě rasistickou instituci, ale to byl diametrálně odlišný případ, který nakonec hollywoodským studiím pomohl. Ukázal totiž, že Hollywood je schopný sebekritiky a ochotný k revizi svého vlastního přístupu. Tím, že pořadatelé nechali Rocka, aby je kritizoval, ukázali, že jsou vůči kritice otevření. To, jestli se Hollywood opravdu chystá z kampaně #OscarsSoWhite a volání po diverzitě doopravdy nějak poučit, je přitom už hodně jiná otázka. U Oscarů jde jen o to, jak se chce prezentovat.

Naproti tomu, když pořadatelé Ceny kritiky nechali Kotka omílat ta nejvousatější klišé o kritizujících kriticích, ukázali jen vlastní slabost a neschopnost se prezentovat nějak důstojněji. Dokonce i videovstupy, které reflektovaly situaci české kinematografie a které představovaly přínosný příspěvek celé ceremonie, moderátoři komentovali viditelně bezradně a rozpačitě. Předávání bylo zkrátka symptomem toho, že v české společnosti filmovou kritiku téměř nikdo nebere jako relevantní autoritu (ne ve smyslu vkusu, ale spíš odbornosti), což je stav, který by se Ceny kritiků měly snažit měnit, a ne stvrzovat. Těžko si představit větší kapitulaci než to, že pořadatelé v anketě dali vedle skutečných publicistů, teoretiků nebo tvůrců prostor i Martinovi Pomothymu, který v rozhovorech tvrdí, že příspěvky v jeho komunitním webu ČSFD nabízí novou, a snad i lepší filmovou publicistiku, než je ta klasická.

Stejně tak soupis oceněných filmů a tvůrců je symptomatický. Tentokrát vypovídá něco o struktuře české filmové publicistické scény. Čtenáři Cinepuru by se mohli divit, proč hlavní cenu nevyhrály Kobry a užovky, které mezi českými filmy s naprostou převahou zvítězily ve výroční anketě tohoto časopisu. Navíc lze jen těžko obhájit, proč by preference české kritiky měla reprezentovat spíš Zelenkova hříčka Ztraceni v Mnichově než Prušinovského společenské drama. Znovu, nejde tu ani tak o to, jestli je vybraný film „nejlepší“, ale jak reprezentuje kritéria, která česká filmová kritika považuje za podstatná.

S celkovou nevyhraněností a nevýrazností Cen souvisí i to, že se jim zatím nedaří stát se skutečně významnou společenskou událostí. Kampaň #OscarsSoWhite byla pro Oscary ve skutečnosti relativně dobrá zpráva, protože k téhle konzervativní a čím dál nudnější ceně přitáhla pozornost médií. To neznamená, že Ceny české filmové kritiky potřebují skandál. Spíš by jim prospěla vyhraněnější a také atraktivnější image, která je ostatně také předpokladem k tomu, aby na ní mohl vůbec někdo útočit a vymezovat se vůči ní. Zatímco v Oscarech se letos protínalo několik mediálních narativů (vedle #OscarsSoWhite také čekání Leonarda DiCapria na hereckou sošku a Revenantova oscarová vypočítavost). Ceny české filmové kritiky naproti tomu byly bez příběhu. Budovat si image může znamenat i to, že když už si stejně všichni myslí, že kritici jsou zlí, tak není problém být opravdu ještě jízlivější a kritičtější vůči tomu, jak dnešní česká kinematografie vypadá a vytvářet náročnější a ambicióznější poptávku po tom, jak by vypadat mohla (a podle kritiků měla).

Přečteno 4394x

Článek vyšel v časopise Cinepur #104, březen 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.5 /6

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY glosa

KVIFF: Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu, ale báli se to natočit

Cannes: Západ, Východ i Asie by potřebovaly vyšetřit

Cannes: Trojúhelník ambicí bývalého vítěze

Cannes: Ženy spoutané korzety a šílenstvím

Rizika pod povrchem / Rok 2017 v české filmové distribuci 2

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? I. část

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? II. část

Zamést si před vlastním prahem


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Hora dokumentární / Lucie Králová

Proměnit svůj první film v první film na světě

Kentusácká vlna / Spiknutí holčičích hoven

„Všechno v mých filmech se stalo“ / Bára Anna Stejskalová

Piargy / Magický realismus ve Slovenském štátě

Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal

Nevadí mi označení „ženský film“, vadí mi jeho konotace

Distribuce 2022 / Návrat k normálu?


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rodinný film / Značka Evropa

Editorial

Cosmopolis / Asymetrická prostata podle Cronenberga


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #104 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #104, březen 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Revenant: Zmrtvýchvstání / Oscara, nebo život (Martin Šrajer, kritika)

Saulův syn / Dřeň industrializované genocidy (Kamila Dolotina, kritika)

Star Wars Battlefront / Pohodlná nostalgie (Jan Švelch, videohra)

Kdo je tady distributor / Poznámky k českému distribučnímu prostředí v roce 2015 (Přemysl Martinek, glosa)

Osm hrozných / Lekce dějin jako krvavých žánrových obrazů (Michal Baranovič, kritika)

Invaze do Hollywoodu / Vrcholy, propady a průkopnické tendence společnosti Cannon Films (Jiří Flígl, fenomén)

+ více...