Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Kdo je tady distributor / Poznámky k českému distribučnímu prostředí v roce 2015

glosa / Přemysl Martinek / 2. 4. 2016

Loňský rok byl z hlediska návštěvnosti a tržeb rekordní, polepšila si také výrazně jednosálová kina. Zajímavě se přitom rozvíjela i tzv. alternativní distribuce, tedy projekce filmů mimo klasická kina. V českém prostoru se trvale zabydlují VOD servery a třeba Česká televize už většinu filmů zakupuje i k čtrnáctidennímu uvedení na internetu. Zájem o filmy tedy je a jejich dostupnost se zvyšuje. Otázkou zůstává, jakých filmů se to týká, kolik takový zájem stojí a především, co to celé znamená pro budoucnost českého filmu. Můžeme se těšit na návrat do devadesátých let, kdy autorské české filmy dokázaly do kin přilákat statisíce diváků? Nebo naopak končí období silného podílu domácí produkce na celkové návštěvnosti a diváci chtějí „luxusnější“ zahraniční zboží? Je dnes ještě možné promýšlet distribuci jako samostatnou disciplínu nebo je čím dál tím víc svázaná s ostatními aspekty výroby a uvádění filmů? Na některé otázky nám uplynulý rok nabídl zatím nesmělou, ale o to zajímavější odpověď.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #104

Článek vyšel v časopise Cinepur #104, březen 2016.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Star Wars Battlefront / Pohodlná nostalgie (Jan Švelch, videohra) • Saulův syn / Holocaust na výbornou (Jan Kolář, kritika) • Naši furianti aneb Vizuální obrození českého filmu? (Matěj Nytra, téma) • Fargo 2 / Tak to začíná, něčím docela malým (Lucie Česálková, televize) • Kinolandie / Román o filmové zemi (David Čeněk, kniha) • Editorial (Antonín Tesař, editorial) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #143

#143

říjen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY glosa

KVIFF: Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu, ale báli se to natočit

Cannes: Západ, Východ i Asie by potřebovaly vyšetřit

Cannes: Trojúhelník ambicí bývalého vítěze

Cannes: Ženy spoutané korzety a šílenstvím

Rizika pod povrchem / Rok 2017 v české filmové distribuci 2

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? I. část

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? II. část

Zamést si před vlastním prahem


DALŠÍ Z RUBRIKY

Mezipatra zkouší Prolomit ledy

Nejnovější filmy ze střední Evropy a procházka s Polańskim

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Nové knihy o filmu či fotce na Ji.hlavě

Nene / Krmení divého publika

Trojúhelník smutku / Škodolibá plavba společenskými hierarchiemi

Men / Pohanské mutace

Arvéd / Arvédova pouť do pekla


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Distribuce 2014: Konec starých časů

Zapomeňte na Jarmusche, jdeme na fotbal / Dnešní alternativa vůči mainstreamu

Rok Avatara / Distribuční rok 2009

Digitalizace českých kin / Snad ještě není pozdě

Zoufalé manželky / Seriál pro hospodyňku i hospodáře


RUBRIKY

anketa (31) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (118) / fenomén (83) / festival (116) / flashback (16) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (15) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1109) / mimo kino (191) / novinka (824) / pojem (36) / portrét (51) / profil (100) / reflexe (27) / report (149) / rozhovor (185) / scénář (4) / soundtrack (87) / téma (1025) / televize (134) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (173)