Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Chyťte si svůj němý film v interaktivní seanci Guye Maddina

Chyťte si svůj němý film v interaktivní seanci Guye Maddina

novinka / Redakce / 23. 4. 2016

Pokud jste loni navštívili filmový festival v Karlových Varech, měli jste šanci vidět na plátně Zakázanou komnatu, poslední celovečerní snímek předního kanadského režiséra Guye Maddina. Šlo o zážitek na pomezí bdění a snu, a to nejen proto, že hypnotické vizuály přiváděly řadu diváků do polospánku. V Zakázané komnatě znovu ožívají dávné kinematografické sny, nenávratně ztracené němé filmy, které možná kdysi existovaly, ale dnes si je můžeme už pouze představovat.

Guy Maddin spolu s tvůrcem Evanem Johnsonem pokračují ve vyvolávání filmových duchů v paralelním projektu Seances, který je v současnosti volně dostupný na internetových stránkách National Film Board of Canada. Diváci znalí Zakázané komnaty se tady opět mohou setkat nejen s herci Udo Kierem, Mathieu Amalricem nebo Geraldine Chapline, ale také s bizarními hororovými zápletkami, halucinačními vizemi a typickými obrazovými kazy, které odkazují k poškozenému filmovému materiálu. Do hry ale v Seances vstupuje nový interaktivní rozměr. Uživatelé (diváci) si mohou z řady nabízených, neustále se proměňujících možností a variací vybrat a zhlédnout "svůj" unikátní krátký snímek, který je koláží různých scén a fragmentů. Tvůrci hovoří o stovkách miliard unikátních permutací. Internetové publikum tak tímto způsobem nově prožívá film skrze pocit "ztráty" - vědomí toho, že právě přehraný film už nikdo další v této podobě neuvidí.

Maddin původně začal s natáčením již v roce 2012 v pařížském Centre Georges Pompidou. Následující rok pořídil další materiál v kanadském Montrealu. Projekt Seances se zároveň minulý týden objevil jako audiovizuální instalace na newyorském festivalu Tribeca v rámci programu Storyscapes.

Přečteno 2036x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Na Netflixu se rýsuje prequel k Čínské čtvrti. Je u toho Fincher

Peter Kerekes dokončuje svůj hraný debut Cenzorka

Damien Chazelle svůj příští film zasadí do Hollywoodu 20. let

Paul Schrader chystá film o moderním Vilému Tellovi z casina

Dvacátá Mezipatra proběhnou v proudu změn

Českou radost na Ji.hlavě vyhrál dokumentární portrét Sólo

Fincher našel svého Orsona Wellese pro životopisný film Mank

Dario Argento připravuje autorský hororový seriál Longinus


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu: Netflix

Editorial 126 / Netflix

Big (not) in Japan / Anime na Netflixu

Algoritmický výběr druhů / Netflix a dokumentární film

(Para)normální trauma / Dům na kopci a Mike Flanagan v hororové tvorbě Netflixu

Kolonizátor, nebo adoptivní rodič? / Supertelevize jako značková identita Netflixu

Všichni proti všem / Situace na současném streamingovém trhu

Králové a slouhové v zadrátovaných bažinách / Král Šumavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

PAF Olomouc

Na Netflixu se rýsuje prequel k Čínské čtvrti. Je u toho Fincher

Festival francouzského filmu

Peter Kerekes dokončuje svůj hraný debut Cenzorka

Damien Chazelle svůj příští film zasadí do Hollywoodu 20. let


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (744) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (163) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (246) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)