Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Chyťte si svůj němý film v interaktivní seanci Guye Maddina

Chyťte si svůj němý film v interaktivní seanci Guye Maddina

novinka / Redakce / 23. 4. 2016

Pokud jste loni navštívili filmový festival v Karlových Varech, měli jste šanci vidět na plátně Zakázanou komnatu, poslední celovečerní snímek předního kanadského režiséra Guye Maddina. Šlo o zážitek na pomezí bdění a snu, a to nejen proto, že hypnotické vizuály přiváděly řadu diváků do polospánku. V Zakázané komnatě znovu ožívají dávné kinematografické sny, nenávratně ztracené němé filmy, které možná kdysi existovaly, ale dnes si je můžeme už pouze představovat.

Guy Maddin spolu s tvůrcem Evanem Johnsonem pokračují ve vyvolávání filmových duchů v paralelním projektu Seances, který je v současnosti volně dostupný na internetových stránkách National Film Board of Canada. Diváci znalí Zakázané komnaty se tady opět mohou setkat nejen s herci Udo Kierem, Mathieu Amalricem nebo Geraldine Chapline, ale také s bizarními hororovými zápletkami, halucinačními vizemi a typickými obrazovými kazy, které odkazují k poškozenému filmovému materiálu. Do hry ale v Seances vstupuje nový interaktivní rozměr. Uživatelé (diváci) si mohou z řady nabízených, neustále se proměňujících možností a variací vybrat a zhlédnout "svůj" unikátní krátký snímek, který je koláží různých scén a fragmentů. Tvůrci hovoří o stovkách miliard unikátních permutací. Internetové publikum tak tímto způsobem nově prožívá film skrze pocit "ztráty" - vědomí toho, že právě přehraný film už nikdo další v této podobě neuvidí.

Maddin původně začal s natáčením již v roce 2012 v pařížském Centre Georges Pompidou. Následující rok pořídil další materiál v kanadském Montrealu. Projekt Seances se zároveň minulý týden objevil jako audiovizuální instalace na newyorském festivalu Tribeca v rámci programu Storyscapes.

Přečteno 1993x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #124

#124

srpen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Nejvyšší podporu Fondu dostal film o bratrech Mašínech

Do San Sebastianu míří James Franco i film s Ninou Hoss

Petr Václav v Itálii natáčí snímek o skladateli Myslivečkovi

Benátky zahájí francouzská novinka Hirokazu Koreedy

Christian Petzold natáčí snímek o novodobé Rusalce

KVIFF: Film Až přijde oheň ukazuje děsivou krásu živlů

Soutěž: Vyhrajte lístky na premiéru filmu Bílý, bílý den

KVIFF: Čínský Portrét mozaikou patří k vrcholům soutěže


DALŠÍ Z RUBRIKY

Přesčas v továrně na sny / Tenkrát v Hollywoodu a filmová metafikce

Nenápadný půvab brakové fikce / Politika tarantinovské intertextuality

Režisér jako žádný jiný / Fenomén Tarantinovy hvězdnosti

V přílivu nové krve / Quentin Tarantino a vývoj násilí v americkém filmu

Cinefilie pro každého / Quentin Tarantino jako autor

Úvod k tématu: Tarantino

Výstavní „řez“ Laternou magikou / Aktualizace a dekonstrukce

Hildur Guðnadóttir a seriál Černobyl


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nejvyšší podporu Fondu dostal film o bratrech Mašínech

Do San Sebastianu míří James Franco i film s Ninou Hoss

Locarno72

Petr Václav v Itálii natáčí snímek o skladateli Myslivečkovi

Benátky zahájí francouzská novinka Hirokazu Koreedy


RUBRIKY

anketa (24) / český film (82) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (98) / fenomén (73) / festival (86) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (117) / komiks (10) / kritika (803) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (727) / objev (3) / pojem (36) / portrét (11) / profil (105) / reflexe (24) / report (110) / rozhovor (160) / scénář (4) / soundtrack (45) / téma (898) / televize (102) / tisková zpráva (1) / událost týdne (237) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (62) / web (42) / zoom (157)