Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Warcraft: První střet / Dějiny války s orky pro zasvěcené
kritika / Michal Böhm / 21. 9. 2016
Blizzard Entertainment, jedna z nejbohatších a nejúspěšnějších videoherních společností, vybudoval ve své transmediální značce Warcraft epický fikční svět s rozsáhlými dějinami, které rozvíjel nejen v samotných videohrách, ale i v knihách či komiksech. Po první realtimové strategii nesoucí toto jméno z roku 1994 a několika pokračováních utvrdilo v roce 2005 věhlas této značky online RPG World of Warcraft. Dodnes nejpopulárnější MMORPG vůbec umožnilo fanouškům série svobodný pohyb po rozmanitém světě Warcraftu, ve kterém se odrážejí jeho komplikované dějiny plné politického pletichaření a výrazných ambivalentních postav.
Rozhodnutí angažovat pro filmovou adaptaci takto rozsáhlé herní značky právě režiséra Duncana Jonese může působit překvapivě. Tento tvůrce má totiž za sebou jen dvě autorské středorozpočtové sci-fi o zneužívání jedince korporacemi či státními organizacemi za účelem vyššího společenského dobra Moon a Zdrojový kód. Jones musel jednat ve svazujících mantinelech dané videoherní značky, ale i tak se jeho angažmá jeví jako dobrá volba. Podařilo se mu nabourat stereotyp jednoznačné polarity stran dobra (lidé) a zla (orkové), kdy hlavní negativní hybnou sílu představuje temná magie fel, která korumpuje své uživatele. Zůstala tím zachována zároveň i věrnost předloze – hry Blizzardu běžně dávají prostor pochopit motivace všech zúčastněných stran konfliktu. K Jonesovým zásluhám můžeme přičíst i vykreslení většiny postav, které i v případě digitálně modifikovaných orků působí plnokrevně a herecké výkony jim nedovolují zapadnout zcela do kategorie archetypálních žánrových figur. Plně rozehrát psychologii a vnitřní dramata jedince – jako se Jonesovi dařilo v jeho autorských projektech – mu ovšem neumožňují blockbusterové parametry. Postav je příliš mnoho a scénář jednoduše nedovoluje jejich příběhy patřičně rozehrát. Aby se ve filmu ušetřil čas pro efektní souboje, nejzajímavější informace se o hrdinech navíc dozvídáme nikoli z akce, ale spíše z jejich vyprávění.
Nad režisérovy možnosti ovšem bylo uvést do mytologie Warcraftu i diváky mimo okruh ortodoxních příznivců herní série. Spousta intertextových odkazů, komponování leteckých záběrů ve stylu herního pole, grafický styl, který věrně kopíruje pestrobarevné zpracování nastavené již prvními strategiemi z devadesátých let, se zasloužily o nadšené přijetí adaptace mezi fanoušky hry. Pro nezasvěcené diváky je naopak děj iritující svojí neuzavřeností. Film zpracovává děj prvního titulu celé herní série a pro znalce her tak snímek představuje v podstatě dramatizaci událostí, které ve hře byly zprostředkovány skrze psané slovo, a osvěžuje tak znalost z dávných dějin prvního konfliktu mezi orky a lidmi. Na „nezasvěcené“ však působí značně torzovitě, často i zcela nelogicky, jelikož syžet filmu představuje pouhou výseč z komplexních dějin celého Warcraftu.
Warcraft tak nelze považovat za nějaký pozoruhodný triumf z hlediska filmových adaptací videoher. Podobně jako u filmů Tomb Raider nebo Silent Hill tvůrci podcenili fakt, že kouzlo původních her spočívalo v tom, že adaptovali do interaktivního média klasické filmové žánry, jako byly dobrodružné příběhy nebo horory. Při zpětném převodu do filmového média se přitom hodně z předností herních předloh ztratilo. Prakticky totéž se stalo Warcraftu s žánrem válečné fantasy, který obohatil pouze o vyváženost válčících stran. Rozsáhlá fanouškovská základna World of Warcraft zároveň nedovoluje filmařům příliš volně nakládat s jeho mytologií, ale zároveň zajišťuje dostatečné divácké odbytiště. Přes všechna negativa ovšem Warcraft po mnoha stránkách mezi současnými CGI blockbustery obstojí zejména díky řemeslné zručnosti, s jakou se Jonesovi podařilo popasovat s hereckými výkony, a také kvůli akčním scénám, které díky práci s hloubkou pole nechávají vyniknout v současnosti jinak zcela nadbytečnému stereoskopickému snímání. Warcraft ovšem nepředstavuje podmanivý svět, do kterého bychom se chtěli vracet jako diváci, ale mnohem spíše si ho aktivně projít v rámci některé z digitálních her série.
Warcraft: První střet (Warcraft, USA, Čína, Kanada, 2016, IMDb)
Režie: Duncan Jones, scénář: Charles Leavitt, Duncan Jones, kamera: Simon Duggan, střih: Paul Hirsch, hudba: Ramin Djawadi, hrají: Travis Fimmel, Paula Patton, Ben Foster, Dominic Cooper ad., 123 min., distribuce: CinemArt (premiéra v ČR 21. 9. 2016).
Warcraft: První střet (Warcraft, USA, Čína, Kanada, 2016, IMDb)
Režie: Duncan Jones, scénář: Charles Leavitt, Duncan Jones, kamera: Simon Duggan, střih: Paul Hirsch, hudba: Ramin Djawadi, hrají: Travis Fimmel, Paula Patton, Ben Foster, Dominic Cooper ad., 123 min., distribuce: CinemArt (premiéra v ČR 21. 9. 2016).
Přečteno 3855x
Článek vyšel v časopise Cinepur #106, srpen 2016.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
Hodnocení filmu
Warcraft: První střet
**** ČTENÁŘI (2)
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice
Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Kvík / Až si zase příště dáte klobásku
DALŠÍ Z RUBRIKY
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet
Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko
Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Lepší zůstat vně / Berlinale 2018
Berlinale: Z českých filmů nejvíc zaujal dokument Až přijde válka
Berlinale: Politika zatím ustupuje hvězdám z červeného koberce
Zabijácké zvíře na lovu / Safari
Feťácký nihilismus pro starší a pokročilé / T2 Trainspotting
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #106, srpen 2016
Z obsahu tištěného čísla:
Kateřina Karhánková / Animátorský nový druh (Eliška Děcká, český talent)
Spojené státy lásky / Agonická společnost osamělosti (Pavel Sladký, zoom)
Realita / Nevyzpytatelný mechanismus světa (Ivo Michalík, kritika)
Hledá se Dory / Splněné zadání a ani o šupinu navíc (Daniel Řehák, kritika)
Alex van Warmerdam / Vedlejší příznaky (Jakub Felcman, rozhovor)
Polygraph (Anna Krejčířová, web)