Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Síla boxovat, síla prohrávat / Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho
zoom / Pavel Sladký / 24. 4. 2017
Kuosmanen si vybral epizodu ze života finského boxera Olliho Mäkiho, který v roce 1962 vyzval na souboj úřadujícího amerického mistra světa v pérové váze Daveyho Moora. V tu samou dobu potkal tento sportovec, pocházející ze skromných dělnických poměrů malého městečka Kokkola (odkud jsou režisér i představitel hlavní role), svoji budoucí manželku Raiju. Olli se připravuje na zápas a zároveň začíná rozeznávat, co je pro něj jádrem štěstí a co by bylo zdrojem skutečného zklamání. Kuosmanen boxera spolu s hlavním hercem Jarkko Lahtim a kameramanem JP Passim vykresluje jako malého, mírně nahrbeného, skromného člověka bez velkohubých testosteronových prohlášení, který vypadá navíc citelně starší, než bychom od boxera na vrcholu kariéry očekávali.
Od dynamiky postavy jako „muže na špatném místě“, tzn. boxera s „neboxerskou náturou“, se pozornost přesouvá k širší dynamice společenské – Olli Mäki se při přípravě na zápas ocitá v soukolí sportovního byznysu, ekonomických zájmů a tisku. Média ve filmu reprezentují především tisková konference a filmový štáb, doprovázející (a obtěžující) finského reprezentanta inscenovanými, rádoby dokumentárními požadavky. Olliho průvodcem při vstupu do světa velkého sportu je promotér a bývalý kolega Elis (Eero Milonoff), který macho stereotyp boxera po fyzické i verbální stránce naplňuje mnohem lépe. I Elis je ale svíraný existenčními obtížemi, které chce právě uspořádáním prvního mistrovského mače ve Finsku řešit. V jeho postavě se tak koncentruje otázka, do jaké míry jeho chování vychází účelově vstříc podmínkám a do jaké míry je mu vlastní. Raija potom zůstává figurou vedlejší, ale Kuosmanen ji vykresluje jako skutečnou (rovnocennou) partnerku, nespadá do stereotypů domácí puťka, ani žena, která zničí slibnou kariéru sportovce.
Film o prohře jednoho klíčového zápasu se stává neokázalou oslavou pozitivních vlastností, skromnosti a uměřenosti, ke které se přimyká i formálně. Kuosmanen zvolil černobílý 16mm film používaný pro filmové týdeníky a zpravodajství v 60. a 70. letech nejen kvůli dobovosti, ale také jeho kvalitám – černobílým zrnem redukoval kontrasty barev a boje (kterého je ve filmu poskrovnu, sportovní napětí a emoce vykresluje Kuosmanen lakonicky), a dosáhl dojmu spontánního pohybu kolem postav a celkové intimity.
Kromě toho je film úvahou o povaze úspěchu a obětí, které k němu vedou. Režisér líčí 60. léta s prostými tréninkovými metodami a staví je do (nevyřčeného) kontrastu se současností, ve které je profesionální sport čím dál víc skvělým příkladem obecné super-specializace, kompetitivnosti a kultu vítězství a úspěchu, kterému se – jak padá v každém druhém rozhovoru se sportovci – podřizuje vše. Zároveň se ale Kuosmanen vzpírá pasti nostalgie. Pokud by diváci byli v pokušení film brát jako pohled do časů, kdy sport (anebo svět) ještě nebyl zkažený, budou těžko interpretovat scény se sponzory, obsahujícími i politické narážky.
Nenápadným, ale zásadním – a ve své intimnosti dojemným – momentem je detail ze závěru, ve kterém se zády ke kameře vedle herců v rolích Olliho a Raiji objeví samotný pár, který je předobrazem příběhu. Sny se naplňují. V jádru pozitivní film se pokouší redefinovat zobrazování některých zásadních témat, jako je například spojení sportu a síly. Vykresluje tak sílu ne jako sílu fyzickou, ale jako sílu rozhodnout se, co je v životě důležité.
Přečteno 4412x
Článek vyšel v časopise Cinepur #107, říjen 2016.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY zoom
Závratě spřízněnosti a touhy / Podezřelá
Víc než westernová revize / First Cow
Vzácné, křehké a hořké životy / Sbohem, synu
Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu
Srdce bijící zeleně / Tvar vody
Síla boxovat, síla prohrávat / Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho
Olivier Assayas vs. Cristian Mungiu / Francouzská hladkost vs. rumunská tíha
DALŠÍ Z RUBRIKY
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet
Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko
Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Trojúhelník smutku / Škodolibá plavba společenskými hierarchiemi
Komická společnost bez strojvedoucího / Mimořádná událost
Bruno Dumont / Překračovat realitu
Smolný pich, duch doby a festivalové diváctví / Pandemické Berlinale
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #107, říjen 2016
Z obsahu tištěného čísla:
Čekání na deadline / Krásná smrt Ludvíka XIV. (Matěj Nytra, téma)
Lily Lane / Matní běsi (Lucie Česálková, kritika)
Vlk z Královských Vinohrad / O Němcovi a hostech (Antonín Tesař, kritika)
Úvod (Lukáš Skupa, téma)
Je to jen konec světa / Stylizovaná apoteóza citů (Janis Prášil, kritika)
Dva režimy časovosti / Živé obrazy v raném díle Wernera Schroetera (Jiří Anger, téma)