Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Kostěný tomahawk

Kostěný tomahawk

mimo kino / Anna Krejčířová / 1. 6. 2017

O filmu Kostěný tomahawk kolují už od jeho uvedení na podzim minulého roku zvěsti, že je to kultovní dílo, jež ve spojení s hororem posouvá hranice westernového žánru dál než ve stejnou dobu uvedení Revenant (Alejandro González Iñárritu, 2015) či Osm hrozných (Quentin Tarantino, 2015). V českém prostředí potvrdilo reputaci brutálního kanibalistického hororu na divokém západě jeho uvedení v sekci půlnočních projekcí na karlovarském festivalu. Na debutový snímek s rozpočtem pouhým dvou milionu dolarů jde rozhodně o působivé ohlasy, byť se soustředí jen na čtvrtinu z celkové stopáže, kdy se dostáváme do kontaktu s indiány z doby kamenné. Spisovatel, hudebník, scénárista a kameraman S. Craig Zahler totiž natočil svou prvotinu jako obludný archetypální western, přičemž tam, kde nestačí zveličení, si z části vypomáhá monstrozitou mimo lidské pokolení, primárně spojovanou právě s hororem.

Do osady Bright Hope na pomezí pustiny a moderní civilizace přichází pobuda, který útok bezejmenného kmene přežil, zároveň však útočníky vedl po své stopě. Následující den se ztratí několik obyvatel města a po pozvolném úvodu představujícím vztahy mezi jednotlivými postavami se přihlásí nesourodá skupina dobrovolníků s chatrným plánem na záchranu. Čtveřice sestává z dobře známých westernových archetypů: zkušený honák, jemuž unesli manželku, tvrdohlavý avšak spravedlivý šerif, švihácký zabiják indiánů a věrný, třebaže trochu zmatený postarší zástupce šerifa. Všichni se mise účastní s podivnou umíněností a doslovným chápáním svých morálních povinností, které zcela zaslepují fakt, že jde o zoufalý sebevražedný pokus. Skoro jako by smířeně přijali, že jsou jen postavami ve stokrát opakovaném příběhu. S jeho odvíjením se ale jejich charaktery neukazují jen jako ploché figury a vznikající kontrast ještě více upozorňuje na zkostnatělé principy žánru z dob Stopařů (John Ford, 1956). Ve stejném duchu se odhaluje i klasické nazírání domorodých obyvatel jako nestvůrných primitivů, s nimiž není možné uzavřít mír – a to přesto, že veškeré informace o útočnících skupina získala právě od sečtělého indiána z města, jenž je už od počátku upozorňuje na nesmyslnost celého konání. Podobně schizofrenní postavou je i unesená manželka, reprezentující ženu v nesnázích i chladně uvažující lékařku, která si na heroickou spásu za každou cenu zrovna nepotrpí. Rozpadá se ostatně i původní idea o civilizovaném člověku s vyšší morálkou, když frustrovaní hrdinové popraví náhodné tuláky.

V protikladu k typické westernové zápletce a jejím hrdinům stojí strohý styl vyprávění. Chybí majestátní scenérie, pečlivě komponované přestřelky a téměř i hudba. Události se v tichosti a bez větších okolků zkrátka stanou. Což platí o brutálním násilí i o trýznivé cestě přes pustinu, která silně připomíná jiný dekonstruktivní western, Zkratku v Oregonu (2010) od Kelly Reichardt. V obou snímcích zažene skupinu do záhuby až nepochopitelná tvrdohlavost, s jakou musí vůdčí postavy dotáhnout záležitosti do konce, a jejich trýzeň se stupňuje náhodnými, fatálními maličkostmi. U Tomahawku se vnímání soustředí na honáka O’Dwyera s hlubokou ránou na noze, kdy mu při každém neopatrném našlápnutí hrozí amputace či smrt a samotná chůze představuje agonii. Na rozdíl od Zkratky zakončuje Zahler svůj minimalistický western očistným vyvrcholením. Působivé finále však stáčí zařazení filmu k hororu, přestože v principu jde jen o ozvláštňující prvek ke klasickému narativu.

Kostěný tomahawk (Bone Tomahawk) (USA, 2015) 133 min.
Režie a scénář: S. Craig Zahler
Kamera: Benji Bakshi
Hudba: Jeff Herriott a S. Craig Zahler
Hrají: Kurt Russell, Patrick Wilson, Matthew Fox, Richard Jenkins, Lili Simmons, Evan Jonigkeit a David Arquette
Stopáž: 133 minut
Distribuce: Magic Box (na DVD a Blu-ray od 28. 9. 2016)
Zvuk: Dolby Digital 5.1 česky
DTS-HD Master Audio 5.1 anglicky
Titulky: české
Obraz: 16:9, 2.40:1

Přečteno 3588x

Článek vyšel v časopise Cinepur #107, říjen 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #136

#136

srpen 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY mimo kino

#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead

Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím

Syndrom vyhoření státu / Colectiv

Blok 99 / Za zvuků krve

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Star Trek: Do neznáma

Neutečeš


DALŠÍ Z RUBRIKY

Hlediště jsou ti druzí / Annette

Editorial 136

Z venkovského učitele filmařem / Dmitrij Davydov a nová jakutská kinematografie

Elektrikáři i mluvící psi / Povedená „pětiletka“ lotyšské animace

Gruzínská nová vlna / Film jako společenská terapie

Vlastenectví za časů Putina / Filmy Kirilla Serebrennikova

Na rozcestí / Vzlety a pády současného ukrajinského filmu

Úvod k tématu: Postsovětské kino


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Takový normální seriál / Lajna

Blok 99 / Za zvuků krve

Útočiště pro outsidery / Strážci Galaxie Vol. 2

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně


RUBRIKY

anketa (28) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (110) / fenomén (81) / festival (99) / flashback (10) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (7) / kauza (33) / kniha (127) / kritika (1021) / mimo kino (185) / novinka (798) / pojem (36) / portrét (45) / profil (93) / reflexe (25) / report (123) / rozhovor (173) / scénář (4) / soundtrack (80) / téma (981) / televize (121) / událost týdne (276) / videohra (76) / web (43) / zoom (169)

Cinepur #107 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #107, říjen 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Rozhovor s Kentem Jonesem / Cinefilie není speciální reflexe filmu a světa (Anna Kopecká, Jakub Felcman, rozhovor)

MFF Locarno / Ten druhý festival (Jakub Felcman, report)

Rotten Tomatoes: kdo hází shnilá rajčata? (Anna Krejčířová, web)

Dva režimy časovosti / Živé obrazy v raném díle Wernera Schroetera (Jiří Anger, téma)

Chrlení rotaček, chrčení zdviží / Rytmus, tempo a přestávka jako atributy národního stylu (Jaromír Blažejovský, téma)

Editorial 107 (Antonín Tesař, editorial)

+ více...