Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Jak přežít sezonu cen

Jak přežít sezonu cen

editorial / Jindřiška Bláhová / 14. 2. 2017

Kinematografie se, obrazně řečeno, stále zrychluje. Můžeme vidět víc filmů, než na kolik si kdy dokážeme najít čas. Neexistují žádné hranice nebo větší překážky kulturní, geografické nebo technické dostupnosti. S digitalizací nabobtnala podstatně tuzemská kino-distribuce, ale zároveň se do ní nedostane ani zdaleka vše pozoruhodné, co ve světovém filmu vzniká. Aby vám nic podstatného neuniklo, přináší Cinepur v prvním čísle nového roku každoročně anketu, v níž kritici, publicisté či dramaturgové uvádějí svůj loňský Top 10. Upozorňujeme tak často na díla, která z různých důvodů z produkce vyčnívají a stojí za pozornost, přestože se jim jí třeba nedostalo – ať už proto, že si jich nevšimli distributoři, nebo proto, že vznikla v okrajovějších částech kinematografie, co do geografického prostoru, či formy.

Co kritik, to jiný názor i měřítka, a často i názor protichůdný nebo nečekaný. V letošním výběru se tak ocitly třeba Smrt Ludvíka XIV. Alberta Serry a animovaný snímek od studia Disney Zootropolis: Město zvířat , dokument Ondřeje Vavrečky De Potentia Dei o věcech, o nichž nelze mluvit, vedle monstrózní německé Noční můry. Je v konečném součtu preferencí nejlepší Toni Erdmann (zoom jsme přinesli v minulém čísle), Osm hrozných, Sieranevada, Elle nebo Zkouška dospělosti? Odpověď najdete na straně 8.

V anketě o nejlepší filmy roku 2016 padlo i několikrát jméno animátora Jana Sasky a jeho pětiminutové grotesky beze slov, ale s hodně lahváči a krve, Happy End. Profil režiséra, kterému letos jen o kousek unikla užší nominace na Oscara, najdete těsně před kritikami. Happy End vznikl na FAMU a o tom, jestli školu čekají nějaké budoucí šťastné konce, se v poslední době rozvířila celkem intenzivní debata. Přispěl do ní i Vít Janeček se svou rozsáhlou analýzou situace na FAMU, kterou jsme otiskli na dvě pokračování loni. Nyní přinášíme reakci současného děkana FAMU Zdeňka Holého. Jak vnímá kritický text svého kolegy z filmové školy, si můžete přečíst na s. 7. Ponor do dvou odlišných a svébytně poetických režisérských vizí pak nabízí rozhovor s brazilským režisérem Gabrielem Mascarem a rozsáhlý portrét experimentátora Billa Morrisona.

Jinak právě vstupujeme opět do sezony cen. Zlaté glóby i Ceny české filmové kritiky máme za sebou. Čekají nás Oscary, pak Český lev, jehož nominace a naopak nenominace svědčí o postupující paralýze hlasujících i celé ceremonie. Mezitím Berlinale jako první z velkých festivalů, který s největší pravděpodobností naservíruje první várku filmů, o nichž za rok uslyšíme v anketách. Zachovejte klid. Všechny ceny jsou do velké míry hlavně hra. Největší filmové poklady se nezřídka objevují zcela jinde. Takže se nebojte vlastních žebříčků, neovlivněných ničím jiným než vlastním názorem a vnímavostí.

Přečteno 2084x

Článek vyšel v časopise Cinepur #109, únor 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #127

#127

únor 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 126 / Netflix

Editorial 125: Rumunská nová vlna

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál

Editorial 122: Underground

Editorial 121: Autor ve 21. století

Editorial 120: Muž ve filmu

Editorial 119: FAMU


DALŠÍ Z RUBRIKY

Martin McDonagh připravuje film o jednom pokaženém přátelství

Zmutovaná soap opera / Mutazione

Marhoul chystá anglickojazyčný film o senátorovi McCarthym

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru

Moje filmy jsou pro mě dokumenty / Masterclass s Davidem Cronenbergem

Od převratu k sametové totalitě / Revoluce 1989 v dokumentárním filmu

Jan Němec / Histoire(s) du cinéma Jana Němce

Zeitgeist podle Ireny Pavláskové


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 126 / Netflix

Editorial 125: Rumunská nová vlna

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál


RUBRIKY

anketa (25) / český film (92) / český talent (34) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / distribuce (1) / dvd (121) / editorial (101) / fenomén (73) / festival (89) / flashback (1) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (120) / komiks (10) / kritika (832) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (754) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (113) / rozhovor (165) / scénář (4) / soundtrack (48) / téma (919) / televize (107) / tisková zpráva (1) / událost týdne (251) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (65) / web (42) / zoom (160)

Cinepur #109 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #109, únor 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Frankofonie / Cesty umění (Tomáš Gruntorád, kritika)

Pro stálost nestálosti, jí navzdory a pro radost / K tvorbě Billa Morrisona (Martin Kubina, portrét)

Zase jednou zpívat a tančit… / Současnost amerických filmových muzikálů (Lukáš Skupa, téma)

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali? (Matěj Nytra, web)

Rozpolceně o válce / Battlefield 1 (Jan Švelch, videohra)

Souhry hudebních a filmových variací / Tvorba skladatele Michaela Nymana (Janis Prášil, téma)

+ více...