Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Mnichovská krize věčně živá / Mnichovské trauma ve filmu

fenomén / Jaroslav Pinkas / 6. 4. 2017

Mnichovská dohoda, odstoupení pohraničí a krach první republiky patří bezesporu k „trvalkám“ české kulturní paměti. Každý ví, co se stalo. 29. září 1938 uzavřely Anglie, Francie, Itálie a Německo dohodu o tom, že české pohraničí bude odstoupeno nacistickému Německu. Jednali o nás bez nás. Byli jsem zrazeni. Zůstali jsme sami. Mnichovské trauma nás provází téměř osmdesát let. Nechci opakovat staré písničky o „přeražené páteři“, které se staly oblíbenými odrhovačkami moralistů všeho druhu a sloužily tu k bičování „čecháčků“, tu k omluvě kolaborantského jednání. Toto trauma je (jako ostatně každé jiné) především kulturní konstrukcí, která se často používá k čistě mocenským účelům. Nechci se ani dotýkat oblíbené hry na „charakterologii“ národa (My Češi jsme srabi, Poláci jsou chlapíci atd.). To všechno je stará veteš.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #110

Článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Svastiky, sex a násilí / Italské nacisploatace (Jiří Blažek, téma) • Google Earth a fotogeničnost špíny / Lion (Ivo Michalík, kritika) • Ženy bez vlastností / Bába z ledu (Kamila Dolotina, kritika) • O čistotě duše & kvalitě masa / Berlinale 2017 (Aleš Stuchlý, report) • Editorial 110 - Filmová paralýza (Jindřiška Bláhová, editorial) • Člověk bestie / Rozpolcený (Janis Prášil, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #130

#130

srpen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let

Giallo / Italský filmový hybrid


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Kniha o Pavlovi a Daně

Ondřej Šálek / Pochopení za každou cenu

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Mezi žánry, přístupy a autory / Neviditelná legenda Corey Yuen

Falešní hráči hongkongské komedie / Filmy bratrů Huiových

Hongkongská nová vlna / Jak televize reformovala kinematografii

Úvod k tématu: Kinematografie Hongkongu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace


RUBRIKY

anketa (25) / český film (97) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (104) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (4) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (1) / kauza (33) / kniha (123) / kritika (969) / mimo kino (162) / nekrolog (1) / novinka (774) / objev (2) / pojem (36) / portrét (16) / profil (110) / reflexe (25) / report (115) / rozhovor (167) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (939) / televize (110) / událost týdne (259) / videohra (68) / web (42) / zoom (163)