Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Mnichovská krize věčně živá / Mnichovské trauma ve filmu

fenomén / Jaroslav Pinkas / 6. 4. 2017

Mnichovská dohoda, odstoupení pohraničí a krach první republiky patří bezesporu k „trvalkám“ české kulturní paměti. Každý ví, co se stalo. 29. září 1938 uzavřely Anglie, Francie, Itálie a Německo dohodu o tom, že české pohraničí bude odstoupeno nacistickému Německu. Jednali o nás bez nás. Byli jsem zrazeni. Zůstali jsme sami. Mnichovské trauma nás provází téměř osmdesát let. Nechci opakovat staré písničky o „přeražené páteři“, které se staly oblíbenými odrhovačkami moralistů všeho druhu a sloužily tu k bičování „čecháčků“, tu k omluvě kolaborantského jednání. Toto trauma je (jako ostatně každé jiné) především kulturní konstrukcí, která se často používá k čistě mocenským účelům. Nechci se ani dotýkat oblíbené hry na „charakterologii“ národa (My Češi jsme srabi, Poláci jsou chlapíci atd.). To všechno je stará veteš.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #110

Článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Scorseseho zabřednutí do křesťanské bažiny / Mlčení (Antonín Tesař, kritika) • Google Earth a fotogeničnost špíny / Lion (Ivo Michalík, kritika) • Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie (Lukáš Skupa, téma) • Spánek rozumu plodí příšery / Reakce na text děkana FAMU (Vít Janeček, glosa) • Osamělá pouť perverzním rájem / Stát pevně (Tomáš Stejskal, kritika) • Poezie jako obraz / Poetry-filmy Jaromíra Typlta (Janis Prášil, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #133

#133

únor 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let

Giallo / Italský filmový hybrid


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

David Fincher chystá film podle komiksové série The Killer

Režisér, který dává největší tuzéry / Nechte je všechny mluvit

Třeba nakonec narostou křídla / Rok 2020 v kinematografii

Úvod k tématu: David Fincher

Nejlepší filmy roku 2020

Editorial 133: David Fincher

Mank / „Kdo je tady opičák?“


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace


RUBRIKY

anketa (27) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (107) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (7) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (4) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (996) / mimo kino (165) / nekrolog (1) / novinka (792) / objev (2) / pojem (36) / portrét (19) / profil (113) / reflexe (25) / report (120) / rozhovor (170) / scénář (4) / soundtrack (53) / téma (960) / televize (114) / událost týdne (267) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)