Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Pixar v kostce

Pixar v kostce

web / Veronika Hanáková / 10. 7. 2017

Detailní svět oživlých hraček na cestě domů v Příběhu hraček (1992), lesk kapoty v Autech (2006), nezkrotná hříva Rebelky (2012) nebo svítící postava Radosti ve snímku V hlavě (2015). Propojení počítačové technologie s uměním se stalo definující charakteristikou studia animovaného filmu Pixar. Řečeno přesněji – animované pixarovské světy existují díky propojení konceptů z vědy, technologie, inženýrství, umění a matematiky. A právě kolem nich je poskládána série kurzů Pixar in a Box (PIAB) pro vzdělávací web Khan Academy.org. Khan Academy funguje v rámci tzv. massive open online courses (MOOC), tedy otevřených vzdělávacích přednášek pro neomezený počet studentů. V tomto případě určených především středoškolákům. První série vznikla v roce 2015 a studenti díky ní mohli známé (a často abstraktní) pojmy, většinou z hodin matematiky, uvidět jako síly skrývající se za filmem, nikoli jako zkamenělé vzorce na papíře. Aktuální třetí série se zaměřuje na tvorbu.

Jednotlivé série jsou rozdělené do podkapitol – renderování, práce s prostorem, binomický koeficient, modelování postav, pohyb, paraboly, animace, efekty, práce s barvou, virtuální kamera, vyprávění příběhu –, které představují procesy vedoucí k vytvoření výsledného animovaného snímku. Tematické kapitoly z první a druhé série byly složeny z krátkých videí, v nichž odborník z praxe odhaloval a vysvětloval metodou „abstraktní pojem na konkrétním případu“ technický aspekt za uměleckou stránkou filmu.

První část PIAB tak byla exkurzí do vědeckých konceptů a technické řemeslné části. Diváci se učili zaměřovat pozornost na jemné nuance ve změně zobrazení na plátně. Vzdělávací série sice rozbíjí část iluze o tvorbě animovaného filmu, ale zároveň umožnila laikům vidět animovanou tvorbu jinak. Odhalení řemeslné a teoretické podstaty vede k jinému diváckému zážitku. Každý film, byť jde třeba o pokračování se známými postavami a mdlou narativní výstavbou, se následně v očích poučeného diváka mohl stát jedinečnou podívanou.

Aktuální řada opouští technologii a věnuje se příběhu. Videa se posouvají od vysvětlení pojmu či problému k vyprávění o tvůrčím procesu jako takovém. Jednotliví „story artists“ mluví o své zkušenosti s vymýšlením, tvorbou, doladěním příběhu. Odhalují své tipy, inspirace, taktiky. Krátká videa zatím ale nesdělují víc než jen známé poučky „vyprávěj, o čem umíš“ nebo „překážky vytváří uvěřitelné postavy“, jakkoli jsou vztažené ke konkrétní praxi studia. O to tady totiž nakonec jde především. Pixar v kostce totiž upevňuje hlavně identitu studia jako firmy s hravou firemní kulturou.

Série Pixar in a Box je tak výsledkem trendu v rámci MOOC. Na vzdělávacích platformách je možné čím dál tím častěji najít kurzy nejen od nezávislých organizací a univerzit, ale i od podniků – jinak řečeno potenciálních zaměstnavatelů, kteří skrze výukové série prezentují vedle nových dovedností zejména sami sebe.

Přečteno 768x

Článek vyšel v časopise Cinepur #111, červen 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #113

#113

říjen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Movieurope.com

Netflix: globální, nikoliv český

The Travel Film Archive

Voyo.cz: ztraceno v seznamu


DALŠÍ Z RUBRIKY

Srdce bijící zeleně / Tvar vody

Polanski se vrací do Krakova. Natočí film o svém dětství

Nicolas W. Refn spustí online platformu s filmy, hudbou a texty

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje

Abrakadabra! Olomoucký festival PAF láká na první jména

Editorial 113: Werner Herzog

Od Nezlomného po Sůl a oheň / Filmy se stále starší pamětí

Transcendentální zážitky reality / Dokumentární tvorba Wernera Herzoga


RUBRIKY

anketa (22) / český film (68) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (119) / editorial (87) / fenomén (67) / festival (54) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (109) / komiks (10) / kritika (703) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (597) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (94) / rozhovor (150) / scénář (4) / soundtrack (34) / téma (831) / televize (83) / tisková zpráva (1) / událost týdne (188) / video (2) / videoart (16) / videohra (51) / web (39) / zoom (148)

Cinepur #111 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #111, červen 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Počátek obrození Uber festivalu / 70. MFF v Cannes 2017 (Jakub Felcman, report)

Nostalgický pokrok v mezích formátu / Česko v éře globální televize (Lucie Česálková, téma)

Nic si nevymezovat / Matyáš Trnka (Kamila Boháčková, profil)

Staronové i nové cesty animace / Anifilm 2017 (Kamila Boháčková, report)

…a pátá loď je fantazie / Pátá loď (Šárka Gmiterková, kritika)

Pixar v kostce (Veronika Hanáková, web)

+ více...