Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Pixar v kostce
web / Veronika Hanáková / 10. 7. 2017
Jednotlivé série jsou rozdělené do podkapitol – renderování, práce s prostorem, binomický koeficient, modelování postav, pohyb, paraboly, animace, efekty, práce s barvou, virtuální kamera, vyprávění příběhu –, které představují procesy vedoucí k vytvoření výsledného animovaného snímku. Tematické kapitoly z první a druhé série byly složeny z krátkých videí, v nichž odborník z praxe odhaloval a vysvětloval metodou „abstraktní pojem na konkrétním případu“ technický aspekt za uměleckou stránkou filmu.
První část PIAB tak byla exkurzí do vědeckých konceptů a technické řemeslné části. Diváci se učili zaměřovat pozornost na jemné nuance ve změně zobrazení na plátně. Vzdělávací série sice rozbíjí část iluze o tvorbě animovaného filmu, ale zároveň umožnila laikům vidět animovanou tvorbu jinak. Odhalení řemeslné a teoretické podstaty vede k jinému diváckému zážitku. Každý film, byť jde třeba o pokračování se známými postavami a mdlou narativní výstavbou, se následně v očích poučeného diváka mohl stát jedinečnou podívanou.
Aktuální řada opouští technologii a věnuje se příběhu. Videa se posouvají od vysvětlení pojmu či problému k vyprávění o tvůrčím procesu jako takovém. Jednotliví „story artists“ mluví o své zkušenosti s vymýšlením, tvorbou, doladěním příběhu. Odhalují své tipy, inspirace, taktiky. Krátká videa zatím ale nesdělují víc než jen známé poučky „vyprávěj, o čem umíš“ nebo „překážky vytváří uvěřitelné postavy“, jakkoli jsou vztažené ke konkrétní praxi studia. O to tady totiž nakonec jde především. Pixar v kostce totiž upevňuje hlavně identitu studia jako firmy s hravou firemní kulturou.
Série Pixar in a Box je tak výsledkem trendu v rámci MOOC. Na vzdělávacích platformách je možné čím dál tím častěji najít kurzy nejen od nezávislých organizací a univerzit, ale i od podniků – jinak řečeno potenciálních zaměstnavatelů, kteří skrze výukové série prezentují vedle nových dovedností zejména sami sebe.
Přečteno 4311x
Článek vyšel v časopise Cinepur #111, červen 2017.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY web
DALŠÍ Z RUBRIKY
Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman
Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima
Blondýnka / Páni mají raději oběti
R.N.M. / Člověk člověku medvědem
Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let
RUBRIKY
anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #111, červen 2017
Z obsahu tištěného čísla:
Obrátit se k divákům zády / Rozhovor s Chou Siao-sienem (Jindřiška Bláhová, rozhovor)
Nikdo není bez viny / Zkouška dospělosti (Tomáš Stejskal, kritika)
True crime / Nejen televizní fenomén (Milan Kruml, téma)
Nostalgický pokrok v mezích formátu / Česko v éře globální televize (Lucie Česálková, téma)
Polák Andrzej Wajda / Vzdorná gesta poražených hrdinů (Stanislava Přádná, portrét)
Staronové i nové cesty animace / Anifilm 2017 (Kamila Boháčková, report)