Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Pixar v kostce
web / Veronika Hanáková / 10. 7. 2017
Jednotlivé série jsou rozdělené do podkapitol – renderování, práce s prostorem, binomický koeficient, modelování postav, pohyb, paraboly, animace, efekty, práce s barvou, virtuální kamera, vyprávění příběhu –, které představují procesy vedoucí k vytvoření výsledného animovaného snímku. Tematické kapitoly z první a druhé série byly složeny z krátkých videí, v nichž odborník z praxe odhaloval a vysvětloval metodou „abstraktní pojem na konkrétním případu“ technický aspekt za uměleckou stránkou filmu.
První část PIAB tak byla exkurzí do vědeckých konceptů a technické řemeslné části. Diváci se učili zaměřovat pozornost na jemné nuance ve změně zobrazení na plátně. Vzdělávací série sice rozbíjí část iluze o tvorbě animovaného filmu, ale zároveň umožnila laikům vidět animovanou tvorbu jinak. Odhalení řemeslné a teoretické podstaty vede k jinému diváckému zážitku. Každý film, byť jde třeba o pokračování se známými postavami a mdlou narativní výstavbou, se následně v očích poučeného diváka mohl stát jedinečnou podívanou.
Aktuální řada opouští technologii a věnuje se příběhu. Videa se posouvají od vysvětlení pojmu či problému k vyprávění o tvůrčím procesu jako takovém. Jednotliví „story artists“ mluví o své zkušenosti s vymýšlením, tvorbou, doladěním příběhu. Odhalují své tipy, inspirace, taktiky. Krátká videa zatím ale nesdělují víc než jen známé poučky „vyprávěj, o čem umíš“ nebo „překážky vytváří uvěřitelné postavy“, jakkoli jsou vztažené ke konkrétní praxi studia. O to tady totiž nakonec jde především. Pixar v kostce totiž upevňuje hlavně identitu studia jako firmy s hravou firemní kulturou.
Série Pixar in a Box je tak výsledkem trendu v rámci MOOC. Na vzdělávacích platformách je možné čím dál tím častěji najít kurzy nejen od nezávislých organizací a univerzit, ale i od podniků – jinak řečeno potenciálních zaměstnavatelů, kteří skrze výukové série prezentují vedle nových dovedností zejména sami sebe.
Přečteno 2911x
Článek vyšel v časopise Cinepur #111, červen 2017.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY web
Takový normální seriál / Lajna
Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?
DALŠÍ Z RUBRIKY
Systematický film o boji se systémem / Chicagský tribunál
Darren Aronofsky natočí film o přejídajícím se tlouštíkovi
Existenciální pijáctví / Chlast
Od eschatologie k entropii / Last and First Men
#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead
RUBRIKY
anketa (25) / český film (104) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (106) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (6) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (3) / kauza (33) / kniha (125) / kritika (990) / mimo kino (164) / nekrolog (1) / novinka (790) / objev (2) / pojem (36) / portrét (18) / profil (112) / reflexe (25) / report (119) / rozhovor (169) / scénář (4) / soundtrack (52) / téma (953) / televize (113) / událost týdne (267) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #111, červen 2017
Z obsahu tištěného čísla:
Polák Andrzej Wajda / Vzdorná gesta poražených hrdinů (Stanislava Přádná, portrét)
Ghost in the Shell / Chybí překvapení i odvaha (Jiří Špičák, soundtrack)
Indiáni, marxismus a italský western / Vinnetou pro 21. století (Jan Švábenický, fenomén)
…a pátá loď je fantazie / Pátá loď (Šárka Gmiterková, kritika)
Máme tlakovú níž / Richard Müller: Nepoznaný (Lucie Česálková, kritika)
Bohéma / Fikce a realita v televizním seriálu (Jaroslav Pinkas, téma)