Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Tiché komety Anny Kryvenko

profil / český film / Kamila Boháčková / 8. 8. 2017

Vizuální umělkyně Anna Kryvenko, pocházející z Ukrajiny, ale žijící a studující dlouhodobě v Praze (Centrum audiovizuálních studií FAMU), představila na letošním karlovarském festivalu v rámci industry programu svůj chystaný neobvyklý experimentální archivní dokument Můj neznámý vojín. Kryvenko v něm rozkrývá téma srpnové okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy, jejíž padesátileté výročí si připomeneme v příštím roce (kdy má být film dokončen). Kryvenko však přistupuje k tématu z ryze osobní perspektivy, totiž prostřednictvím osudu svého prastrýce, který byl poslán do Československa jako vojín Sovětské armády a po návratu do vlasti pod tíhou viny spáchal sebevraždu. Umělkyně skládá svůj celovečerní debut převážně z archivních záběrů, přičemž známé události zkoumá z nezvyklého úhlu pohledu: z pohledu okupanta. „Můj film není o nějaké obecné spravedlnosti či pravdě, ale o tom, jak se z člověka stane okupant, aniž by sám chtěl… Jeho příběh může být příběhem jakéhokoli vojáka ze srpna 1968 v tehdejším Československu,“ přibližuje Kryvenko.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #112

Článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Tiché komety Anny Kryvenko (Kamila Boháčková, profil) • Čechy a Morava, krásná zem audiovize / Výtvarníci a divadelníci jako z filmu (Matěj Nytra, téma) • Tak trochu roadmovie / Skokan (Lucie Česálková, kritika) • Poetizace krutosti / Sibiřský deník (Janis Prášil, kritika) • Všude kolem nás svět, a my uprostřed něho slepí / Happy End podle Michaela Hanekeho (Dominika Prejdová, zoom) • Ruben Östlund / Čas vyznačit svůj vlastní čtverec (Vít Schmarc, portrét) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #117

#117

červen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Nanni Moretti: filmař, který se pokusil rekonstruovat levici

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého

Hayao Miyazaki: Oči nezastíněné nenávistí


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Opékání špekáčků s Vladem / Mečiar

Východ-Západ / Švéd v žigulíku

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Nadechnout se k dospělosti / Nic jako dřív

Vladimír Turner / Vagantem v telekomunikačním věku

Rizika pod povrchem / Rok 2017 v české filmové distribuci 2

Blaník, prezident všech a nikoho / Prezident Blaník

Destilace materiálu / Jindřich Andrš


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Být dobrovolným OUTsiderem / OUT

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků

Staronové i nové cesty animace / Anifilm 2017

Lukáš Kokeš / S realitou je to velmi nejisté


RUBRIKY

anketa (23) / český film (75) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (91) / fenomén (69) / festival (69) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (740) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (670) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (99) / reflexe (24) / report (99) / rozhovor (155) / scénář (4) / soundtrack (38) / téma (854) / televize (91) / tisková zpráva (1) / událost týdne (210) / video (2) / videoart (16) / videohra (55) / web (42) / zoom (151)