Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Hádej, kdo se bude bát na večeři / Uteč
kritika / Šárka Gmiterková / 21. 9. 2017
Na podobné směsi palčivě prožívaného problému, přepsaného do pokleslé formy a odlehčeného řadou komických scén, stojí rovněž nejnovější žánrový hit Uteč. Nízkorozpočtový snímek, který od ledna vystoupal na pozici jednoho z nejvýdělečnějších filmů roku, totiž ťal do živého hned na několika rovinách. Na jednu stranu zřetelně těží z nárůstu sebevědomých, v afroamerické každodenní i historické zkušenosti zakotvených titulů posledních zhruba pěti let – od 12 let v řetězech přes Creed až po loňský Moonlight. Tato konjunktura rovněž dokazuje, že téma rasy zůstává nadále živoucí a podstatné a v případě adekvátního žánrového uchopení také divácky atraktivní. Na stranu druhou Uteč podvratně tvrdí, že i v postobamovské Americe etnické či sexuální minority stále čelí hrozbě ztráty identity a vynucené bezmoci.
Oba motivy se do filmu vplétají zejména pozvolným vmanipulováním diváka do pozice Chrise, jehož diskomfort tváří v tvář rodině milované Rose přerůstá nejprve ve vtíravou paranoiu a poté v reálné ohrožení. V tomto ohledu funguje lépe první polovina snímku, v níž režisér a scenárista Jordan Peele rozpracovává základní premisu. Mladík odjíždí se svou typickou WASP přítelkyní na víkend k jejím rodičům, kteří sice netuší, že je Chris Afroameričan, ale podle jejích slov naopak tento fakt uvítají. Následujících 24 hodin, než se události zvrhnou do děsivého inferna, zakoušíme pocit mladého černocha, nuceného existovat ve světě mocných, rádoby osvícených liberálů – všechny ty řeči o třetím prezidentském období pro Obamu, o Tigeru Woodsovi, o tmavší pleti jdoucí do módy... Právě z dialogových scén, v nichž privilegovaní běloši zdvořilého mladíka ubíjejí blazeovaně pronášenými nehoráznostmi, čiší skutečná, samotný film přerůstající hrůza. Uteč tudíž dovedně destiluje jak žánrová klišé, tak odpozorované či přímo zažité situace, které diváka nekompromisně vtahují do specifické, rasově podmíněné úzkosti.
Film však obsahuje také komicky odlehčené momenty, ztělesněné zejména v postavě Chrisova kamaráda Roda, které ukazují na Peelovo autorské a herecké zázemí v cyklu Key and Peele. Satirická rovina měla být ve filmu mnohem silněji přítomná, protože debutující režisér původně plánoval obsadit do hlavní role Eddieho Murphyho. Protože známý černošský komik postavě věkově neodpovídal, volba nakonec padla na mladšího Daniela Kaluuyau. Z jeho Chrise tak čiší spíš nesmělá zdvořilost, upomínající na doktora Prentice v podání Sidneyho Poitiera v klasickém filmu Hádej, kdo přijde na večeři, v kombinaci se zranitelnou Miou Farrow v Rosemary má děťátko. Podobně důmyslnou castingovou volbu představuje Allison Williams, nad níž se v její první filmové roli ještě vznáší přízrak Girls, ale tvůrci tohoto efektu vědomě a invenčně využívají při konstrukci postavy Rose.
Film tedy otevřeně artikuluje komplexní pocitové momentum jedné etnické minority ve Spojených státech. Tato výpověď je filtrovaná přes ustálené konvence hororového žánru, včetně dívčím postavám vyhrazeného finálního souboje s monstry. Stejně jako v jejich případě i Chrisem vydobyté příměří stojí na dosti vratkém základě, za nímž je cítit autorova nutkavá inklinace k optimisticky laděnému vyústění. Pro tentokrát – za několik let se možná dočkáme i mnohem pochmurnějších žánrových podobenství.
Uteč (Get Out, USA, 2017, IMDb)
Režie a scénář: Jordan Peele, kamera: Toby Oliver, střih: Gregory Plotkin, hudba: Michael Abels, hrají: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener ad., 103 minut, distribuce: CinemArt (premiéra v ČR 27. 4. 2017).
Uteč (Get Out, USA, 2017, IMDb)
Režie a scénář: Jordan Peele, kamera: Toby Oliver, střih: Gregory Plotkin, hudba: Michael Abels, hrají: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener ad., 103 minut, distribuce: CinemArt (premiéra v ČR 27. 4. 2017).
Přečteno 3332x
Článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
Hodnocení filmu
Uteč
**** CINEPUR (3)
**** ČTENÁŘI (1)
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice
Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Kvík / Až si zase příště dáte klobásku
DALŠÍ Z RUBRIKY
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Australská kriminální historie Justina Kurzela
Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr
Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Making Elvis Cool Again / Elvis
Sex, celebrity a video / Pam & Tommy
West Side Story v troskách / West Side Story
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017
Z obsahu tištěného čísla:
Filmy, které musíte vidět v kině / MFF Karlovy Vary 2017 (Antonín Tesař, report)
Frankensteinovo monstrum / Vetřelec: Covenant (Martin Bubrín, kritika)
Život na narušených základech / Klient (Martin Šrajer, kritika)
Čechy a Morava, krásná zem audiovize / Výtvarníci a divadelníci jako z filmu (Matěj Nytra, téma)
Vlamovat se do jakýchkoli dveří / Poslední rodina (Martin Mišúr, kritika)
Tak trochu roadmovie / Skokan (Lucie Česálková, kritika)