Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vlamovat se do jakýchkoli dveří / Poslední rodina

Vlamovat se do jakýchkoli dveří / Poslední rodina

kritika / Martin Mišúr / 6. 9. 2017

Koncem sedmdesátých let se objevila v polské kinematografii skupina filmů, jež vešly ve známost pod přiléhavým označením kino morálního neklidu. Filmaři v nich stavěli idealistické postavy do politicky ožehavých situací; testovali tím jejich osobní integritu, přičemž jedni se snažili projevit statečnost (a přijmout následky), zatímco druzí sklopili zrak a opustili společensky disharmonické postoje. Nezáviděníhodné dilema probíhalo v unavených kulisách reálně socialistického přežívání, kde talíře působily setrvale nečistě, chodníky prošlapaně, oficiální fráze opotřebovaně či pokrytecky a budoucí vyhlídky přinejmenším rozpačitě. Kino morálního neklidu představovalo rétoricky i stylisticky smělé gesto, neodmyslitelně zatavené do kontextu tehdejších polských událostí. Poslední rodina jej ozvěnovitě připomíná, byť zároveň v mnoha směrech posouvá, až převrací.

Snímek sleduje osudy avantgardního umělce Zdzisława Beksińského a jeho rodiny, zejména psychicky zanedbaného syna Tomka. Dění začíná ve druhé polovině sedmdesátých let a postupně se přesouvá do 21. století, přičemž společenské pohyby zůstávají čímsi mlhavým a vesměs nevysloveným. Film je přeskakuje ve prospěch každodennosti, což osvobozuje od líčení i doslovné interpretace všemožných společenskopolitických zákrut a Beksińského přibližuje rovněž těm, kteří tamní reálie znát nepotřebují. Protagonista řeší téměř výhradně až následky tušených morálně neklidných dilemat, výpustky se tedy dotýkají rovněž jeho dalších možných střetů se státní mocí. Podobný odstup překvapivě probíhá u syna Tomka, který pouští natěšené polské omladině západní vypalovačky Ultravox nebo Yazoo. Přitom není úplně jasné, zda tak po celou dobu činí oficiální, polooficiální či spíše neoficiální cestou. Hlavní postavy navíc většinou ani neopouštějí vlastní byt, takže veškerá dilemata probíhají v osobní rovině a za čtyřmi zdmi.

Debutující režisér Jan P. Matuszyński vylíčil soukromý prostor neobyčejně ukázněně. Stylistická výstavba filmu v jeho podání nevytváří napětí na základě toho, co se stane mezi záběry (tedy střihovými postupy), nýbrž k čemu dochází v rámci velmi dlouhých záběrů. Scénický prostor mívá několik plánů, postavy pravidelně a leckdy neuroticky mění pozice a kameraman musí prokázat značnou šikovnost, aby v malých bytech nestál nikomu v cestě. Jistě, nejedná se o novátorské tvůrčí rozhodnutí, Matuszyński v něm však došel velmi daleko: především scénou pádu letadla, natočenou explozivně na jeden záběr. Neklidné záběry v uzavřeném prostoru odpovídají ožehavému tématu doteků a obecně intimní blízkosti, které se v rodině nedostává. Beksiński umanutě prohlásí, že to nemá ve zvyku a ani to po nikom nevyžaduje, což zásadně ovlivní Tomkův milostný život. Otec si přitom přiblížení dopřává při pořizování domácího videa. Jestliže morálně neklidný protagonista v Kieślowského filmu Amatér záznamem krom jiného angažovaně poukazoval na rozpor mezi kašírovanými obrazy oficiálních struktur a denní realitou, Beksińského vedou osobní pohnutky.

Uvedené téma snímek přibližuje prostou symbolikou dveří, které do záběrů pronikají téměř neustále. Dveře pokojů značí intimní hranice v rámci společného bytu. Jejich neurčitá uzavřenost se vlastně příliš neliší od skutečně zamčených dveří sousedů či bezpečnostně zajištěných pater výtahu. Vše působí neprostupně. A jakmile někdo zkouší otočit klikou či jednoduše onen práh překročit, nejednou vystupuje křečovitě nebo dveře doslova vyráží. Metafora dveří tvoří minimalistickou ilustraci toho, jak si člověk osvojuje základní ideologická schémata. Ideologii přitom chápejme jednoduše a pozitivně coby návod k orientaci v politických a šířeji společenských jevech, bez níž okolní svět nedává smysl. Umožňuje nám se hodnotově identifikovat i – na mnohdy nepovšimnuté úrovni – automatizovaně vykonávat každodenní činnosti: krom jiného si zavázat tkaničky, přejít na zelenou, otočit klikou (na složitější úrovni pak pozdravit nebo pohladit). Kdyby mnohé z toho člověk nečinil automaticky, nýbrž teprve po patřičném rozmyslu, lidský život by se zastavil. Poslední rodina líčí svobodomyslné osvojení vlastních schémat i neschopnost naplnit některá tradiční. A činí tak mimořádně působivě.

Poslední rodina (Ostatnia rodzina, Polsko, 2016, IMDb)
Režie: Jan P. Matuszyński, scénář: Robert Bolesto, kamera: Kacper Fertacz, střih: Przemysław Chruścielewski, hudba: Atanas Valkov, hrají: Andrzej Seweryn, Dawid Ogrodnik, Aleksandra Konieczna, Andrzej Chyra ad., 124 minut, distribuce: Aerofilms (premiéra v ČR 11. 5. 2017).

Poslední rodina (Ostatnia rodzina, Polsko, 2016, IMDb)
Režie: Jan P. Matuszyński, scénář: Robert Bolesto, kamera: Kacper Fertacz, střih: Przemysław Chruścielewski, hudba: Atanas Valkov, hrají: Andrzej Seweryn, Dawid Ogrodnik, Aleksandra Konieczna, Andrzej Chyra ad., 124 minut, distribuce: Aerofilms (premiéra v ČR 11. 5. 2017).

Přečteno 2652x

Článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Poslední rodina

****  CINEPUR (3.3)

****  ČTENÁŘI (3.7)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #137

#137

říjen 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Vzpomínky na lásku / Marťanské lodě

Jak se mrtví naučili žít / Duše

Návštěva muzea lásky / Undine

Gramatika nekonečna / O nekonečnu

Stylově spíchnutá antihrdinka / Cruella

Znásilnění, pomsta a žvýkačka / Nadějná mladá žena

Vydolovat dobrý příběh / Nová šichta

Hlediště jsou ti druzí / Annette


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu: Film a ekologie

Editorial 137

Zeleně, šetrně, úsporně / O možnostech a rizicích udržitelné audiovizuální produkce

Filmové ekohorory / Když příroda vrací úder

Mezi poezií a přírodou / Estetická ekologie Abbáse Kiarostamího

Dvě věže pomalé kinematografie / Ekoestetika filmů Jamese Benninga a Andyho Warhola

O tom až někdy příště / Klimatická krize ve filmovém a televizním vyprávění

Oslav mučedníka, polituj konformistu, proklej režim / Není zla mezi námi


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Pravda na dně lahviček s močí / Šarlatán

Půvab a moudrost motivačních citátů / Kdybys jen tušil

Hledání otce, hledání syna / Dálava

Harry Callahan antikomunismu / Staříci

Nůž na stereotypy / Ostrým nožom


RUBRIKY

anketa (28) / český film (111) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (111) / fenomén (81) / festival (104) / flashback (11) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (8) / kauza (33) / kniha (128) / kritika (1030) / mimo kino (186) / novinka (804) / pojem (36) / portrét (46) / profil (94) / reflexe (25) / report (126) / rozhovor (174) / scénář (4) / soundtrack (81) / téma (987) / televize (123) / událost týdne (278) / videohra (76) / web (43) / zoom (169)

Cinepur #112 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Svár podle Murphyho zákonů / Feud: Bette and Joan (Jan Bodnár, televize)

Úvod k tématu 112: České filmové obrození? (Lukáš Skupa, téma)

Ztraceni v Evropě / Král Belgičanů (Ivo Michalík, kritika)

The Get Down / První selhání Netflixu (Anna Krejčířová, web)

Frankensteinovo monstrum / Vetřelec: Covenant (Martin Bubrín, kritika)

Čechy a Morava, krásná zem audiovize / Výtvarníci a divadelníci jako z filmu (Matěj Nytra, téma)

+ více...