Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

téma / český film: České filmové obrození? / Lukáš Skupa / 8. 8. 2017

V souvislosti s českým filmem už nějakou dobu slýcháme o „nadějích“ nebo „příslibech do budoucna“. Podle některých názorů se domácí kinematografie mění a její produkce zaznamenává i z kvalitativního hlediska jakési oživení. Zůstaneme-li čistě u uměleckých kritérií, hovoří se již několik let o „obrození“ dokumentárního filmu. Podobné hlasy však pravidelněji zaznívají také ve vztahu k filmu hranému, zvlášť když se podaří natočit úspěšný, artově zacílený titul jako třeba loni Já, Olga Hepnarová nebo Rodinný film. Téma o „českém filmovém obrození“ tedy můžeme pokládat za reakci na optimistická zvolání o přítomnosti a budoucnosti domácí tvorby s vědomím, že na definitivní vyhodnocování je prozatím stále ještě brzy. Otazník vztyčený za názvem tématu ostatně napovídá, že následující texty ani nechtějí dospět k jednoznačným závěrům o „obrodě“. Spíše se pokoušejí pojmenovat přednosti a nedostatky různých typů současné české tvorby.

Polemický tón nastoluje hned úvodní rozsáhlá anketa, do které se zapojili jak osobnosti s dlouhodobým zájmem či vztahem k české kinematografii, tak i mladí filmaři, jež bývají považováni za onen „příslib do budoucna“. Při diskuzích o situaci českého filmu se poměrně zřídka berou v úvahu konkrétní podmínky, jež tvoří zákulisí údajného oživení a přitom ho významně ovlivňují. Respondenti ankety se proto nezamýšlejí jenom nad uměleckou úrovní českého filmu, ale také nad jeho produkčním či institucionálním zázemím – nad otázkami, které by v debatách o jakékoli obrodě neměly chybět.

Samotné téma na první pohled svádí hlavně k reflexi umělecky ambiciozních či autorských počinů nebo nástupu debutantů. Jednotlivé příspěvky se těmto aspektům sice nevyhýbají, ale věnují se takovým oblastem tvorby, o nichž se v souvislosti s „obrozením“ nemluví nebo se o nich příliš nemluví obecně. Antonín Tesař rozebírá progresivnější směry domácí žánrové tvorby a posuzuje je v kontextu spřízněných zahraničních trendů. Natálie Něudačina připravila souhrnný přehled ne zcela uspokojivého stavu české animace, která aktuálně zdaleka nevyužívá například potenciálu mladých animátorů. Závěrečný text Matěje Nytry se zaměřuje na debutanty, již mohou obohatit českou kinematografii o experimentální tendence a přicházejí z jiného než filmového prostředí. K tématu se váže i rozhovor s režisérem Václavem Kadrnkou v první části čísla.

Přečteno 559x

Článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #112

#112

srpen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání

Vykročit mimo střední proud / Metody alternativní distribuce dokumentárních filmů

Dokumenty na maloměstě / Několik příkladů ze současné praxe jednosálových kin

Jak chutná pendrek s mexickou omáčkou / Co říká nativní reklama o Netflixu a HBO

Jak prodat film? Anketa s filmovými distributory a producenty

Úvod: Jak prodat film


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? I. část

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? II. část

Zamést si před vlastním prahem

Čechy a Morava, krásná zem audiovize / Výtvarníci a divadelníci jako z filmu

Před hlubokým nadechnutím / Současná česká animace

Volání Divokého východu / „Nové naděje“ českého žánrového filmu

Český film na dobré cestě / Anketa o současném stavu domácí tvorby

Tak trochu roadmovie / Skokan


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Jak prodat film? Anketa s filmovými distributory a producenty

Úvod: Jak prodat film

Úvod - Film v Říši středu


RUBRIKY

anketa (22) / český film (67) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (118) / editorial (86) / fenomén (66) / festival (53) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (10) / kritika (694) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (589) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (92) / rozhovor (149) / scénář (4) / soundtrack (33) / téma (825) / televize (81) / tisková zpráva (1) / událost týdne (186) / video (2) / videoart (16) / videohra (50) / web (38) / zoom (147)

Cinepur #112 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Hádej, kdo se bude bát na večeři / Uteč (Šárka Gmiterková, kritika)

Život na narušených základech / Klient (Martin Šrajer, kritika)

Tak trochu roadmovie / Skokan (Lucie Česálková, kritika)

Ztraceni v Evropě / Král Belgičanů (Ivo Michalík, kritika)

Ruben Östlund / Čas vyznačit svůj vlastní čtverec (Vít Schmarc, portrét)

Svár podle Murphyho zákonů / Feud: Bette and Joan (Jan Bodnár, televize)

+ více...