Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

The Knick / Víc než chirurgicky chladná elektronika
televize / soundtrack / Jiří Špičák / 31. 8. 2017
Teprve když člověk do světa lékařského týmu v nemocnici The Knick v čele s doktorem Thackerym pronikne, uvědomí si, že elektronická hudba se k historickému prostředí paradoxně výtečně hodí. Jakýmsi zastřešujícím motivem minisérie je totiž pokrok, se kterým se v příběhu setkáváme, ať už prostřednictvím elektrifikace budovy nebo experimentování s novými operačními postupy (a přeneseně také skrze postavu doktora Edwardse, který na své cestě k operačnímu stolu musí zbořit předsudky rasistické společnosti). Seriálové postavy by si neuměly představit, kam se lékařská věda za následující dekády vyvine, a stejně tak by nebyly schopny pochopit současnou hudbu – přesto ale za obojím vnitřně směřují.
Doprovodnou funkci tedy elektronická hudba splňuje skvěle, pozitivní dojmy ale můžeme zčásti připsat i sugestivní kameře nebo hereckým výkonům. O poznání těžší disciplína je vytvořit soundtrack, který by mělo smysl poslouchat jako samostatné album – i to se ale Martinezovi povedlo. Soundtracky vesměs stojí jaksi mimo současné trendy a mají svůj vlastní kontext, ten Martinezův se ale dokázal na proud aktuální zvuku napojit z druhé strany.
Jeho padesátiminutová kolekce kratších tracků by klidně mohla vyjít na některém z uznávaných nezávislých labelů, které se věnují vydávání temnějšího ambientu a které svým katalogem navazují třeba na estetiku hororové legendy Johna Carpentera. Soundtracku sice chybí ostřejší hrana, kterou v seriálu supluje samotný příběh, a samostatně tedy působí o poznání bezelstněji než v kombinaci s obrazem. O to působivější ale ve výsledku vyvolává atmosféru, která je stejnou měrou mysteriózní a podezřele klidná.
Přečteno 2045x
Článek vyšel v časopise Cinepur #96, prosinec 2014.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2 /4
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
POSLEDNÍ ČÍSLO

#133
únor 2021
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY televize
Dámský gambit / Vítězství mimo šachovnici
Tenkrát v Hollywoo / BoJack Horseman
Koruna III / Krůpěje a cukrátka
Russian Doll / Spirála jedovatých návyků
DALŠÍ Z RUBRIKY soundtrack
Call Me By Your Name / Hledání lásky Sufjana Stevense
Grand Theft Auto V / Vypečený čabáty lidi to chálujou brrap!
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (27) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (107) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (7) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (4) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (996) / mimo kino (165) / nekrolog (1) / novinka (792) / objev (2) / pojem (36) / portrét (19) / profil (112) / reflexe (25) / report (120) / rozhovor (170) / scénář (4) / soundtrack (53) / téma (960) / televize (114) / událost týdne (268) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #96, prosinec 2014
Z obsahu tištěného čísla:
Bavorsko, moje vlast / Současný německý heimatfilm (Josef Grübl, téma)
Free Range – Balada o přijetí světa (Jana Bébarová, kritika)
Mapy ke hvězdám / Hollywood: Společenstvo incestu (Lucie Česálková, kritika)
The Knick / Víc než chirurgicky chladná elektronika (Jiří Špičák, soundtrack)
Temné údolí / Pro pár potomků navíc (Mária Miniariková, zoom)
Trilogie Ráj Ulricha Seidla / Peklo a přece jen naděje (Oto Horák, zoom)