Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Tarik Saleh / Nová éra švédského filmu nezačala s odchodem Bergmana

rozhovor / Iva Přivřelová / 11. 10. 2017

Začínal v raných devadesátých letech s graffiti. Z vrcholu švédské scény postupně přesunul svůj zájem k dokumentárnímu filmu. Podílel se na dokumentu Sacrificio – Kdo zradil Che Guevaru (2001) nebo Gitmo – The New Rules of War (2005) o praxi na americké základně Guantánamo. O podobách moci pojednával i jeho animovaný film zasazený do dystopické budoucnosti Metropia. V hraném filmu debutoval v roce 2014 kriminálním filmem Tommy vycházejícím ze skutečných událostí a zachycujícím loupež na stockholmském letišti. Snímek je i netradičním portrétem žen ve švédském organizovaném zločinu, jehož vlnu mohl jako kluk vyrůstající v osmdesátých letech na západním předměstí Stockholmu sledovat z první ruky. Na mezinárodní scéně se švédský režisér, scenárista a producent s egyptskými kořeny Tarih Saleh prosadil výrazně letos vítězstvím na festivalu Sundance. Případ Nile Hilton, thriller z Káhiry v předvečer egyptské revoluce, která svrhla prezidenta Mubaraka, zručně kombinuje v současnosti jeden z nejpopulárnějších vypravěčských trendů – vyšetřování vraždy a vysokou politiku. Získal cenu pro nejlepší zahraniční film a byl součástí Salehovy retrospektivy na letošní Letní filmové škole v Uherském Hradišti.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #113

Článek vyšel v časopise Cinepur #113, říjen 2017.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Skatologická odchylka Dreamworks / Kapitán Bombarďák (Anna Krejčířová, mimo kino) • Ozu chudých / Po bouři (Antonín Tesař, kritika) • Příliš ambiciózní jízda / Baby Driver (Jarmila Křenková, kritika) • Sportem k vykoupení / Pyre (Jan Švelch, videohra) • Zpochybněné poznání / Purpurový vrch a aktualizace vědy v gotickém žánru (Tomáš Kolich, fenomén) • Vstupní brána kosmických syntetizátorů Daniela Lopatina / Good Time (Jiří Špičák, soundtrack) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #134

#134

duben 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Krimi jako příslib naděje / Rozhovor s kreativním producentem Michalem Reitlerem

#Hongkong Films Matter / Dvakrát o budoucnosti Hongkongu a tamní kinematografie v době...

Moje filmy jsou pro mě dokumenty / Masterclass s Davidem Cronenbergem

Zmatení médií je důležité téma / Rozhovor s Johanou Ožvold

Film je jako snění / Rozhovor s tibetským režisérem Pemou Tsedenem

Vyprávět a pak zničit / Rozhovor s Denisem Côtém

Chyběla mi minulost / Rozhovor s režisérem Cătălinem Mituleskem

Animace je maraton / Rozhovor s Martinem Vandasem


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Střípky života / Střípky ženy

Nevidět, neslyšet a nemluvit / Asistentka

FAMUFEST oživí unikátní prostory v centru Prahy

Na Netflixu jako v bavlnce / Jako v bavlnce

Úvod k tématu: Česká detektivka

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Nesamozřejmá detektivka a samozřejmý zločin / Oddechový čas krimi žánru v první polovině...


RUBRIKY

anketa (27) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (108) / fenomén (79) / festival (97) / flashback (8) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (5) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (1005) / mimo kino (183) / novinka (794) / pojem (36) / portrét (43) / profil (91) / reflexe (25) / report (121) / rozhovor (171) / scénář (4) / soundtrack (78) / téma (967) / televize (118) / událost týdne (270) / videohra (74) / web (43) / zoom (167)